Artikel: Jigg och ismete med inriktning på abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Jigg och ismete med inriktning på abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Artikel: Jigg och ismete med inriktning på abborre

Inskickad av: Nattfiskarn

Jigg och ismete med inriktning på abborre
    Belönad med 2 beten från http://www.trumman.com

Inledning: Jag tänkte berätta om ismete och jiggning på abborre. Det är två fiskesätt jag har bedrivit mycket det senaste året, och jag har fastnat för dem, jag bara älskar dem. Abborren är en fisk jag redan vid mycket tidig ålder har haft bra fiske på och ett exempel på det är när jag bar ut på en liten flotte i dalarna när jag var i sjuårsåldern, med ett lätt spö och en stor bluefox spinnare. Det tog inte långt tid innan jag hade två abborrar som vägde över kilot båda två, ena gäller som mitt PB än idag.

Jigg

Var: Jag kan börja berätta lite om vilka sjöar jag fiskar i. eftersom jag bor i Stockholm så fiskar jag nästan bara abborre i närområdet, och eftersom jag är för ung för att ha bil så fiskar jag där det är lätt att ta sig kommunalt, med andra ord inte så mycket i skärgården. De sjöarna jag jiggar i är oftast orlången och brunnsviken, men jag föredrar orlången med tanke på att det är gott om både gädda och gös vilket gör det hela mycket roligare och mer spännande.
    Jag ska också berätta vilka ställen i sjön jag finner bäst. Jag tycker det är bäst nedanför branta klippor framförallt på högsommaren, annars är det bra runt stim med småfisk med nors och löja, vid undervattenstrappor eller där en vik förenar sig med resten av sjön. Jag har faktiskt inte funnit det så bra vid grynnor.

Här är ett utmärkt exempel på en brant klippa och en vikförening.

När: Jag brukar ha bäst fiske på soliga dagar men även lite mulet brukar kunna vara bra framför allt lite senare på säsongen när det är över 20 grader varmt i vattnet. Men det största misstaget är att fiska abborre när det åskar, det är värdelöst. Jag jiggar bara abborre från mitten av maj till slutet av augusti, det är då det är bäst enligt mig.

Utrustningen: Jag använder mig av haspelspön som kan ta kastvikter på
    10-30g och en rulle med storleken 3000, på den har jag 0,17 fireline.
    Till tafs använder jag mig av tunna kevraltaffsar för att vara säker på att gäddorna inte klipper linan. Till bete använder jag mig av jiggar som är 7-12cm långa, nästan uteslutet relax i riktigt skrikiga färger. Jag använder lite större jiggar en vad jag har hört att andra gör, och det är för att rensa bort de flesta små-borrar och för att öka chansen till större bonusfisk. Jigghuvudena jag använder är bara gamagatsu, och det är för att jag ska kunna tränga in i vilken käft som än greppar betet och för att de ser mer seriösa ut, det stärker min självkänsla.

Här är lite bonusfiskar från orlången.

Ismete

Var: Jag har inte provat så många olika sjöar men min favvo abborr sjö är utan tvekan kältorpssjön i nacka. Där har vi tagit en hel del abborre på ismete, varav den största på 1,7kg, som jag tyvärr inte fick utan en nära vän, vilket var otroligt kul ändå, men ja är allt lite avundsjuk. På vintern tycker jag det är absolut bäst på djupkanter och på trappor där det är ungefär mellan 3-6 meter.

När: Vi har haft absolut bäst fiske fram emot vårkanten när solen gassar och man tillock med kan ismeta i t-shirt. Men det är även bra i precis när isen lägger sig gångbar. En känd huggperiod mellan oss fiskevänner är den vid 08:00-08:30, då gäller det att ha ögonen öppna, då brukar det smälla hela tiden.

Här är 1,7: an, den är vägd på Super Samson våg, men den blev tyvärr aldrig storfisk registrerad. Vi fick den i det sämsta tänkbara vädret.

