Gjedde trolling.
Her finnes mange muligheter, fra det helt enkle med robåt og en stang, til digre trolling båter med 10,12,14 stenger, I mellom disse to ytterpunkt finnes enorme mengder utstyr som er lett å gå seg vill i. Jeg vil med dette ta for meg litt av utstyrs jungelen som er utprøvd og som jeg vet fungerer.
Båten

Trolling fisket krever bruk av båt, så så lenge du har en båt kan du bedrive trolling, men jo større og stødigere båt du har jo mer plass har du og jo mer ”behagelig blir fisket” Det blir fort trangt i en båt mindre enn 15fot om man skal kjøre med 4 eller flere stenger! Husk landings matter, håv og alt det andre skal ha plass.
Bildet her viser en Tracker Proguide V-175WT. En båt som har alt, Ekstremt god plass til alt fiskeutstyr, Stor nok og stødig som få. Veldig store fri områder, livewell med mer. En båt jeg har blitt utrolig glad i og kan anbefale på det varmeste. Båten ble kjøpt på Mojoboats.se
. Båten er jo det viktigste utstyret man har når man skal bedrive trolling, men med båten bør man gå til innkjøp av litt grunnleggende utstyr.
Stangholdere

Det finnes sikkert 100 forskjellige merker og modeller på markedet i dag. Jeg har prøvd noen av de, fra helt basic til litt mer proffe utgavene.
Helt basic modeller er gjerne billige, men kan gjøre jobben ok, Det man skal tenke på med gjedde trolling er at man gjerne kjører litt hardere brems og stumme multifilament liner derfor bør stangholderne være av en relativt god kvalitet. Det er jo tross alt denne som hindrer stanga di i å bli dratt på sjøen om en stor fisk hugger.
En basic modell som fungerer helt ok er denne fra skittfiske.no
Allround stangholder. Billig, og er enkel å montere.
Om man skal ha noe litt bedre kan jeg anbefale stangholderen som heter Scotty Striker.
Dette er kvalitets stangholdere som vil vare og fungere feilfritt i mange år.
Når man så har installert stangholdere har man også muligheten til å trolle med flere stenger, men for å unngå det komplette kaos er det ved bruk av mer enn 3 stenger samtidig nødvendig med noe som sprer linene fra hverandre
Stang paravaner
Er en genial sak man fester på lina på en slik måte at den trekker agnet og lina ut fra båten. Dette muliggjør effektiv trolling med flere stenger uten umiddelbar fare for mye styr. Alikevel vil jeg ikke anbefale å kjøre med mer enn 6 stenger med denne metoden.
Den beste modellen jeg har testet er denne som heter Magnum Pajk great white. Disse drar alt du vil den skal dra, i alle hastigheter Dog fungerer den best i hastigheter under 3knop.
Stang og snelle
I prinsipp kan man bruke alt av stenger, men fisker man etter gjedder er typiske agn 100-500gr så skikkelige stenger er her et must. Jeg er skikkelig fornøyd med 2 stk. Budget modellen heter Angelfish Epoxy Trolling og har en testkurve på 20-40 LBS.

Denne stanga er i glassfiber og er noe mykere enn de stengene som er laget i carbon.
Den beste stanga jeg til dags dato har trollet med er også ei Kinetic stang, denne heter Kinetic Godspeed G2 20-30LBS. Denne er å få som tradisjonell stang med stangringer, men også som inliner. Dette vil si at sena går inne i stanga, litt spesielt men utrolig behagelig.

