Artikel: Varmrökning & flamstekning av fisk. Skriven av Bergman - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Varmrökning & flamstekning av fisk. Skriven av Bergman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artikel: Varmrökning & flamstekning av fisk. Skriven av Bergman

Foto & text av Anders Bergman

Varmrökning & flamstekning

Rökt fisk är en av mina stora favoriter på matbordet och hoppas ni ska uppskatta denna artikel.

Många av er har säkert rökt eller grillat fisk på ett eller annat sätt. Här kommer en liten guide på hur man varmröker och flamsteker fisk i ett så kallat "Strandkök" från http://www.harvia.se

Var det kallas Strandkök och inte bara "fiskrök" beror på att man kan tillaga maten ett antal olika sätt. Varmrökning & flamstekning är två sätt som jag intresserat mig särskilt för.

I helgen som var stack jag, Nikita och två kompisar för att fiska lite Sik. Det var en mycket trevlig tur men tyvärr lös Siken med sin frånvaro. Eftersom vi var sjuuukt sugna på rök Sik så var det bara att pallra sig iväg till Ica Maxi och köpa två fina Sikar. Nåja, vad gör man inte för att smörja kråset med mums-filibabba.

Varmrökning av Sik eller annan fisk

Först och främst måste man ju ha tag på själva fisken. Vi ordnade det som sagt genom att åka till Ica Maxi men det behöver förhoppnigsvis inte ni. Tänk på att jag fortfarande är nybörjare på Sikmete.

Givetvis går det även bra med Abborre, Gös, Öring, Lax eller liknande och i bruksanvisningen står till och med lite udda arter som tex Brax och Siklöja för den som är lite wild and crazy. Någon gång ska jag testa att röka Brax eller Sutare men det får bli vid ett senare tillfälle. Får återkomma med resultatet då.

Urtagning

Här på bilden ser ni två lagom stora urtagna Sikar

Saltning

Jag har tagot bort huvudena på fiskarna men det är inget man måste göra om man inte vill. Det finns två huvudsätt att salta fisken och jag kör på det enklare sättet där man helt enkelt häller grovsalt både inuti och utanpå fisken. Personligen så gillar jag salt ganska mycket så man behöver inte vara rädd att man har på för mycket. Om man har lite mer tid på sig så kan man med fördel lägga fisken i saltlag i 1-2 dygn.

Förbered röken och tänd elden

Nu är det dax att förbereda röken och tända elden. I just den här modellen så spelar det inte så stor roll vad man använder för ved då det är ett separat utrymme för elden. Röksmaken får man genom att använda rökspån eller enris. Använd finhuggen ved för att få en bra värmeoch mata i lite ved i taget under rökningen.

En påse med Alspån från biltema

Vanligtvis använder man Alspån i fiskrökar men man kan även använda andra träslag som tex hickory eller ek

Lite småkvistar från en En

Den färdigsaltade fisken

Fisken på rökgallret

Placera fisken på det ena rökgallret. Vill man röka mycket fisk kan man lägga flera lager med galler och det följer med 2 stycken med denna rök.

Ha i rökspån och eventuellt enris

När elden lugnat sig lite och det blivit lite glöd är det lagom att ha i rökspånet. Häll i ordentligt med rökspån på värmeplåten och lägg eventuellt enris ovanpå rökspånet. Placera sedan fettuppsamlingspåten ovanpå spånet/riset.

Placera fisken i röken

Lägg ner grillgallret och fisken i botten på röken. OBS ! Akta de varma kanterna. Det gör ont att bränna sig ...

Lägg på locket och kontrollera elden

Placera locket där det ska ligga och kontrollera mängden eld genom att dra strålningskyddet upp eller ned för att få en lagom stor glipa med luft.

Dax att fylla på med mer spån

Efter ca 15-20 minuter så är det dax att fylla på med mer spån så det första förmodligen redan gjort sitt. Exakt hur lång tid det tar innan men behöver fylla på är omöjligt att säga då det beror på mängd spån samt hur varmt man har i röken.

Börjar bli färdigt

Efter ca 30-40 minuter så brukar fisk i den här storleken vara klar. Man kan enkelt kontrollera detta genom att testa att lossa ryggbenet lite. Sitter benen fast är det läge att låta fisken ligga en stund till. När det lossar utan problem är fisken klar ! MUMS !

Placera fisken i folie

Nitas pappa lärde mig tipset om att lägga den färdigrökta fisken i folie en stund innan servering. På detta sätt kan smakerna sätta sig ännu bättre för oss finsmakare.

