Autodidact” Bonntrolling” efter Gädda Del I
Redskap/Teknik
Av: Daniel Strand, team PikeLords
Några tankar/erfarenheter kring modernt Gäddfiske...
Gäddtrolling är måhända trollingens svar på en ”bortbyting” och en del kända ”sportfiskeprofiler” tycker att det ligger ett löjets skimmer över fisket.
Faktum kvartstår; gäddtrolling levererar hårda spöböjar, och tunga fiskar när andra metoder går på pumpen, punkt slut.
I den här lilla artikeln försöker jag beskriva mina samlade erfarenheter kring teknikbetonad gäddtrolling. Avgränsningen sker i form av årstid. Jag väljer här att endast beskriva ”sommartrolling”, då det framförallt är då jag nyttjar denna metod.
Sommaren är av många ansett som en ”dålig” tid att fiska gädda. Fel anser jag, det är nu gäddan bygger muskler och det känns sannerligen i huggen och i drillen av grov fisk. Även det faktum att fisken snabbt drar på sig mjölksyra, tvingar fiskaren till att pressa fisken hårt i drillen för att återutsättningen skall kunna ske med gott samvete. Det höjer pulsen på fisket avsevärt.
Mitt fiske har de senaste åren blivit mycket begränsat jämfört med hur jag fiskade innan, och anledningen till det heter småbarn i familjen. Det har gjort att jag inte i nuläget varken har vilja, ork, eller tid att lägga hela dagar på att dunka grynnor, djupbranter sommartid i jakten på grov gädda.
Jag måste helt enkelt kraftsamla mitt fiske, och använda mig av den i mitt tycke effektivaste gäddfiskeformen då man inte har tiden att ”lära känna” vattnet under hela dagar, helger, veckor, osv. ni förstår vad jag menar.
Jag måste kunna snabbt ge mig ut, få ut beten i vattnet och fiska där det generellt sett alltid är hett fiske, nämligen ute på frivattnet, denna magiska plats.
Att svepa över 20 meters djup med 4-6 spön ute, alla riggade med stora fladdrande wobblers och att sedan se ”bananerna” kring ”svampmolnen” på ekolodet, det är kärlek det.
Fiskedjup
Att veta vilket djup dina beten fiskar på är otroligt viktigt. Ta dig tid att lära känna dina beten och med vilket linsläpp de fiskar på olika djup.
Jag väljer att oftast fiska precis i underkant av fiskstimmen som grunduppställning. Då får jag betena att se ut som ”satteliter” ifrån fiskstimmen, och det är alltid hett.
Linsläpp
En rulle som har linräknare underlättar oerhört, jag kör med Okuma DLX30LC rullar med vänstervev, varför? De är Billiga, sköna att använda, håller en bra kvalitet, och har ett skönt knarrljud. Högervev har jag heller aldrig fattat vitsen med när man är högerhänt som jag. Spöet bör ju vara i den hand man har bäst känsla, styrka och teknik i eller? Att veva är inte raketforskning, det är däremot mothugg, kast och drill.
100 fots linsläpp är någon form av standardsläpp jag kör med som grunduppställning.
Med flätlina Power Pro 0.23mm som jag i dagsläget kör med och med 100 fots linsläpp och med en fart av ca 2 knop, får jag ned betena ungefär enlig nedan.
Rapala Shad Rap 3.5 meter
Jake 10 tum, 5 meter.
Nils master 25cm, 6 meter.
Zalt 19, sinking 6 meter.
Cisco Kid 1800, 7 meter.
Ernie 22cm, 8-9 meter.
Linsläpp nära paravan.
Hur många har inte upplevt att stora gäddor går upp och inspekterar paravanen, och ibland även upprepade gånger attackerar den? Det sker minst en gång varje tur i mina vatten. En lösning på detta är att sätta betena på 5-10 fots avstånd från paravanen och vända runt och passera över igen.
Det gör att de flesta beten bakom paravanen arbetar mellan 0-2 meter. Otroligt hett är detta vid gryningsfiske, och skymningsfiske och det smäller ofta, hårt och brutalt! SMACK!
