Skriven av: Luis Rasmussen
"Med över 700 tänder i käften, så är det en självklarhet att vi ska använda wiretafsar till vårt fiske efter Gäddan, annat är rena vansinnet! Vi måste också lokalisera fisken om vi vill ha framgång i vårt fiske. Så i denna del går vi in på tillverkning av dina tafsar och tittar lite på vart du hittar Gäddan i olika vatten och vilka metoder som du kan använda dig av. Du får även lite om Gäddan beteende och biologi, allt för att lyckas på ett bra sätt och från första början.


Det finns två sätt att tillverka dina gäddtafsar, du kan antingen tvinna dem eller använda dig av så kallade crimps (wirelås) båda sätten håller bra och är säkra om du gör på rätt sätt. Vi börjar med att tvinna en wiretafs.
Jag använder Drennan 28 lbs Seven strand wire eller Fox wire 30 lbs och Drennans slim crimps 28 lbs till mina tafsar och gör på följande sätt: Klipp av en 60 cm lång bit av wiren och värm ena änden med en tändare, det räcker med ca 4 cm. Wiren blir nu mjuk och du kan vika ihop den, stick nu wiren genom kroköglan och trä wiren ut över kroken. Nu tar du din Twindling stick och tvinnar wiren uppåt, bort från kroköglan, se till att denna lindning blir tät och snygg. Linda tills den mjuka delen tar slut och första kroken sitter fast. Nästa krok fästs genom att du trär wiren genom kroköglan och sedan bestämmer du det avstånd du vill ha mellan krokarna (det beror lite på storleken på dina betesfiskars storlek) Lägg nu wiren ner längs med krokskaftet och runt själva krokböjen och strama det hela, därefter lindar du wiren runt krokskaftet 7 – 8 varv upp mot kroköglan och avslutar med att sticka änden på wiren genom kroköglan och stramar hårt. Det blir nu som en knotless knot som man använder i karpfisket och det håller, lekandet fäster du på samma sätt som den första kroken genom att värma wiren o s v. Din tvinnade tafs är klar för fiske, du kan om du vill trä på en bit Silicon tubing över lindningen på den andra kroken, men det är inget som är nödvändigt. Titta på bilden så ser du hur du ska göra.

De tafsar vi gör med crimps görs på följande sätt. Klipp av en 60 cm bit av wiren och trä på ett crimps och därefter kroken. För nu wiren genom crimpsen och dra ut en bit så du kan föra wiren tillbaka genom crimpsen en gång till och att du har så pass mycket wire utdragen att du kan montera den nedre kroken. Wiren måste genom crimpsen tre gånger annars är det risk för att de kan glida upp i krokningen eller under fighten av en fisk! Den nedre kroken fäster du genom att trä på en crimps och sedan kroken, trä wiren genom crimpsen och tillbaka igen och justera det lite så ingen wire sticker ut för långt.
Nu är det dags att med en avbitartång trycka fast wiren i crimpsen och det gör du fyra gånger på varje crimps, se till att inte komma för nära änderna på crimpsen, då detta kan skada wiren. Titta på bilderna, så ser du hur du ska göra. Dina tafsar är nu klara för fiske och hur du gör dina tafsar är upp till dig, dessa håller. Att det sen händer att Gäddan kan bita av en tafs om den hamnar rakt över en vass tand, det får vi tyvärr leva med, det händer! Dina färdiga tafsar bevarar du enklast på en Rigg-bin, så slipper du en massa trassel och krok i fingerna.

Krokarna till mitt eget fiske är från Owner, WMC och Partridge och storlekarna är 6 – 8 och 10 och mina lekanden är från Korda eller Darts och de har storlek 8, de håller för det mesta man kan råka ut för. Du ska använda dem krokarna du har förtroende för och inget annat, jag ska inte predika om vilka tafskomponenter du ska ha, se det som en guidning bara.
Olika metoder.
Det finns flera sätt att meta sina Gäddor på och ena metoden funkar bra ena dagen och nästa är det en annan, så det gäller att kunna variera sig lite efter förhållanden som råder och Gäddans beteende. Vi börjar med ett vanligt flötmete, som nog är det som används mest. Börja med att trä på en 5 mm pärla på din huvudlina, sen flötet som ska vara anpassad efter dina betesfiskar, ny 5 mm pärla och ett bly med genomgående hål och det ska vara anpassad efter ditt flöte, 5 mm pärla och ett kraftigt Berkley cross-lock beteslås. Nu knutar du en glidande stoppknut på huvudlinan ovanför allt detta och din pärla som sitter över flötet kommer att stanna vid stoppknuten. Du kan nu enkelt bestämma vilket djup du vill fiska på genom att flytta stoppknuten. Nu monterar du bara din wiretafs i beteslåset och sätter på din betesfisk och det är klart.