Ligger och gottar till sig

Snart så ... snart så ...

Dax för servering

En sida av fisken var räcker gott om man är normalhungrig. Är man hungrig som en varg kan man nog smälla i sig en hel firre också.

Äntligen matdax !

Middagen är serverad ! Är man över 18 så passar det kanon med en öl till fisken annars får man nöja sig med något annat.

Flamstekning av Laxfilé

Detta är en riktig höjdare ! Faktum är att det förmodligen är den godaste lax jag någonsin ätit. Om ni har möjligheten att testa så gör det för bövelen.

Nåja, återigen så måste man ju ha tag i själva fisken. Jag fuskade lite igen och köpte denna laxfilé på Ica Maxi.

Kryddning av Laxen

Laxen på bilden är kryddad med malet grovsalt (grovsaltet kan med fördel bytas ut mot rökt salt från Santa Maria eller annat företag) samt lite citronpeppar. Citronpeppar i måttliga mängder fungerar för övrigt mycket bra till både Lax, Abborre & Sik men gillar man andra kryddor så fungerar ju det också givetvis. Passa även på att tända elden i strandköket.

Placera fisken i halstret

Fisken placeras i halstret som sedan kläms ihop.

Häng halstret i sin hållare

När det är lagom mycket eld så hänger ni halstret i sin hållare och hänger strålningsskyddet utanför. OBS ! Skinnsidan ska vara in mot elden från början.

Profilbild över hur det ser ut

Glipan gör att det blir lagom varmt och man kan skjuta halstret inåt eller utåt på sinhållare om man vill justera värmen. Givetvis kan man även justera värmen med mängden ved också men det hade ni nog redan listat ut.

En bild framifrån

Så här ser alltihop ut framifrån

Dax att vända på halstret

När skinnet börjar bli "knaprigt" så är det dax att vända på halstret. Nu är det bara en liten stund kvar innan laxen är klar. Lite färg bara sen är den redo.

Perfekt !

Smaken är ju som baken men tillagat så här tycker jag är lagom

Dax för servering

Kokt potatis med dill och sedan en romröra bestående av 50/50 creme fraiche/gräddfil, stenbitsrom, hackad rödlök, dill, lite svartpeppar, flingsalt och eventuellt en gnutta citron eller lime. Nu är måltiden fulländad. Passar utmärkt ihop med en kall öl eller lite vin.

Hoppas ni inte blev allt för hungriga nu ... kan meddela att jag precis klämt i mig en stooor bit flamstekt lax.

Om ni vill köpa ett eget ex av Harvias strandkök så är http://www.bastubutiken.se & http://www.k-rauta.se återförsäljare.
    Senast ändrad av Bergman; 2018-11-18, 13:09.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Wow, nice!
    Här i Finland kan man köpa "loimulohi" (alltså flamstekt lax) på alla matvaruaffärer som har fiskdisk. Det är mycket populärt här och jag tycker det är kanongott.

Man kan enkelt flamsteka sin fisk genom att spika upp file'n på en planka och ställa den vid elden..

Kommentera

Grymt, Bergman!

Jag ser fram emot nya alster från röken/flamstekarn ;-)

Kommentera

Tack för artikeln, det lär nog inhandlas en sådan där ganska snart för min del... Så fort jag kommer iväg in till en åf

Kommentera

Det tycks som man får göra sig bekant med någon innehavare av strandkök ...
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fan vad nice, jag har en sådan rök. Köpte den på utförsäljning för 500kr! Den kostar annars 1995:-. Har dock inte provat den ännu, men nu ska det bli snart!

ETT HET TIPS ÄR ATT KÖPA DEN PÅ K-RAUTA, DÄR KOSTAR DEN 1995, MÖJLIGT ATT DEN GOTT UPP NÅGOT MEN PÅ BASTUBUTIKEN KOSTAR DEN 2795:-! DET FINNS ÄVEN EN STEKPLÅT ATT KÖPA TILL DÄR MAN KAN STEKA POTATIS MM!
            Senast ändrad av Helmin; 2007-03-29, 09:24.
            You´ll Never Walk Alone

Kommentera

Men så jävuskt!
              Fan va grymt, otroligt inspirerande. Själv kör jag me farfars gamla aburök från 60talet :-) Den fungerar bra för abborre men inte så mycket annat. Va ruggit fin rök det där. Jag bygde en rökstuga i morsfars stuga i sommras, ska fundera på om man kan få till nån sån där flamstekningskonstruktion i den men jag tror det blir svårt då själva huset är i trä. Det bygger ju som på att det är en ruggit liten eld, för att int' allt ska brinna upp
              När drar vi?