Flätlina vs Floucarbon
Jag kör med båda två på mina Okuma DLX30 rullar. Beroende på säsong och sjö växlar jag mellan flätlina och floucarbon. 200 meter Flät och 200 meter Floucarbon, det blir mer ekonomiskt så. En annan fördel med detta är att när isfisket drar igång behöver jag bara vända på linan på rullen.
Vidare har jag under denna säsong öppnat upp med floucarbon som val. Att använda flätlina eller floucarbon är lite som att välja mellan lågprofildäck och inte anser jag. Vill man ha en skön åktur väljer man floucarbon och samtidigt känner man sig lite ”stealth”. Vill man ha en stötigare, hårdare, intensivare åktur tar man flätlina.
I pelagen spelar det mindre roll, den stora skillnaden är dock hur mycket det skiljer i fiskedjup på dina beten.
Det är stor skillnad på floucarbon och flätlina. Inte rakt av dimensionsmässigt vill jag bara tillägga utan skillnaden är mellan de dimensioner jag kör med. Flätlina kör jag för övrigt med Power Pro 0.23.
Båten:
Båten jag nyttjar är en ”gammal trotjänare” en Buster M -2004 med en Yamaha F40.
Denna krigare har genom åren gått på åtskilliga grund, nattligt krockat med en förvirrad herre i plastbåt under dennes kräftfiske i ett smalt sund (utan lanterna såklart.). Och båten gör det alltid med ett leende.
Jag är supernöjd med min Buster M den gör allt det jag vill att den ska göra utan krångel, och framförallt tar den mig till platser dit andra skulle fega ur eller inte kunna få ner sin feta, tunga båt.
Båten har uppgraderats efterhand med en rad finesser som gör fisket effektivare och roligare.
Nedan följer några exempel:
-Snurrstol fram, löstagbar och modulär.Tempress.
-Löstagbar stol bak. Tempress.
-Frontmonterad elmotor, med snabbfäste. Minn Kota Powerdrive V2
-Förstärkt ekolodsgivarfäste akter.hemmabygge DLX (för att nå bakom motorn och skjuta med StructureScan LSS-2 i ”fri sikt”. Används även som vertikalmontage vid sådant fiske.
-RAM- mounts, för ekolod i panel, och längs reling. C-kula 1.5tum X 3
-Förlängda ekolodskablar i kabelstrumpa, möjliggör flytt av ekolod runt hela båten.
-Spöhållare modell Rapala/Normark. Tål kärnvapenkrig, super!
-Spöhållare aluminium fäst på hajfenan. Perfekt att ha Håven i färdigmonterad och redo att användas.
-Ekolod Lowrance HDS touch 7. Otroligt verktyg! StructureScan med overlay data sparad är Star Wars i fiskevärlden men det är DLX! Älskart!
Frontmonterad elmotor är en gudagåva till sportfiskaren. Jag trollar alltid med motorn nere fram. Varför?
Den bromsar farten, men framförallt är det bara att låta den arbeta i kompassriktning eller inspelat spår vid utlägg av beten, vid hugg och drill. Den underlättar något helt otroligt vid framförallt ensamfiske. Det är min bästa ”Molgankompis” i båten.
Elmotorn drivs av ett 110ampere-batteri som jag har monterat i fören, tillsammans med 60 ampere säkring och snabbkoppling modell truckkontakt. Batteriet klarar utan problem en dags trolling i inte allt för hög sjö. Om man inte köttar motvind allt för mycket det vill säga.
Spön
De spön jag använder är av modellen UglyStik tiger Gold, 8.6 Fot 12-30Lbs. Dessa spön är extremt stryktåliga, billiga i inköp, har en mycket förlåtande aktion och ger grymma drillar med böj ända nere vid handtaget vid grov fisk. Krokningsförmågan har jag aldrig upplevt som ett problem, ej heller mothugget.
Snarare ger dessa spön med en förlåtande aktion en mjukare åktur och ger fisken mindre möjlighet att ”knycka, slå” sig loss. Det är i alla fall min erfarenhet.
Tafsar och paravaner.
Jag använder floucarbon 0.90mm till tafsmaterial. Dimensionen kan tyckas vara aningen klen. Men jag har provat grövre och jag gillar inte ”stelheten” som kommer med grövre dimension. Ej heller blir knutarna lika snygga och bra med grövre dimensioner.