Detta flötmete kan du ha till både levande och döda beten, låt din levande betesfisk simma runt och söka upp Gäddan eller fiska med döda beten och dra i dem ibland, det retar ofta Gäddan till hugg. Vid du fiska med driftflöten är det samma tackel, fast du måste dock ha ett flöte med ett segel eller en dartpilsvinge som tar upp vinden. Du fiskar på detta sätt: kasta ut så att vinden fångar upp ditt flöte och ha vinden i ryggen, du måste ha braid på dina rullar för detta fiske. Braids flyter oftast och är stumma, vilket gör att du kan drifta upp emot 150 – 200 meter med ett driftflöte. Det krävs lite speciella spön för att kunna fiska på dessa avstånd typ 13 fot 3 ½ lbs testkurva och glöm inte kikaren!
Bottenmetet är det enklaste, men det finns flera metoder att tillgå och alla har sina för och nackdelar. Det vanligsta är ett 2 Oz bly monterad på en run-ring, en pärla och ett beteslås, sen kommer tafsen med betet. Det fungerar utmärkt i de flesta fall. Det har dock en benägenhet att trassla sig och Gäddan tycker inte om motstånd! Så om jag ska kasta längre sträckor, så brukar jag fästa mitt bly med en bit PVA tråd i lekandet som sedan lösas upp och min tafs är fri från all motstånd. Jag använder bara ett stort blyhagel när jag bottenmetar och ända syftet är att jag har något att strama upp min lina emot och att det håller nere min betesfisk om jag fiskar med pop-up fisk, inget annat! Så allt jag har på min huvudlina vid bottenmete är en over-trace, som är 70 cm lång och den har ett stort blyhagel och ett beteslås. Jag monterar nu min vanliga tafs och poppar upp min betesfisk med luft eller en liten bit foam som stoppas in i betesfisken. Skulle nu min betesfisk lägga sig över min over-trace och Gäddan hugger, så har jag wire och inte min huvudlina i Gäddans käft. Din over-trace skall vara minst 20 cm längre än din kroktafs! Lite att tänka på!
Ett annat sätt att fiska på är Floatledgering. Här bottenmetar du med ett långsmalt flöte ståendes i ytan, tacklet är det samma: en over-trace, ett eller två blyhagel och din wiretafs och betet. Du ska ovan för flötet ha en pärla och en glidande stoppknut och du ska ställa in flötet så att du fiskar ca 70 cm överdjupt. Kasta ut och strama upp din lina försiktigt till flötet står lodrätt i ytan och montera din drop-off indikator. När Gäddan tar ditt bete kommer flötet att resa sig och sen lägga sig på ytan och under tiden piper ditt larm. Du ser vart Gäddan går med betet och du ska som med alla metoder kroka så fort som möjligt och helst i en sidleds rörelse, då sitter de där. Denna metod är den bästa när Gäddan är känslig som i kallt väder, inte på hugget, tider med pilliga napp osv. Jag fiskar med braid och då den flyter så är det en bra metod även om det är mycket gräs på bottnen eller annat som en lina kan fastna i.
Sunken Paternoster-rigg: Igen ett sätt att bottenmeta och det sker oftast med levande beten på bestämda platser, var man vill ha sitt bete under längre perioder typ i ett hål i växtligheten, intill en vasskant eller andra features. Dessa flöten träs på huvudlinan och ett beteslås knyts fast, man dra nu fast beteslåset i den tillhörande gummibiten som sitter på flötet. Nu monterar man en over-trace och i denna sin vanliga tafs med betesfisken, därefter knutar du fast en bit 0,20 mm nylonlina i lekandet på själva tafsen. Längden på denna nylonlina bestämmer hur högt ditt bete ska stå och i änden knutar du fast ett päronbly som håller det hela på plats. Detta tackel står lodrätt i vattnet och du ska efter utkast först strama upp och sedan släppa ut lina tills flötet har rest hela tacklet och du får lite slaklina, därefter strama du upp din slaklina och monterar din drop-off indikator. Du skall vid allt bottenmete ha öppen bygel och din drop-off indikator skall alltid sitta direkt under din rulle, så du har direktkontakt med betet/tacklet, nappen är antingen ett run var indikatorn släpper från linan eller ett dropp var indikatorn sakta sjunker ner. Ta upp spöet och kroka så fort Gäddan tar lina! Detta är mycket viktigt annars sväljer den ditt bete och både du och fisken for problem, Gäddan är ingen självmordspilot, den är bara hungrig!

