Aj tusan-->Svår spårvagnsolycka i Göteborg i kväll
fakta/ spårvagns- olyckor i Göteborg
* Den 12 mars 1992 omkom 13 personer i Göteborgs svåraste spårvagnsolycka. En strömlös spårvagn med släp rullade baklänges nerför Aschebergsgatan utan att kunna bromsa. Efter att ha rullat 1 400 meter, och kommit upp i cirka 100 kilometer i timmen, spårade den ur på Vasaplatsen och rammade de väntande personerna vid en hållplats. 13 personer dog och 29 skadades.
* I oktober 1996 skenade en veteranspårvagn och brakade in i en annan vagn i västra Göteborg. Ett 20-tal personer skadades eller chockades.
* I mars 1990 kolliderade två spårvagnståg vid Olskrokens gamla station. 27 personer fördes till sjukhus, fem med allvarliga skador.
* I maj 1989 körde en spårvagn in i en annan vid Hjällbo. 18 passagerare skadades lindrigt. Föraren åtalades för vårdslöshet i trafik.
* I november 1984 körde en spårvagn in i en stillastående vagn på Hisingen. 92 personer skadades, 38 fördes till sjukhus, fem av dem var allvarligt skadade.
TT
Två spårvagnar krockade med varandra
Två spårvagnar krockade i centrala Göteborg vid halvåttatiden på fredagskvällen.
39 personer fick föras till sjukhus efter kollisionen – sju av dem får ligga kvar.
Vid kvart över åtta på fredagskvällen hade räddningstjänsten avslutat arbetet vid Folkungabron vid Polhemsplatsen i centrala Göteborg. Då hade alla de 38 skadade förts till sjukhus.
- Tillståndet betecknas inte som allvarligt för någon av de skadade, sade Göran Samuelsson på Sahlgrenska universitetssjukhusets pressjour till TT vid tiotiden på kvällen.
- Sju personer kommer dock att få stanna på sjukhus över natten för observation, sade Samuelsson.
39 personer fördes till sjukhus efter spårvagnsolyckan. 19 av dem fördes till Östra sjukhuset, 15 till Mölndals sjukhus och fem till Sahlgrenska.
Nio ambulanser
En stor räddningsinsats inleddes när larmet gick och nio ambulanser togs till platsen där två spår möts. Räddningstjänsten fick skära loss den person som klämdes fast och såg till att ambulanserna kunde komma fram.
Samtidigt kontrollerades så att inget ytterligare röjningsarbete behövde göras.
- Ingen av vagnarna spårade ur och inga elkablar föll till marken, säger Hasse Carlsson, vid räddningstjänsten i Göteborg.
Efter att räddningsinsatsen var avslutad startade Spårvägen arbetet med att röja bort de två vagnarna. Polisens tekniker arbetade också för att få fram olycksorsaken.
”Max 15 km/tim”
Det var på fredagskvällen oklart hur det kom sig att båda vagnarna körde ut i korsningen. Personal från Spårvägens signalavdelning undersökte då olycksplatsen.
- Maxhastigheten för vagnen på linje sju är på olycksplatsen 15 kilometer i timmen, säger Björn Holm på Spårvägens trafikledning för TT.
Stroa trafikstörningar
Olyckan orsakade stora störningar i lokaltrafiken, eftersom inga spårvagnar kunde köra mellan centrum och östra Göteborg. Resenärerna fick i stället åka buss mellan Drottningtorget och Svingeln.
Olycksvagnarna bärgades dock under kvällen, och vid 23-tiden gav Spårvägens trafikledning klartecken för att köra förbi olycksplatsen igen.
Olyckan kom bara två dagar efter onsdagens kaos i Göteborgs kollektivtrafik, då två spårvagnar spårade ur på olika platser, en luftledning gick sönder på ett tredje ställe, och sju personer skadades i en krock mellan två bussar vid ett fjärde tillfälle - allt inom loppet av några timmar på eftermiddagen.
