Fångstbilder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångstbilder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fångstbilder

Hej!

Vilka generella riktlinjer och principer ska man följa för att ta riktigt bra bilder på sitt fångst? Har ni några tips?

Dessa principer håller jag mig till: Fisken ska vara avkrokad, ren och helst levande. Fisken ska hanteras på ett värdigt sätt och inte hänga upp och ner från ett fiskedrag och liknande. Däremot är det okej om draget /flugan syns till bredvid fisken. Jag brukar fokuserar hela bilden på fisken och försöker ibland fotografera fisken på en bra bakgrund som stenar eller liknande.
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-11, 20:18.

En generell regel utan undantag som det verkar är att hålla fisken oavsett storlek (men gärna mindre exemplar) på rak arm samtidigt som man försöker se bekväm ut och trycka bak ryggen så man kommer om möjligt lite till bort från fisken

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      En generell regel utan undantag som det verkar är att hålla fisken oavsett storlek (men gärna mindre exemplar) på rak arm samtidigt som man försöker se bekväm ut och trycka bak ryggen så man kommer om möjligt lite till bort från fisken

Personlig vil jeg gjerne ha med sluken/ wobleren/ jiggen etc fisken tok i bildet, rett og slett for å enkelt se hva jeg fikk fisken på senere. (Dårlig hukommelse.) Jeg tar gjerne bildet før avkroking hvis det passer seg slik, men for feks større gjedder må nesten kroken ut før bilder for min egen sikkerhets skyld.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2018-01-12, 12:28.
      Team Colibri

Kommentera

Min riktlinje omformulerad till en generell variant:

- Om fiskaren bedriver C&R så är det viktigaste att hålla fisken ovan vatten så kort tid som möjligt. Bildens kvalitet kommer sekundärt.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Det snyggaste är ju om du lyckas få en bild med fisken i vattnet, in action. Eller vill du lixom ha en bild när du håller fisken i händerna?
          http://investeringstipset.se/sa-effe...riges-foretag/
          http://www.temaindustri.se/konsultbo...retag-varlden/
          Mantec effektiviserar företag världen över.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Alternativt vinkla fisken med huvudet längst fram så det ser ut att vara enormt. Då måste det ju vara en enorm fisk!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Finns massor med saker att tänka på och det är väldigt många som tyvärr tar usla bilder på sina fiskar, oftast helt i onödan.

Lite saker att tänka på (detta gäller inte bara fiskbilder utan många saker är fototeknik i allmänhet)

* Ta ej bilder med ljuset i ryggen (om du inte har ordentligt med blixtljus som kan kompensera för det.
              * Om det är soligt, ställ dig och fisken i skuggan.
              * Håll fisken så att så mkt som möjligt av fisken syns utan att riskera att tappa den.
              * Har du vatten eller rak horisont bakom den som håller fisken, se till att ha den rak. Här gör extremt många bort sig. Särskilt med tanke på att denna miss ofta går att fixa hemma.
              * Se till att fisken är ren och fräsch. Häll/doppa den i vatten innan foto så den är ren och fin.
              * Försök undvik störande moment i scenen. Dvs plastpåsar man burit prylar i eller liknande på marken, en get som moonar i bakgrunden osv.
              * Rule of thirds. Försök att inte centrera för mkt. Finns en vattenlinje bakom, se till att den är 1/3 upp eller ner i bilden så att den inte hamnar i mitten. Det är estetiskt mer tilltalande.

Kommentera

Håller med om det mesta. Tycker dock att solskensbilder ofta blir väldigt bra, fint tryck i färgerna.
                Ett tips är att regissera den som håller fisken! Säg hur han skall hålla etc för bästa bild. Det är det värt efteråt.
                Jag missar ofta att stjärten på fisken svänger undan vilket är synd.
                Tror att jag får med en bild i nästa Fiskejournalen, hade äran att håva och fota en av de största gäddorna som togs 2017.

Kommentera

Jag håller också med Sg på alla punkter bortsett från att stå i skugga, i alla fall om kameran/mobilen är okej och inte tar överexponerade foton i solljus (går dock ofta att ställa in detta).

En annan viktig sak tycker jag är att ALDRIG sträcka fram fisken mer än max ett par decimeter från bröstkorgen. Framhållna fiskar är löjligt.

Och slutligen, om du fotar någon annan med en fisk så ta med hela fisken och även fångstmannens huvud. Avklippta fiskstjärtfenor eller bara upp till halva pannan blir fel.

Kommentera

Problemet med direkt solljus t.ex dagsljus på sommaren är att kontrasterna blir för höga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42