Tafslängden understiger sällan 70 cm, snarare går de upp mot 100cm. Varför? För att vid fiske med paravan är det otroligt störande att ha paravanen nära fisken när den ska landas i håven. En paravan är generellt sett inte billig och tål inte att ligga och baxas runt med i en håv på en fångstmatta under några längre stunder. Dåligt för gäddan, dåligt för paravanen. Dåligt för fortsatt fiske.
När gäddan närmar sig båten, plockar man snabbt av paravanen och håvar ”utan” paravan. Alternativt håvar man gäddan direkt och då befinner sig paravanen i 9/10 fall utanför håven vid lyftet. Då tafslängden är 70-100cm.
Paravanerna jag nyttjar är av modellen Great White. Det finns en uppsjö av modeller, men jag fiskar ofta med grova wobblers och med tunga jiggar ute på paravanspöna. Då krävs det en mustig paravan som orkar. Great white gör allt det jobbet strålande i farter upp till ca 2.2knop
Inre:
fiskas rakt bakom båten och går utan paravan. Dessa fiskar jag oftast med djupgående beten. Då jag tror att det är en större chans att fisken inte skyggar båt ju längre ned i vattenmassorna betena jobbar.
Såklart är det även enklast att styra dessa kopplat till ekolodets presentation av botten och eventuella fiskbågar.
Mittersta:
fiskas med paravan. Dessa fiskar ofta med beten som går på djupet 3-6 meter. Då det är mindre risk att fisk skyggar samt att det är något svårare att parera eventuella grundtoppar.
Dessa två spön arbetar jag mest med i sidled beroende på vad jag ser påside image lodet, ex fiskstim, fiskbågar, struktur m.m.
Yttersta:
fiskas med paravan. Dessa är oftast de spön jag använder när jag kör betet nära paravanen.
Oftast jobbar dessa spön tillsammans med beten som arbetar mellan 0 till 3-4 meter.
Linsläppet från paravanen till betet kör jag ofta kort, 20-50 fot.
I nästa inlägg beskriver jag mera ingående taktik, beten, platsval. Osv. hoppas det hjälper någon!.
Vidare knåpar jag på nästa artikel som avhandlar vertikalfiske riktat efter gädda....
Redskap/Teknik
Av: Daniel Strand, team PikeLords
Några tankar/erfarenheter kring modernt Gäddfiske...
Gäddtrolling är måhända trollingens svar på en ”bortbyting” och en del kända ”sportfiskeprofiler” tycker att det ligger ett löjets skimmer över fisket.
Faktum kvartstår; gäddtrolling levererar hårda spöböjar, och tunga fiskar när andra metoder går på pumpen, punkt slut.
I den här lilla artikeln försöker jag beskriva mina samlade erfarenheter kring teknikbetonad gäddtrolling. Avgränsningen sker i form av årstid. Jag väljer här att endast beskriva ”sommartrolling”, då det framförallt är då jag nyttjar denna metod.
Sommaren är av många ansett som en ”dålig” tid att fiska gädda. Fel anser jag, det är nu gäddan bygger muskler och det känns sannerligen i huggen och i drillen av grov fisk. Även det faktum att fisken snabbt drar på sig mjölksyra, tvingar fiskaren till att pressa fisken hårt i drillen för att återutsättningen skall kunna ske med gott samvete. Det höjer pulsen på fisket avsevärt.
Mitt fiske har de senaste åren blivit mycket begränsat jämfört med hur jag fiskade innan, och anledningen till det heter småbarn i familjen. Det har gjort att jag inte i nuläget varken har vilja, ork, eller tid att lägga hela dagar på att dunka grynnor, djupbranter sommartid i jakten på grov gädda.
Jag måste helt enkelt kraftsamla mitt fiske, och använda mig av den i mitt tycke effektivaste gäddfiskeformen då man inte har tiden att ”lära känna” vattnet under hela dagar, helger, veckor, osv. ni förstår vad jag menar.
Jag måste kunna snabbt ge mig ut, få ut beten i vattnet och fiska där det generellt sett alltid är hett fiske, nämligen ute på frivattnet, denna magiska plats.
Att svepa över 20 meters djup med 4-6 spön ute, alla riggade med stora fladdrande wobblers och att sedan se ”bananerna” kring ”svampmolnen” på ekolodet, det är kärlek det.