En av onsdagens urspårningar ägde rum vid Polhemsplatsen, i närheten av den plats där fredagens olycka inträffade.
fakta/ spårvagns- olyckor i Göteborg
* Den 12 mars 1992 omkom 13 personer i Göteborgs svåraste spårvagnsolycka. En strömlös spårvagn med släp rullade baklänges nerför Aschebergsgatan utan att kunna bromsa. Efter att ha rullat 1 400 meter, och kommit upp i cirka 100 kilometer i timmen, spårade den ur på Vasaplatsen och rammade de väntande personerna vid en hållplats. 13 personer dog och 29 skadades.
* I oktober 1996 skenade en veteranspårvagn och brakade in i en annan vagn i västra Göteborg. Ett 20-tal personer skadades eller chockades.
* I mars 1990 kolliderade två spårvagnståg vid Olskrokens gamla station. 27 personer fördes till sjukhus, fem med allvarliga skador.
* I maj 1989 körde en spårvagn in i en annan vid Hjällbo. 18 passagerare skadades lindrigt. Föraren åtalades för vårdslöshet i trafik.
* I november 1984 körde en spårvagn in i en stillastående vagn på Hisingen. 92 personer skadades, 38 fördes till sjukhus, fem av dem var allvarligt skadade.
TT
Två spårvagnar krockade med varandra
Två spårvagnar krockade i centrala Göteborg vid halvåttatiden på fredagskvällen.
39 personer fick föras till sjukhus efter kollisionen – sju av dem får ligga kvar.
Vid kvart över åtta på fredagskvällen hade räddningstjänsten avslutat arbetet vid Folkungabron vid Polhemsplatsen i centrala Göteborg. Då hade alla de 38 skadade förts till sjukhus.
- Tillståndet betecknas inte som allvarligt för någon av de skadade, sade Göran Samuelsson på Sahlgrenska universitetssjukhusets pressjour till TT vid tiotiden på kvällen.
- Sju personer kommer dock att få stanna på sjukhus över natten för observation, sade Samuelsson.
39 personer fördes till sjukhus efter spårvagnsolyckan. 19 av dem fördes till Östra sjukhuset, 15 till Mölndals sjukhus och fem till Sahlgrenska.
Nio ambulanser
En stor räddningsinsats inleddes när larmet gick och nio ambulanser togs till platsen där två spår möts. Räddningstjänsten fick skära loss den person som klämdes fast och såg till att ambulanserna kunde komma fram.
Samtidigt kontrollerades så att inget ytterligare röjningsarbete behövde göras.
- Ingen av vagnarna spårade ur och inga elkablar föll till marken, säger Hasse Carlsson, vid räddningstjänsten i Göteborg.
Efter att räddningsinsatsen var avslutad startade Spårvägen arbetet med att röja bort de två vagnarna. Polisens tekniker arbetade också för att få fram olycksorsaken.
”Max 15 km/tim”
Det var på fredagskvällen oklart hur det kom sig att båda vagnarna körde ut i korsningen. Personal från Spårvägens signalavdelning undersökte då olycksplatsen.
- Maxhastigheten för vagnen på linje sju är på olycksplatsen 15 kilometer i timmen, säger Björn Holm på Spårvägens trafikledning för TT.
Stroa trafikstörningar
Olyckan orsakade stora störningar i lokaltrafiken, eftersom inga spårvagnar kunde köra mellan centrum och östra Göteborg. Resenärerna fick i stället åka buss mellan Drottningtorget och Svingeln.
Olycksvagnarna bärgades dock under kvällen, och vid 23-tiden gav Spårvägens trafikledning klartecken för att köra förbi olycksplatsen igen.
Olyckan kom bara två dagar efter onsdagens kaos i Göteborgs kollektivtrafik, då två spårvagnar spårade ur på olika platser, en luftledning gick sönder på ett tredje ställe, och sju personer skadades i en krock mellan två bussar vid ett fjärde tillfälle - allt inom loppet av några timmar på eftermiddagen.
En av onsdagens urspårningar ägde rum vid Polhemsplatsen, i närheten av den plats där fredagens olycka inträffade.
Kommentera