Artikel: Impellerbyte och byte av växelhusolja på en utombordare - av Speeedo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Impellerbyte och byte av växelhusolja på en utombordare - av Speeedo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artikel: Impellerbyte och byte av växelhusolja på en utombordare - av Speeedo

Skrivet och inskickat av Speeedo (David Ahlm) här på Fiskesnack.com. Självklart kommer det dyka upp en liten gåva i brevlådan som tack för bidraget

"Har tänkt att beskriva hur man byter impeller och olja sin utombordare.
    Visserligen varierar det från motor till motor men grundprincipen är detsamma.
    Att byta impeller är inte speciellt svårt och det lönar sig i längden om man sköter om sin motor. Impellern skall hällst bytas 1ggr vart annat år för bästa prestanda och kan vara värt att lägga en 200kr på en ny impeller, det är betydligt billigare än en skuren motor. Gummi är färskvara och torkar efter ett tag, det är ingenting man kommer ifrån.
    Motorn som jag gjort en service och impellerbyte på är en Yamaha 8cem från 84 med elstart.
    Det var meningen att jag bara skulle byta impeller från början men överaskningen kom i oljan. Se bilden nedan.

Steg 1
    Börja med att avmontera tändkablarna från tändstiften och montera av propellern

Steg 2 är inte nödvändigt att utföra men det är onödigt att snåla på oljan när man ändå håller på.

Steg 2
    Tag sedan en skål eller likande och ställ under växelhuset. Lossa sedan bottenpluggen och sedan nivåpluggen.oljan som kommer ut kan variera lite i färg men skall se ut som det översta lagret i den lilla burken denna bild tagen efter 2 veckor efter tappning av oljan. Annars var oljan mjölkaktig när den kom ut som på blden till höger. Det undre lagret var en blandning av finkornig sand och vatten. Vilket tyder på att vatten kommer in i växelhuset vilket inte är speciellt bra.

Steg 3
    Tar sedan bort växelhuset genom att först lossa växelspakens fäste som sitter dolt under upphängningsmekanismen. Gör du inte detta så kommer växelhuset endast åka ner ca 1cm och växeln läggs automatiskt i.

Steg 4
    Lossa sedan de 4 bultarna som håller huset på plats och dra sedan ner huset med försiktighet. Passa även på att i detta steg byta växelgumit om detta är dåligt annars tenderar det att gå ner vatten via växelspaken ner i växelhuset.

Steg 5
    Demontera sedan vattenpumpen som sitter fästad med 4 st bultar, dra sedan upp huset för att frilägga impellern. Den svarta damasken till vänster är då växelgummit. Är det sprickor i det så kommer vatten rinna efter stången och ner i huset.

Steg 6
    Då våran motor hade stått i ca 3 år så byts impellern för att kunna erhålla bra med vatten till motorn och risken för att den går sönder minskar. Även Fast vi inte visste skicket på den.
    Ta nu även till vara på den lilla krysskilen som sitter på axeln, denna håller i impellern.

Steg 7
    Rengör de delar som sitter i pumphuset och kolla efter synliga skador när du ändå skall byta impellern. Ser man att det är mycket skit i hålet som på bilden ovan så är det bara att lyfta plattan som impellern snarrar på och rengöra under. Se bild. Denna motor hade gått på grunt vatten och fått en del sand och annat smått och gott i kanalerna.

Steg 8
    Kolla också om den inringade damasken ovan är hel. Den tätar mot röret som leder upp vattnet till motorn. Bilden nedan är inne i själva riggen.

Eftersom vatten hade gått ner i vår motor så kommer jag även visa hur jag gjorde för att byta packboxar till drivaxeln. Deta gjordes även på propelleraxeln och på samma sätt.

Steg 9
    Börjar med att lossa själva plattan som vattenpumpshuset sitter fästad på.Bulten sitter bakom växelgummit

Drag sedan upp den

Steg 10
    Börja med att använda lite milt våld för att få ut packboxarna. Försök att hitta något lämpligt för att få ut dom. Jag hade ingen tillgång till specialverktyg så jag använde en spetstång och platmejsel.
    Gör lika dant med boxarna på propelleraxeln

Steg 11
    Återmontera packboxarna. Märkte här att det kan bli billigare att köpa en hel packningssats till motorn än att bara köpa packboxarna lösa. I detta fall vart det billigare med satsen så då byter jag de packningar som jag kommer åt.
    Börja med att hitta något lämpligt att använda för att få i boxarna igen. I mitt fall använde jag en hylsa till en hylsnyckel. Finns i de flesta storlekar. Olja in packboxen så blir det lättare att få in den.
    Se till att den är rakt nar du knackar ner den.