Denne stanga er overlegen det meste andre jeg har tatt i. 9 fot lang og med ei testkurve på 20-30LBS er dette ei stang jeg føler perfekt for paravan trolling. Den har i tillegg en litt strammere action enn andre trolling stenger, dette hjelper veldig mye under fighten, og ikke minst muligheten til å håndtere store baits oppunder halvkilon.
Testkurver?? Moderne trolling og havfiskestenger har ingen vekt rate i gram. Disse bestemmes via LBS, en litt annen klassifisering av stenger enn man kanskje kjenner fra før. trollingstengene klassifiseres etter en testkurve slik som havfiskestenger. Denne målingen sier noe om hvor mye stangen bøyer seg ved en bestemt belastning, det sier ikke noe direkte om hva slags slukvekt stanga er beregnet på.
Gjeddetrolling krever stenger med 20+LBS
Snellene som finnes på det norske markedet i dag kan med noen få unntak benyttes til trolling, Jeg vil allikevel på det sterkeste anbefale Multiplikator snelle og da aller helst med lineteller.
Linetelleren kan hjelpe deg på mange måter, men det er jo åpenbart at den viser deg hvor mye line du har ute. Da har man stålkontroll på redskapen og kan presantere agnet med større presisjon. Ellers er det viktig at snella kan holde minst 2-300 meter sene i 0.30-0.40mm
Om man er vant til venstresveiv og ønsker linetellersnelle med dette er dessverre utvalget meget begrenset, men jeg har selv fisket 2 sesonger med Okuma Convector som har en modell i sitt sortiment som er med venstresveiv. Kansje ikke den mest raffinerte snella, men den gjør jobben meget bra og har ikke stelt til noe heft for meg enda.

Det finnes også løse linetellere som man kan feste på stanga og dra sena igjennom, og er et tips til de som er ute etter en budget løsning.
Sene
Når det kommer til sena man skal ha på snella har jeg ikke kommet frem til noen som er mye bedre eller dårligere enn den andre, bortsett fra at jeg fisker kun med stumme multifilament sener i tykkelse 0,28-0,35 dette for å få bedre kontakt med agnet og for å få bedre krokings egenskaper. Tradisjonell nylon sene strekker seg mye, og med mange meter sene ute mister man altfor mye av følelsen. Når dette er sagt syntes jeg den nye Lawson Fusion sena ser meget spennende ut, denne skal testes!

For fortom og fortom
Her er mitt aller beste tips, Lag de selv. Sjekk litt på ebay ect. Kjøp fortoms materiale og lag dine egne fortommer. De modellene som finnes tigjengelig i norske butikker i dag holder ikke mål og det hadde vært leit at man mister en stor fisk pågrunn av en ”billig” fortom som ikke holder mål.
Grunnen til at jeg skriver ”billig” er at de man får kjøpt over disk i Norge faktisk er veldig dyre. Til trolling bruker jeg ikke fortom under 60cm. Når jeg brukte stålfortom var det en rød sevenstrand variant på 60lbs i bruddstyrke. Helt ålreit med stålfortom, men nå fortiden bruker jeg kun fluorocarbon. Denne kan ved første øyekast se ut som vanlig mono sene, men det som er spesielt ved denne er at den har tilnærmet samme lysgjengivelse som vann. Dette vil igjen si at den blir nesten usynlig i vannet, den er også mye stummere enn vanlig mono sene.
Dette er en klar fordel i klare innsjøer med flere meter siktedyp, men kloke hoder mener de også har hatt bedre fiske med fluorocarbon også i nokså grumset vann. Jeg bruker ca 10m FC 0.50mm som forfortom. Som hoved fortom brukes 1,2mm FC, noen er skeptiske til bruken, men jeg har enda ikke opplevd brudd med bruk av dette materialet. Men det er viktig å sjekke fortommen for skader både før og under fisket.
Nå har man det man må ha for å trolle rundt etter gjeddene i norske innsjøer. De tingene som kommer etter dette er ren luksus, men har sine helt klare fordeler.
Ekolodd/Gps

Et vanvittig godt hjelpemiddel og i noen vann et absolutt must. Her begynner det virkelig å bli inntresant, ekkoloddet viser ikke bare fisk, men også bunnforhold, om bunnen er hard eller myk (stein eller mudder) formasjoner på bunnen som trær og stokker, agnfisk stimer, overflate temperatur med mer. Om man kjøper en kombi modell som i tilegg til ekkoloddet har en gps funksjon har man det man trenger for et meget effektivt fiske. Med Gps funksjonen kan man lagre hotspots, lage spor man kjører etter og ikke minst ha kontroll på hastigheten båten forflytter seg i. Min klare formaning her er kjøp ikke de billigste modellene men gjerne et pent brukt lodd. Båten min er utstyrt med en Lowrance LCX-112c som fungerer feilfritt og meget bra til mitt bruk, selv om det er en eldre modell.