Deadbaitwobbling: Denna metod är effektiv genom flera sätt, dels är det ett roligt sätt att fördriva tiden och dels så täcker man stora vattenytor och det ger fisk. Man hittar också fisk som ibland hugger men släpper betet och man kan flytta ett spö till området var man hade nappet, ett bra sätt att lokalisera fisken på med andra ord. Du gör på följande sätt: Knut fast ett vanligt 2-krokstackel utan bly och fäst den översta kroken bakom huvudet på en död betesfisk, den andre kroken sätter du på ena sidan om fisken, nu sitter den bra och klarar många kast utan att ramla av eller går sönder. Du kan med en kniv sticka fisken så att simblåsan går sönder om den nu skulle flyta. Kasta ut och låt fisken sjunka till bottnen, vänta lite och veva ett par tag på rullen med spöet högt, låt sjunka, vänta och veva o s v tills du har vevat in fisken. Fiska av platsen i en solfjäderform och flytta sen på dig tills du hittar fisken. Hugget kommer oftast antingen när du vevar upp från bottnen eller när fisken sjunker ner igen och direkt ska du antingen ger ett kraftigt mothugg eller ger lina och låta Gäddan ta betet riktigt, men vänta inte för länge med mothugget! På djupt vatten kan du ha lite blyhagel på tafsen uppe vid lekandet, inte på huvudlinan då denna kan skadas av dina blyhagel. Skulle du missa en Gädda kommer den oftast att nappa igen, det är inte som med fiske med plastbeten, utan här har du ett naturligt bete och Gäddan vet hur dem känns i käften.
Vart hittar vi Gäddan?
Överallt skulle jag vilja säga! Det finns dock platser som är bättre än andra och det ska vi titta på här. Gäddan tycker om att stå på lur och överraska sina byten, så vasskanter, olika former av växtlighet, grenar, risvasar, vassruggar, på branter, grundtoppar, inne i rotsystem från stora träd – ja egentligen alla platser som drar till sig småfisken i vattnet, hittar du småfisken är Gäddan aldrig långt borta. Uddar och runt öar är också bra plaster att söka Gäddan på. Det finns flera sätt att lokalisera Gäddan på, oftast går det ryktes vägen att något har sett den jaga småfisk, ankungar har försvunnit, t o m mindre hundar! Ta allt det här med en nypa salt! Snart försvinner folk spårlöst eller hur? Båt med ekolod är det bästa om man har tillgång till detta, Flötestrolling, trolling och andra metoder som täcker stora ytor kan vara lösningen. Kommer du till ett vatten var du vet finns stor Gädda så ska du titta efter dem nämnda features och börja fisket där. Sen kan du med flera spön Leapfrogga dig runt sjön och det går till på följande sätt: Ställ ut dina spön och vänta en timme, har det inte hänt något flyttar du det spö du först lade ut och lägger det på en ny plats. Så fortsätter du längs kanten tills du får fisk eller fortsätter dagen efter, du kommer att hitta områden som ger mera fisk än andra och tänk på att får du en stor Gädda, så har du troligen hittat en ståndplats! De flesta Gäddor har en ståndplats var den står det mesta av tiden och lurar, den går under sina huggperioder från ståndplatsen ut på näringssök under tidig morgon och i skymningen. Här fyller den buken och går tillbaka till sin ståndplats för att smälta maten, så hittar du en ståndplats är det bara frågan om Gäddan är hungrig när du kommer och serverar maten för den. Jag hade en episod under 92-94 i en liten ankdamm var jag hade hittat en ståndplats, jag tog Gäddan 11 gånger tills en annan hittade hennes plats och epoken ”Nanna” tog slut. Tyvärr så är det! Jag önskar att jag kunde bestämma att all Gädda ska återutsättas, men så är det inte tyvärr!"