Utrustning: Jag skulle föredra lite lättare ismete spön för abborren, men eftersom jag inte är tillräckligt gammal för att skrapa ihop summor till fler än två ismete spön så har jag det och tre angeldon vilket är lite jobbigt eftersom man drar med händerna, men det har sin egen tjusning!

Tackel: Jag kör med 0,20 fireline som huvudlina på både spöna och donen. På huvudlinan har jag knutit på en tafs på ungefär 50-70cm med en tjocklek på 0,40-0,50mm nylonlina med en 6: ans trekrok i botten. Sänkena jag kör med brukar ha vikter på ungefär 4-6g. För att inte skada knuten med sänket har jag placerat en hylsa som knuten hamnar i.

Teknik: Abborren är en mycket känslig fisk på vintern till skillnad från sommaren då den är väldigt pang på, därför krävs vissa knep. Jag kör med ganska lätt tackel om man jämför med ett ordinärt gäddtackel.

Och jag är mycket kräsen när det gäller vippan. Öglan ska hänga i yttersta spetsen för att abborren ska ha lätt att dra ner den. Man måste hjälpa abborren ibland att fälla när man ser att vippan gungar lite mer än den borde, därför gäller det att ha ögonen öppna hela tiden. En bra grej är att sätta en pingla på vippan om man inte har sten koll på alla grejer som man har på isen, då kan du höra hugget en bit bort. Men det finns ett problem med att hänga öglan så långt ut på vippan, och det är att det resulterar mycket tjuvfällningar, så ta med fler mörtar än vad ni tror krävs, eftersom det försvinner mycket mört i de falska mothuggen.

Men när ni ska göra mothugg på abborren så ska ni vänta ett tag, för att abborren sväljer alltid betesfisken med huvudet före och den behöver tid att vända betesfisken rätt. Abborren tar ibland ganska mycket lina och därför är det bra att ha som regel att alltid dra ut lite lina själv åt abborren, och frilägga den från snö och isbitar så att det inte tar stopp mitt i rusningen, för då spottar den garanterat.

När ni känner att ni har fisk så är det väldigt viktigt att ni inte pressar upp den för fort av anledningarna att det kan vara en gädda som väldigt troligt kapar tafsen eller att den eventuella abborrens läpp blir uttänjd så att den lossnar. Och när ni slutligen har den uppe på isen, så snälla ta det lugnt med den, även fast den ska hamna på matbordet, plåga den inte i onödan helt enkelt.

Här är en normalstor abborre ungefär, den väger 0,8kg.

Betesfisk: Vi använder bara mört. Vi försöker skaffa oss så små mörtar som möjligt, och då menar jag mörtar som är ungefär 8cm. Vi har ingen mörtstuga så vi köper mörtar på Berras sportfiske för 4kr styck, och vi behöver ungefär 30 mört på 3 pers, alltså 10 var ungefär. Men har man mörtstuga så är ju det än otrolig fördel, inte minst för att man kan sälja till folk, hehehe!

Avslutning: Det är kul att byta kunskaper med varan tycker jag, så jag hoppas ni tycker det också, och att ni får nytta av nått av det här i framtiden. Skitfiske på er alla !

Med vänlig hälsning nattfiskarn!!! Jag vill också tillägga att mastapikes artikel är super, kolla gärna in den!
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Härlig artikel! Man blev abborrsugen kan jag lova!

Kommentera

Ja visst är abborren en kul fisk Även om det bara blir mest smått.

Kommentera

tack! blev lite inspererad av din mastapike! den var asbra!
        Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Kommentera

Bra artikel ! ja man blev riktigt abborrsugen nu

Kommentera

Well done...
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

thank u!

Kommentera

Ursprungligen postat av MrGädda
                Faana va najs!
                ja visst e den! fin underskrifft

Kommentera

tyckte du borde haft med hur man jiggar abborre..
                  helt okej.

Mvh
                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

deet har du så rätt i! att ja glömde nått så viktigt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                    8 svar
                    1 643 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg niklaus
                    av niklaus

Arbetar...
                    X