Ett av mina favorit P&T vatten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett av mina favorit P&T vatten.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ett av mina favorit P&T vatten.

Björka dammen utanför Sjöbo i Skåne är nog ett av de trevligaste sådana vatten jag har haft förmånen att fiska i. Återkommer med foton från mitt andra favvo P&T vatten, Bjeveröd senare.

Jodå, killen fick sitt livs första flug fångade båge ( ca 2.0 kg) på en guld skalle Haröre nymf.

Han hade kämpat tappert i flera timmar utan hugg trots att han såg en hel del fisk. Men envishet lönar sig som synes. Regnbågen gav honom en regäl fight .... Som de flesta bågarna i Björka dammen brukar göra.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-16, 19:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

På den tiden jag fiskade i Björkabammen så fick man dessutom varje gång lite extraunderhållning när man skulle köpa fiskekort. En av de sista riktiga lanthandlarna med kocks-spis i hörnet och blekta burkar med Bullens Pilsnerkorv. Farbrorn som hade butiken såg ut som om han legat i formalin sedan början på 1800-talet. Verkligen en upplevelse utöver det vanliga att köpa fiskekort! Misstänker att han inte finns kvar längre....

Kommentera

Ursprungligen postat av Sword Visa inlägg
      På den tiden jag fiskade i Björkabammen så fick man dessutom varje gång lite extraunderhållning när man skulle köpa fiskekort. En av de sista riktiga lanthandlarna med kocks-spis i hörnet och blekta burkar med Bullens Pilsnerkorv. Farbrorn som hade butiken såg ut som om han legat i formalin sedan början på 1800-talet. Verkligen en upplevelse utöver det vanliga att köpa fiskekort! Misstänker att han inte finns kvar längre....
      Tyvärr så gick han bort för många år sen, han sålde fiskekort in i det sista närapå, slutade med kortförsäljningen bara något år innan han gick bort.
      Jag kommer ihåg att det var bara Bullens korv som man vågade köpa i affären, man visste inte hur gammal den andra korven var.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

He, he, he! Ja, den gamle farbrorn var ett original! Minns att ibland när man kom in i affären för att köpa kort, så satt han bakom disken och snackade med någon gammal kund. Båda med en öl i näven.

Vågade inte heller handla något ätbart där.

Nu för tiden har den fiske förening som håller i Björka en mycket bra organisation. Och på helgerna, säljer de korv, läsk, kaffe och litet annat i vakt stugan. Vindskydd med eldstad + toalätt finnes. Och hela anläggningen funkar bra för handikappade också.

Och den fisk de sätter är i fin kondition, och har till mycket stor del hela och fina fenor.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-17, 11:20.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
          Tyvärr så gick han bort för många år sen, han sålde fiskekort in i det sista närapå, slutade med kortförsäljningen bara något år innan han gick bort.
          Jag kommer ihåg att det var bara Bullens korv som man vågade köpa i affären, man visste inte hur gammal den andra korven var.
          Tumlaren
          Ja du "Snoocke" det var tider det! Vi smågrabbar i baksätet på din gamla oranga SAAB 99!!!

Jag har för mig att det var någon som vågade sig på Mariekex någon gång, men upptäckte att de var ungefär 10år för gamla....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
          2 svar
          522 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nowinferior  
          Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42