"Med över 700 tänder i käften, så är det en självklarhet att vi ska använda wiretafsar till vårt fiske efter Gäddan, annat är rena vansinnet! Vi måste också lokalisera fisken om vi vill ha framgång i vårt fiske. Så i denna del går vi in på tillverkning av dina tafsar och tittar lite på vart du hittar Gäddan i olika vatten och vilka metoder som du kan använda dig av. Du får även lite om Gäddan beteende och biologi, allt för att lyckas på ett bra sätt och från första början.
Det finns två sätt att tillverka dina gäddtafsar, du kan antingen tvinna dem eller använda dig av så kallade crimps (wirelås) båda sätten håller bra och är säkra om du gör på rätt sätt. Vi börjar med att tvinna en wiretafs.
Jag använder Drennan 28 lbs Seven strand wire eller Fox wire 30 lbs och Drennans slim crimps 28 lbs till mina tafsar och gör på följande sätt: Klipp av en 60 cm lång bit av wiren och värm ena änden med en tändare, det räcker med ca 4 cm. Wiren blir nu mjuk och du kan vika ihop den, stick nu wiren genom kroköglan och trä wiren ut över kroken. Nu tar du din Twindling stick och tvinnar wiren uppåt, bort från kroköglan, se till att denna lindning blir tät och snygg. Linda tills den mjuka delen tar slut och första kroken sitter fast. Nästa krok fästs genom att du trär wiren genom kroköglan och sedan bestämmer du det avstånd du vill ha mellan krokarna (det beror lite på storleken på dina betesfiskars storlek) Lägg nu wiren ner längs med krokskaftet och runt själva krokböjen och strama det hela, därefter lindar du wiren runt krokskaftet 7 – 8 varv upp mot kroköglan och avslutar med att sticka änden på wiren genom kroköglan och stramar hårt. Det blir nu som en knotless knot som man använder i karpfisket och det håller, lekandet fäster du på samma sätt som den första kroken genom att värma wiren o s v. Din tvinnade tafs är klar för fiske, du kan om du vill trä på en bit Silicon tubing över lindningen på den andra kroken, men det är inget som är nödvändigt. Titta på bilden så ser du hur du ska göra.
De tafsar vi gör med crimps görs på följande sätt. Klipp av en 60 cm bit av wiren och trä på ett crimps och därefter kroken. För nu wiren genom crimpsen och dra ut en bit så du kan föra wiren tillbaka genom crimpsen en gång till och att du har så pass mycket wire utdragen att du kan montera den nedre kroken. Wiren måste genom crimpsen tre gånger annars är det risk för att de kan glida upp i krokningen eller under fighten av en fisk! Den nedre kroken fäster du genom att trä på en crimps och sedan kroken, trä wiren genom crimpsen och tillbaka igen och justera det lite så ingen wire sticker ut för långt.
Nu är det dags att med en avbitartång trycka fast wiren i crimpsen och det gör du fyra gånger på varje crimps, se till att inte komma för nära änderna på crimpsen, då detta kan skada wiren. Titta på bilderna, så ser du hur du ska göra. Dina tafsar är nu klara för fiske och hur du gör dina tafsar är upp till dig, dessa håller. Att det sen händer att Gäddan kan bita av en tafs om den hamnar rakt över en vass tand, det får vi tyvärr leva med, det händer! Dina färdiga tafsar bevarar du enklast på en Rigg-bin, så slipper du en massa trassel och krok i fingerna.
Krokarna till mitt eget fiske är från Owner, WMC och Partridge och storlekarna är 6 – 8 och 10 och mina lekanden är från Korda eller Darts och de har storlek 8, de håller för det mesta man kan råka ut för. Du ska använda dem krokarna du har förtroende för och inget annat, jag ska inte predika om vilka tafskomponenter du ska ha, se det som en guidning bara.
Olika metoder.
Det finns flera sätt att meta sina Gäddor på och ena metoden funkar bra ena dagen och nästa är det en annan, så det gäller att kunna variera sig lite efter förhållanden som råder och Gäddans beteende. Vi börjar med ett vanligt flötmete, som nog är det som används mest. Börja med att trä på en 5 mm pärla på din huvudlina, sen flötet som ska vara anpassad efter dina betesfiskar, ny 5 mm pärla och ett bly med genomgående hål och det ska vara anpassad efter ditt flöte, 5 mm pärla och ett kraftigt Berkley cross-lock beteslås. Nu knutar du en glidande stoppknut på huvudlinan ovanför allt detta och din pärla som sitter över flötet kommer att stanna vid stoppknuten. Du kan nu enkelt bestämma vilket djup du vill fiska på genom att flytta stoppknuten. Nu monterar du bara din wiretafs i beteslåset och sätter på din betesfisk och det är klart.