Fisker man kun på et sted og er lommekjent der, kan en håndholdt gps gjøre jobben vel så godt som en stor kartplotter. Man har i prinsipp de samme mulighetene som en større modell, men de små skjermene blir lett litt puslete og se på om båten skal plasseres med millimeter presisjon på spor.
Planerboard mast.
.jpg)
Mast og pulker vil jeg si er for de vidrekommende, men de har sine helt klare fordeler når man skal kjøre fort og i grov sjø. Det blir litt vanskelig å bruke paravaner med særlig spredning i vind over 6ms, da kan bølgene bli såpass store at klypa på paravanen løser ut. Dette skjer ikke ved bruk av mast og pulker, selv har jeg dessverre ikke noen særlig erfaring med denne formen for trolling.
Dyprigger

Her finnes varianter i alle fasonger, fra digre elektriske beist til enkle saker til under tusenlappen. Prinsippet for dem alle er likt. Et bly lodd på 3-5kilo montert på en wire som man fester såkalte stackere på. Disse har en utløserklype som man fester sena i etter at man har sluppet ut ønskelig lengde, deretter slipper man loddet ned på ønskelig dyp, og kan da fiske mye dypere enn med tradisjonelle agn i høy hastighet. Med dyprigger kreves ekkolodd da man heletiden må holde kontroll på hvor dypt det er slik at ikke bly loddene går i bunn.
Et annet redskap for å få agnet nedover i vannlaget er blyparavaner og forskjellige divere, disse festes enkelt til sena og slippes utti.
Bly paravan

På seeberg sine sider finner man denne oversikten
30 gr. (1-4 m.)
50 gr. (3-6 m.)
90 gr. (7-9 m.)
Snap on diver

Elmotor

Når det kommer til det som egentlig har revulosjonert mitt gjeddefiske det seneste året er det ingen tvil om hva som har hatt størst innvirkning. Frontmontert elektrisk motor fra Minnkota med et system som heter Ipilot. Dette er såpass genialt at ord blir litt fattige, jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal kunne ordlegge meg for å rettferdiggjøre denne fantastiske oppfinnelsen.
Jeg får ta et eksempel. Si at du har laget deg ei rute langs en kant på 7m som er 1km lang på din gps, denne ruta kjører du på vanlig måte mens du lagrer den i minnet til el motoren.(Dette er gjort med et tastetrykk) Når du kommer til veis ende trykker du på en annen tast, nå begynner el motoren å kjøre deg tilbake med god presisjon, den kjører nøyaktig den samme ruta du har lagret i den, du kan fortelle den at du vil kjøre i 1knop. Nå er det bare for deg og lempe redskapen utti og lene deg tilbake med kaffekoppen og slappe av, for motoren går løypa uansett om det blåser litt side vind ect.. Dette er bare en av funksjonene til disse motorene. Her er det virkelig muligheter. Autopilot, cruisekontroll, elektronisk anker, trådløs styring, samt den nevnte minne funksjonen. En annen ting som er flott med disse er at de er så å si helt lydløse, Det er rett og slett en fryd å sitte der i stillheten med visshet om at du faktisk fisker fryktelig effektivt.
Fungerer fjell alene ved lave hastigheter, men skal man kjøre over 1,5kn eller det er grov motsjø må man spe på litt med hovedmotor.
Regulering av fart
Mange ganger er det nødvendig å bremse farta på båten under normal tomgangs fart. Dette er nødvending når vannet er kaldt, eller man skal presantere agnet sakte og presist. Dette gjøres enkelt ved å benytte en trolling sekk eller drivanker. Man fester dette til båten og motstanden denne får i vannet demper båtens bevegelser og fart.

Eventuellt kan en benytte et par murerbøtter, ikke like vakkert men de gjør jobben!

Dette var da en liten redegjørelse for hva man trenger og hva man bør tenke på å kjøpe om man vil bedrive trolling etter Gjedde, Håper den er til nytte for folk..
Helt til slutt vil jeg få minne om at med slikt utstyr som gjør at man kan kjøre flere stenger samtidig er det viktig å sjekke de akutelle regler vad vannet man skal fiske i. Det er ikke alle vann som det er lov å fiske med så mange stenger man vil. Reglene for det aktuelle vannet skal stå på fiskekortet eller opplyses der man kjøper det.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)