Steg 12
    Kancka inte ner den förlångt utan den skall precis ligga över det lilla hålet i plattan, Det är för att oljan som komme upp via det plaströr som var fast i plattan( Se tidigare bild) skall gå via axeln upp genom styrhylsan som sitter under packboxarna på bilden ovan. Detta fungerar som en oljekanal så axeln får smörjning och leds senare tillbaka ner i växelhuset igen.

Montera sedan den andra packboxen som den första

Gör sedan lika dant på propelleraxeln. Skillnaden är att man lämnar att man lämnar ett litet tomrum längst bak, Knacka alltså inte packboxen helt i botten. Utan lämna någon mm.

Steg 13
    Återmontera nu hela platan på växelhuset, Har du nya packningar så använd dom.

Skulle växelpinnen hoppa ur under monteringen eller när du lossade allt så skall den ner mellan detta stift. Ingen panik alltså.

Steg 14

Montera sedan impellern på axeln. Glöm inte krysskilen. Lite olja gör susen. Oljan fanns att köpa billigt som var till impellern när man monterade den. Kostade ca 14kr

Impellern är monterad och vattenpumpens innerhölje också. Sedan är det bara att passa in hylsan i skalet Och skruva åt de 4 bultarna till pumphuset och den andra längst till höger i bild. Samt att montera växelgummit och den lilla gummiplutten som är inringad om du nu tagit bort den såklart.

Montera växelhuset på samma sätt som när du monterade ner det.
    Passa in drivaxeln under motorn och se till att kopparröret som transporterar vattnet som pumpen skickar kommer i hålet som är inringat på bilden ovan. Sätt tillbaka skruvarna och glöm inte att sätta fast denna del.

Fyll sedan på med växelhus olja lämpad för din motor.
    Lossa först nivåpluggen och sedan pluggen i botten av växelhuset.
    Sätt sedan pipen mot hålet i botten på växelhuset och pressa sedan.
    Stanna när oljan rinner över från nivåhålet .
    ha fortsatt tryck i flaskan medans du sätter tillbaka nivåpluggen.
    Ta sedan bort flaskan och montera bottenpluggen snabbt.
    Byt gärna packningarna också. Kostar inte många spänn att köpa.

Hoppas att denna lilla guide har varit till hjälp eller givit något roligt att läsa.
    Har ni synpunkter så skriv gärna.

Av David Ahlm"
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

jag skulle ha läst en sån här artikel för ett par år sen innan jag totalpajjade min utombordare när ja skulle byta impeller för första gången. bra artikel, kommer nog att vara till hjälp för många