Fiskedjup
Att veta vilket djup dina beten fiskar på är otroligt viktigt. Ta dig tid att lära känna dina beten och med vilket linsläpp de fiskar på olika djup.
Jag väljer att oftast fiska precis i underkant av fiskstimmen som grunduppställning. Då får jag betena att se ut som ”satteliter” ifrån fiskstimmen, och det är alltid hett.
Linsläpp
En rulle som har linräknare underlättar oerhört, jag kör med Okuma DLX30LC rullar med vänstervev, varför? De är Billiga, sköna att använda, håller en bra kvalitet, och har ett skönt knarrljud. Högervev har jag heller aldrig fattat vitsen med när man är högerhänt som jag. Spöet bör ju vara i den hand man har bäst känsla, styrka och teknik i eller? Att veva är inte raketforskning, det är däremot mothugg, kast och drill.
100 fots linsläpp är någon form av standardsläpp jag kör med som grunduppställning.
Med flätlina Power Pro 0.23mm som jag i dagsläget kör med och med 100 fots linsläpp och med en fart av ca 2 knop, får jag ned betena ungefär enlig nedan.
Rapala Shad Rap 3.5 meter
Jake 10 tum, 5 meter.
Nils master 25cm, 6 meter.
Zalt 19, sinking 6 meter.
Cisco Kid 1800, 7 meter.
Ernie 22cm, 8-9 meter.
Linsläpp nära paravan.
Hur många har inte upplevt att stora gäddor går upp och inspekterar paravanen, och ibland även upprepade gånger attackerar den? Det sker minst en gång varje tur i mina vatten. En lösning på detta är att sätta betena på 5-10 fots avstånd från paravanen och vända runt och passera över igen.
Det gör att de flesta beten bakom paravanen arbetar mellan 0-2 meter. Otroligt hett är detta vid gryningsfiske, och skymningsfiske och det smäller ofta, hårt och brutalt! SMACK!
Flätlina vs Floucarbon
Jag kör med båda två på mina Okuma DLX30 rullar. Beroende på säsong och sjö växlar jag mellan flätlina och floucarbon. 200 meter Flät och 200 meter Floucarbon, det blir mer ekonomiskt så. En annan fördel med detta är att när isfisket drar igång behöver jag bara vända på linan på rullen.
Vidare har jag under denna säsong öppnat upp med floucarbon som val. Att använda flätlina eller floucarbon är lite som att välja mellan lågprofildäck och inte anser jag. Vill man ha en skön åktur väljer man floucarbon och samtidigt känner man sig lite ”stealth”. Vill man ha en stötigare, hårdare, intensivare åktur tar man flätlina.
I pelagen spelar det mindre roll, den stora skillnaden är dock hur mycket det skiljer i fiskedjup på dina beten.
Det är stor skillnad på floucarbon och flätlina. Inte rakt av dimensionsmässigt vill jag bara tillägga utan skillnaden är mellan de dimensioner jag kör med. Flätlina kör jag för övrigt med Power Pro 0.23.
Båten:
Båten jag nyttjar är en ”gammal trotjänare” en Buster M -2004 med en Yamaha F40.
Denna krigare har genom åren gått på åtskilliga grund, nattligt krockat med en förvirrad herre i plastbåt under dennes kräftfiske i ett smalt sund (utan lanterna såklart.). Och båten gör det alltid med ett leende.
Jag är supernöjd med min Buster M den gör allt det jag vill att den ska göra utan krångel, och framförallt tar den mig till platser dit andra skulle fega ur eller inte kunna få ner sin feta, tunga båt.
Båten har uppgraderats efterhand med en rad finesser som gör fisket effektivare och roligare.
Nedan följer några exempel:
-Snurrstol fram, löstagbar och modulär.Tempress.
-Löstagbar stol bak. Tempress.
-Frontmonterad elmotor, med snabbfäste. Minn Kota Powerdrive V2
-Förstärkt ekolodsgivarfäste akter.hemmabygge DLX (för att nå bakom motorn och skjuta med StructureScan LSS-2 i ”fri sikt”. Används även som vertikalmontage vid sådant fiske.
-RAM- mounts, för ekolod i panel, och längs reling. C-kula 1.5tum X 3
-Förlängda ekolodskablar i kabelstrumpa, möjliggör flytt av ekolod runt hela båten.