Detta flötmete kan du ha till både levande och döda beten, låt din levande betesfisk simma runt och söka upp Gäddan eller fiska med döda beten och dra i dem ibland, det retar ofta Gäddan till hugg. Vid du fiska med driftflöten är det samma tackel, fast du måste dock ha ett flöte med ett segel eller en dartpilsvinge som tar upp vinden. Du fiskar på detta sätt: kasta ut så att vinden fångar upp ditt flöte och ha vinden i ryggen, du måste ha braid på dina rullar för detta fiske. Braids flyter oftast och är stumma, vilket gör att du kan drifta upp emot 150 – 200 meter med ett driftflöte. Det krävs lite speciella spön för att kunna fiska på dessa avstånd typ 13 fot 3 ½ lbs testkurva och glöm inte kikaren!
Bottenmetet är det enklaste, men det finns flera metoder att tillgå och alla har sina för och nackdelar. Det vanligsta är ett 2 Oz bly monterad på en run-ring, en pärla och ett beteslås, sen kommer tafsen med betet. Det fungerar utmärkt i de flesta fall. Det har dock en benägenhet att trassla sig och Gäddan tycker inte om motstånd! Så om jag ska kasta längre sträckor, så brukar jag fästa mitt bly med en bit PVA tråd i lekandet som sedan lösas upp och min tafs är fri från all motstånd. Jag använder bara ett stort blyhagel när jag bottenmetar och ända syftet är att jag har något att strama upp min lina emot och att det håller nere min betesfisk om jag fiskar med pop-up fisk, inget annat! Så allt jag har på min huvudlina vid bottenmete är en over-trace, som är 70 cm lång och den har ett stort blyhagel och ett beteslås. Jag monterar nu min vanliga tafs och poppar upp min betesfisk med luft eller en liten bit foam som stoppas in i betesfisken. Skulle nu min betesfisk lägga sig över min over-trace och Gäddan hugger, så har jag wire och inte min huvudlina i Gäddans käft. Din over-trace skall vara minst 20 cm längre än din kroktafs! Lite att tänka på!
Ett annat sätt att fiska på är Floatledgering. Här bottenmetar du med ett långsmalt flöte ståendes i ytan, tacklet är det samma: en over-trace, ett eller två blyhagel och din wiretafs och betet. Du ska ovan för flötet ha en pärla och en glidande stoppknut och du ska ställa in flötet så att du fiskar ca 70 cm överdjupt. Kasta ut och strama upp din lina försiktigt till flötet står lodrätt i ytan och montera din drop-off indikator. När Gäddan tar ditt bete kommer flötet att resa sig och sen lägga sig på ytan och under tiden piper ditt larm. Du ser vart Gäddan går med betet och du ska som med alla metoder kroka så fort som möjligt och helst i en sidleds rörelse, då sitter de där. Denna metod är den bästa när Gäddan är känslig som i kallt väder, inte på hugget, tider med pilliga napp osv. Jag fiskar med braid och då den flyter så är det en bra metod även om det är mycket gräs på bottnen eller annat som en lina kan fastna i.
Sunken Paternoster-rigg: Igen ett sätt att bottenmeta och det sker oftast med levande beten på bestämda platser, var man vill ha sitt bete under längre perioder typ i ett hål i växtligheten, intill en vasskant eller andra features. Dessa flöten träs på huvudlinan och ett beteslås knyts fast, man dra nu fast beteslåset i den tillhörande gummibiten som sitter på flötet. Nu monterar man en over-trace och i denna sin vanliga tafs med betesfisken, därefter knutar du fast en bit 0,20 mm nylonlina i lekandet på själva tafsen. Längden på denna nylonlina bestämmer hur högt ditt bete ska stå och i änden knutar du fast ett päronbly som håller det hela på plats. Detta tackel står lodrätt i vattnet och du ska efter utkast först strama upp och sedan släppa ut lina tills flötet har rest hela tacklet och du får lite slaklina, därefter strama du upp din slaklina och monterar din drop-off indikator. Du skall vid allt bottenmete ha öppen bygel och din drop-off indikator skall alltid sitta direkt under din rulle, så du har direktkontakt med betet/tacklet, nappen är antingen ett run var indikatorn släpper från linan eller ett dropp var indikatorn sakta sjunker ner. Ta upp spöet och kroka så fort Gäddan tar lina! Detta är mycket viktigt annars sväljer den ditt bete och både du och fisken for problem, Gäddan är ingen självmordspilot, den är bara hungrig!