Kommentera

Den finns en sak du skriver som jag inte förstår vitsen av. Varför avmontera tändkablar och proppeller för att byta impeller. Sen har ju i regel varje motor sina egna knep för att lossa växelhuset från riggen.
      Man får ej heller glömma att massor med båtmotorer inte ens går att lossa ett växelhus.
      Sitter fastrostade med sina drivaxelsplines i vevaxeln.
      Beror ju på att ingen bytt impeller på lång tid.
      Så vid köp är det viktigt att prova att få ner just växelhuset.
      Och då kan ett sånt här tips som du beskriver vara jättebra.
      Lär man sig en gång för alla hur det är uppbyggt och man kan byta olja och impeller.
      Spar man massor av pengar. Men inte om det går åt motsatt håll.
      Då blir det riktigt dyrt. Avdragna bultar, både under växelhus eller impellrhusbultar.
      Är ett jobb som låter så lätt med en båtmotor med lite korrision. Men tvårtom med en båtmotor som inte blivit rörd på kanske 10-20 är som är ordentligt vanligt. Och sen hängt på en båt i skärgården i ur och skur. Då behövd det helt andra kunskaper än det som skrivs här. Det får ni inte glömma.
      Bra ändå att du ger bra bilder och gott om råd till hem mekarn. MVH Gunnar J.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Den finns en sak du skriver som jag inte förstår vitsen av. Varför avmontera tändkablar och proppeller för att byta impeller. Sen har ju i regel varje motor sina egna knep för att lossa växelhuset från riggen.
        Man får ej heller glömma att massor med båtmotorer inte ens går att lossa ett växelhus.
        Sitter fastrostade med sina drivaxelsplines i vevaxeln.
        Beror ju på att ingen bytt impeller på lång tid.
        Så vid köp är det viktigt att prova att få ner just växelhuset.
        Och då kan ett sånt här tips som du beskriver vara jättebra.
        Lär man sig en gång för alla hur det är uppbyggt och man kan byta olja och impeller.
        Spar man massor av pengar. Men inte om det går åt motsatt håll.
        Då blir det riktigt dyrt. Avdragna bultar, både under växelhus eller impellrhusbultar.
        Är ett jobb som låter så lätt med en båtmotor med lite korrision. Men tvårtom med en båtmotor som inte blivit rörd på kanske 10-20 är som är ordentligt vanligt. Och sen hängt på en båt i skärgården i ur och skur. Då behövd det helt andra kunskaper än det som skrivs här. Det får ni inte glömma.
        Bra ändå att du ger bra bilder och gott om råd till hem mekarn. MVH Gunnar J.
        Anledningen till att jag monterade av proppeller och kablar är för att undvika några otrevligheter och sedan bytte jag packboxarna på propelleraxeln.
        Sedan som du säger alla har sina egna sätt. men propellern är inte nödvändig att montera bort vid impeller eller oljebyte men vid packboxbyte kan det vara en fördel.
        Ja jag har också beskrivit hur jag själv gjorde för att byta impellern, sedan att andra motorer inte är helt lika och har fasta riggar är inget jag kan rå för. men i grunden så är det någorlunda lika då en motor vill ha kylning.
        Det med avdragna bultar känner jag till mycket väl och en del har gått åt hevete när jag gjort saker men just impellerbytet var det lättaste att göra och till min förvåning så var motorn i mycket bra skick för att vara så gammal. var inte precis vårdad när jag köpte den.
        Att man drar av bultar och liknande kan ju hända lite här och var. Gäller ju inte bara båtmotorer.
        Har man sedan en lite nyare motor som inte gått så mycket och som man skött väl så kommer det ju gå lättare och så kanske slipper problem med avdragna bultar och liknande.
        Äldre motorer har ju äldre saker och säkerligen stått ut för mer skit än de nya så självklart kan det uppkomma en del problem.
        har försökt att skriva artikeln så bra som möjligt men totalglömt de risker som du nämner.
        Tackar för att du skrev till det och hoppas att andra läser det innan dom börjar på något nytt.

Mvh David Ahlm
        Senast ändrad av speeedo; 2008-07-14, 12:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
          jag skulle ha läst en sån här artikel för ett par år sen innan jag totalpajjade min utombordare när ja skulle byta impeller för första gången. bra artikel, kommer nog att vara till hjälp för många
          Tack så mycket

//David

Kommentera

Föredömlig artikel!

Det är bla. sådana här artiklar som gör denna sida så bra. Två tummar upp...

Bra skrivit David.
            Edvins Pappa

Kommentera

Kanon

Kommentera

Snyggt..

Det skadar inte att kolla en sprängskiss över din motor innan du börjar. På min Johnson 3,3 skulle jag byta impeller för några veckor sedan. Försökte få isär den, men innan jag tog fram stora kofoten så blev jag lite misstänksam. Kollade sprängskiss på nätet och det visade sig att impellern låg innanför propellern på denna modell.. Gud vet vad som hänt om jag lyckats bända isär den på mitten..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Mycket bra

Kommentera

Bra Speeedo, föredömligt..

Allmänt tycker jag framför allt äldre utombordare är lättmekade (moppemotorer) bara att ta reda på hur man gör och ha en viss vana och vertyg.
                    Enkla konstruktioner och principer. Själv har jag aldrig köpt en ny utombordare, bara begagnade. Ägt ett drygt tiotal, stora och små, två nu..aldrig haft någon inlämnad på verkstad. Mekat en del..Min totala reservdelskostnad rörs sig om några få tusenlappar, max. Bla blåste jag topplocket på en v4:a, 135 hk, köpte ett begagnat för 500 kr..fyra gånger har motorer "hamnat" under vatten, byt från kort till lång rigg, impellerbyten, förgasaren nerplockad i molekyler flera gånger, fler gånger haft problem med växel, plockat bort motorn osv..osv..Bara några bultar och självklara principer, logik..Som en av mina brorsor en gång sa sa i ett annat sammanhang.. "Det handlar om att våga"...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                    8 svar
                    1 683 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg niklaus
                    av niklaus

Arbetar...