Havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring?

Det är diskussioner i familjen varvid detta är en havsöring eller Lax. Jag tror det är Havsöring. Men här finns ju expertisen samlad. Familjen är tjuriga så även med eran kunskap kan de bli svår övertalade. Jag tror bara de är van att se de mindre exemplaren...

Svårt å se så du håller den, men de ser ut som en Hö!
    Dock en jävligt risig sådan, hoppas du släppte tillbaks den. Pinnsmall å blöder från analen, bättre att peanga av en sån i vattnet nästa gång. Sen ska man helst aldrig hålla Hö i gällarna då de är enkelt (Mycke enklare än med gäddor) att råka skada gälbågarna. Fast de inte pissar blod så kan dem skadas.

Grattis hur som, alltid kul med fisk!

(Skrev de inte för å vara gnällig, mest för å informera om du inte visste! )
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Den är tillbaka i vattnet och simmar vidare. Det med gällocken visste jag inte faktiskt, man lär så länge man lever. Varför blöder den vid analen? Hård kamp var det ju, men är det därför? Den ser magrare ut på bild än vad den var faktiskt, den är vriden lite bakåt för att få vikten på fisken mot gällocket. Några tips på hur man kan hålla fisken istället, utan att den sprattlar till och slår ihjäl sig i båten istället?

Kommentera

Härligt!

Jag brukar bara ta en rejält tag runt stjärtspolen sen stödja huvudet... Har aldrig hänt att mina fiskar sprattlat till, kan vara för dem känner sig låsta när man håller stadigt runt stjärtspolen?

Dem blöder ur/vid analen efter leken, dvs ett tag efter dem lagt rommen. Oftast är analfenan lite skadad också och man kan se skrapmärken framför analen från när dem "gnidigt" sig runt bland stenar å sand för å sprida rommen.

Kommentera

Lek kan det ju inte vara för den är tagen idag, så den måste blöda av annan anledning. De leker väl på hösten? Jag känner att det här med fettfené fiskar måste pluggas på. Jag fiskar ju 89% annan fisk. Men efter kampen med denna känner jag mer och mer sug att fiska efter dessa. Den här fisken provade utrustningen...

Kommentera

De är rätt sletna ett tag efter leken. Den på bilden ser ju ut att ha varit ute å vänt i havet i alla fall? ( Om du nu inte tog den i havet dvs ) Med tankte på den silvriga kostymen.

De finns så kallade besor nästan hela året runt, vissa tar ju längre tid på sig å gå upp till leken elr ner från leken. Finns ingen direkt bestämd tid, men en stor del av öringarna börjar i alla fall vandra upp på sommaren/hösten för lek senare på hösten... Sen finns där ju alltid öring som hamnar fel osv å inte får leka, fast dem är bra på å navigera så kan de ha hänt vad som helst med ån/älven de försöker ta sig upp i.

En av favorit fiskarna att fiska, synd bara att de är tidiga mornar å sena kvällar (Och nätter) som gäller nu när de börjar bli så varmt om man vill åt dem rediga torpederna!

Kommentera

Tack för hjälpen Snöhäst. Nu börjar jag fatta detta, Den här fisken är en vilse variant som ej fick leka och varit ut till havet fram och tillbaka efter smolt stadiet 2 eller 3 ggr. Älven jag fiskar i är en utbyggd älv så ingen fisk leker normalt, vad jag vet. Kraftbolaget mjölkar och avrommar fisk i en odling och sätter tillbaka smolten som sedan kommer tillbaka. Vore jävligt kul och få känna på en 90cm öring som är väl i kondition. För denna slet grymt hårt och länge

Jag har hört talas om lax som övervintrar i älven, men den blir ju grå och tråkig. Att havsöring gör det är nytt för mig. Du ska ha stort tack för att du lärde mig det om gälbågarna och hur känsliga dem är (det speciellt tar jag med mig.) Jag har ju googlat en del i afton också, för nu ska det fiskas fettfena.

Ronnie som nästa gång han lägger upp en bild har fångat en gris till fisk...

Kommentera

Ser ut som en "utlekt" laxhona. Bakfenan, prickarna kontra sidolinje. Angående att den inte kan leka i betongen brukar innebära att dom stångar sig dödströtta mot hindret innan dom flesta dör en tillsynes plågsam död. Den här fisken verkar ha klarat sig iaf .

Slänger in en brasklapp om att det skulle kunna vara en hybrid också.
                Senast ändrad av karki; 2015-05-09, 00:45.
                http://www.silverbums.com

Kommentera

Håller med Karki. Stjärtfenans utformning och storlek tyder på lax, även fåtalet prickar under mittlinjen. Munnens längd under ögat skiljer också, laxen till ögat och havsöringens mun djupare in än ögat. Har inte hybriden havsöringens raka stjärtfena?

Kommentera

Kan mycke möjligt vara en hybrid, då alla mina havsöringar haft "lax" fenor... Dvs vinklade som ett V Så har slutat gå på just de tecknet för ett tag sen.
                    Men själv tycker jag munbenet går bakom ögat om man kollar på bilden? Man får ju föreställa sig hur den skulle sett ut med stängd mun dvs att den hamnar där man ser de ljusa partiet "bakom" är. Dessutom ska huvudet vara "spetsigare" på en lax.
                    Klart att stjärten också ser stor ut, men de är för att fisken är så mager. Den kan nog väga runt 7-9kg när den ätit upp sig då är nog stjärtfenan liten jämfört med kroppen. Huvudet å stjärtfenan ser ju ut att komma från en annan fisk.

Men sen är de ju som sagt svårt å se på vissa fiskar, de finns ju ingen 100% regel förutom att kolla benen när man filéat vilket inte är så enkelt när man kör C&R. För dem andra "tipsen" säger ju bara "oftast ser fenenan mer V formad ut" tex.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                    2 svar
                    517 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nowinferior  
                    Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42