Kommentera

Pepp-Robert: En flamstekningskonstruktion är: En planka, en handfull smånubb, en fiskfile' och en öppen eld

Kommentera

Jo precis men man ska ju ha nånstans att ha den öppna elden. Det såg så fint ut som bergman hade konstruera det me rökhuset. Men visst, det är enkelt.
                  När drar vi?

Kommentera

Kul att ni gillar artikeln ! Det vore kanonskoj om någon kunde ta sig tiden och göra en liknande för kallrökning också. Någon som känner sig manad ?

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                    Wow, nice!
                    Här i Finland kan man köpa "loimulohi" (alltså flamstekt lax) på alla matvaruaffärer som har fiskdisk. Det är mycket populärt här och jag tycker det är kanongott.

Man kan enkelt flamsteka sin fisk genom att spika upp file'n på en planka och ställa den vid elden..
                    Verkar som finnarna ligger lite före med detta faktiskt och man kan ju hoppas vi svenskar får upp smaken för det mera.

Ursprungligen postat av Runman Visa inlägg
                    Grymt, Bergman!

Jag ser fram emot nya alster från röken/flamstekarn ;-)
                    Det kommer ... det kommer ... när du slutat med din pulverdiet så kan du komma över med bruttan så bjuder jag på lite krubb & dricka.

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
                    Tack för artikeln, det lär nog inhandlas en sådan där ganska snart för min del... Så fort jag kommer iväg in till en åf
                    Ring och kolla innan så dom har den hemma bara. I vintras var den beställningsvara på K-rauta iallafall. Fast nu är det ju lite mer säsong iofs så dom kanske har ett gäng hemma.

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Det tycks som man får göra sig bekant med någon innehavare av strandkök ...
                    Gör så, eller åk åtminstonde till någon som har möjlighet att flamsteka. Smaskens !

Ursprungligen postat av Helmin Visa inlägg
                    Fan vad nice, jag har en sådan rök. Köpte den på utförsäljning för 500kr! Den kostar annars 1995:-. Har dock inte provat den ännu, men nu ska det bli snart!

ETT HET TIPS ÄR ATT KÖPA DEN PÅ K-RAUTA, DÄR KOSTAR DEN 1995, MÖJLIGT ATT DEN GOTT UPP NÅGOT MEN PÅ BASTUBUTIKEN KOSTAR DEN 2795:-! DET FINNS ÄVEN EN STEKPLÅT ATT KÖPA TILL DÄR MAN KAN STEKA POTATIS MM!
                    Aha, är du en av dom som lyckades köpa ett ex på Bauhaus ? Vet inte om det var förra eller förr-förra året när jag sprang förbi en på Bauhaus. Då var det super-rea men jag fattade aldrig hur bra den var så jag köpte ingen då. När jag väl kom på att jag skulle ha en så var dom slut sedan länge tyvärr.

Jag har den där stekplåten men den har jag inte testat ännu tyvärr. Kan återkomma när jag testat lite.

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                    Men så jävuskt!
                    Fan va grymt, otroligt inspirerande. Själv kör jag me farfars gamla aburök från 60talet :-) Den fungerar bra för abborre men inte så mycket annat. Va ruggit fin rök det där. Jag bygde en rökstuga i morsfars stuga i sommras, ska fundera på om man kan få till nån sån där flamstekningskonstruktion i den men jag tror det blir svårt då själva huset är i trä. Det bygger ju som på att det är en ruggit liten eld, för att int' allt ska brinna upp
                    ABU-röken fyller nog sin funktion om man förstår sig på dom. Jag har en sådan modell fast "Ron Thomson" ... tyvärr har jag aldrig lyckats någe vidare med fisken i den. Blir mer ugnsstekt än rökt tyvärr. Kanske skit bakom spakarna iofs ?

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                    Jo precis men man ska ju ha nånstans att ha den öppna elden. Det såg så fint ut som bergman hade konstruera det me rökhuset. Men visst, det är enkelt.
                    Inte jag som konstruerat denna utan den kommer så här när man köper den.

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                    Pepp-Robert: En flamstekningskonstruktion är: En planka, en handfull smånubb, en fiskfile' och en öppen eld
                    Verkar smidigt ! Om man bara har en lämplig eldstad att sätta brädan vid.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                    8 svar
                    1 675 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg niklaus
                    av niklaus

Arbetar...