-Spöhållare modell Rapala/Normark. Tål kärnvapenkrig, super!
-Spöhållare aluminium fäst på hajfenan. Perfekt att ha Håven i färdigmonterad och redo att användas.
-Ekolod Lowrance HDS touch 7. Otroligt verktyg! StructureScan med overlay data sparad är Star Wars i fiskevärlden men det är DLX! Älskart!
Frontmonterad elmotor är en gudagåva till sportfiskaren. Jag trollar alltid med motorn nere fram. Varför?
Den bromsar farten, men framförallt är det bara att låta den arbeta i kompassriktning eller inspelat spår vid utlägg av beten, vid hugg och drill. Den underlättar något helt otroligt vid framförallt ensamfiske. Det är min bästa ”Molgankompis” i båten.
Elmotorn drivs av ett 110ampere-batteri som jag har monterat i fören, tillsammans med 60 ampere säkring och snabbkoppling modell truckkontakt. Batteriet klarar utan problem en dags trolling i inte allt för hög sjö. Om man inte köttar motvind allt för mycket det vill säga.
Spön
De spön jag använder är av modellen UglyStik tiger Gold, 8.6 Fot 12-30Lbs. Dessa spön är extremt stryktåliga, billiga i inköp, har en mycket förlåtande aktion och ger grymma drillar med böj ända nere vid handtaget vid grov fisk. Krokningsförmågan har jag aldrig upplevt som ett problem, ej heller mothugget.
Snarare ger dessa spön med en förlåtande aktion en mjukare åktur och ger fisken mindre möjlighet att ”knycka, slå” sig loss. Det är i alla fall min erfarenhet.
Tafsar och paravaner.
Jag använder floucarbon 0.90mm till tafsmaterial. Dimensionen kan tyckas vara aningen klen. Men jag har provat grövre och jag gillar inte ”stelheten” som kommer med grövre dimension. Ej heller blir knutarna lika snygga och bra med grövre dimensioner.
Tafslängden understiger sällan 70 cm, snarare går de upp mot 100cm. Varför? För att vid fiske med paravan är det otroligt störande att ha paravanen nära fisken när den ska landas i håven. En paravan är generellt sett inte billig och tål inte att ligga och baxas runt med i en håv på en fångstmatta under några längre stunder. Dåligt för gäddan, dåligt för paravanen. Dåligt för fortsatt fiske.
När gäddan närmar sig båten, plockar man snabbt av paravanen och håvar ”utan” paravan. Alternativt håvar man gäddan direkt och då befinner sig paravanen i 9/10 fall utanför håven vid lyftet. Då tafslängden är 70-100cm.
Paravanerna jag nyttjar är av modellen Great White. Det finns en uppsjö av modeller, men jag fiskar ofta med grova wobblers och med tunga jiggar ute på paravanspöna. Då krävs det en mustig paravan som orkar. Great white gör allt det jobbet strålande i farter upp till ca 2.2knop
Inre:
fiskas rakt bakom båten och går utan paravan. Dessa fiskar jag oftast med djupgående beten. Då jag tror att det är en större chans att fisken inte skyggar båt ju längre ned i vattenmassorna betena jobbar.
Såklart är det även enklast att styra dessa kopplat till ekolodets presentation av botten och eventuella fiskbågar.
Mittersta:
fiskas med paravan. Dessa fiskar ofta med beten som går på djupet 3-6 meter. Då det är mindre risk att fisk skyggar samt att det är något svårare att parera eventuella grundtoppar.
Dessa två spön arbetar jag mest med i sidled beroende på vad jag ser påside image lodet, ex fiskstim, fiskbågar, struktur m.m.
Yttersta:
fiskas med paravan. Dessa är oftast de spön jag använder när jag kör betet nära paravanen.
Oftast jobbar dessa spön tillsammans med beten som arbetar mellan 0 till 3-4 meter.
Linsläppet från paravanen till betet kör jag ofta kort, 20-50 fot.
I nästa inlägg beskriver jag mera ingående taktik, beten, platsval. Osv. hoppas det hjälper någon!.
Vidare knåpar jag på nästa artikel som avhandlar vertikalfiske riktat efter gädda....
Kommentera