Deadbaitwobbling: Denna metod är effektiv genom flera sätt, dels är det ett roligt sätt att fördriva tiden och dels så täcker man stora vattenytor och det ger fisk. Man hittar också fisk som ibland hugger men släpper betet och man kan flytta ett spö till området var man hade nappet, ett bra sätt att lokalisera fisken på med andra ord. Du gör på följande sätt: Knut fast ett vanligt 2-krokstackel utan bly och fäst den översta kroken bakom huvudet på en död betesfisk, den andre kroken sätter du på ena sidan om fisken, nu sitter den bra och klarar många kast utan att ramla av eller går sönder. Du kan med en kniv sticka fisken så att simblåsan går sönder om den nu skulle flyta. Kasta ut och låt fisken sjunka till bottnen, vänta lite och veva ett par tag på rullen med spöet högt, låt sjunka, vänta och veva o s v tills du har vevat in fisken. Fiska av platsen i en solfjäderform och flytta sen på dig tills du hittar fisken. Hugget kommer oftast antingen när du vevar upp från bottnen eller när fisken sjunker ner igen och direkt ska du antingen ger ett kraftigt mothugg eller ger lina och låta Gäddan ta betet riktigt, men vänta inte för länge med mothugget! På djupt vatten kan du ha lite blyhagel på tafsen uppe vid lekandet, inte på huvudlinan då denna kan skadas av dina blyhagel. Skulle du missa en Gädda kommer den oftast att nappa igen, det är inte som med fiske med plastbeten, utan här har du ett naturligt bete och Gäddan vet hur dem känns i käften.
Vart hittar vi Gäddan?
Överallt skulle jag vilja säga! Det finns dock platser som är bättre än andra och det ska vi titta på här. Gäddan tycker om att stå på lur och överraska sina byten, så vasskanter, olika former av växtlighet, grenar, risvasar, vassruggar, på branter, grundtoppar, inne i rotsystem från stora träd – ja egentligen alla platser som drar till sig småfisken i vattnet, hittar du småfisken är Gäddan aldrig långt borta. Uddar och runt öar är också bra plaster att söka Gäddan på. Det finns flera sätt att lokalisera Gäddan på, oftast går det ryktes vägen att något har sett den jaga småfisk, ankungar har försvunnit, t o m mindre hundar! Ta allt det här med en nypa salt! Snart försvinner folk spårlöst eller hur? Båt med ekolod är det bästa om man har tillgång till detta, Flötestrolling, trolling och andra metoder som täcker stora ytor kan vara lösningen. Kommer du till ett vatten var du vet finns stor Gädda så ska du titta efter dem nämnda features och börja fisket där. Sen kan du med flera spön Leapfrogga dig runt sjön och det går till på följande sätt: Ställ ut dina spön och vänta en timme, har det inte hänt något flyttar du det spö du först lade ut och lägger det på en ny plats. Så fortsätter du längs kanten tills du får fisk eller fortsätter dagen efter, du kommer att hitta områden som ger mera fisk än andra och tänk på att får du en stor Gädda, så har du troligen hittat en ståndplats! De flesta Gäddor har en ståndplats var den står det mesta av tiden och lurar, den går under sina huggperioder från ståndplatsen ut på näringssök under tidig morgon och i skymningen. Här fyller den buken och går tillbaka till sin ståndplats för att smälta maten, så hittar du en ståndplats är det bara frågan om Gäddan är hungrig när du kommer och serverar maten för den. Jag hade en episod under 92-94 i en liten ankdamm var jag hade hittat en ståndplats, jag tog Gäddan 11 gånger tills en annan hittade hennes plats och epoken ”Nanna” tog slut. Tyvärr så är det! Jag önskar att jag kunde bestämma att all Gädda ska återutsättas, men så är det inte tyvärr!"
Kommentera