Upp till var och en håller jag inte med om så länge du inte kör på inhägnat område utan andra trafikanter. Detsamma gäller på sjön, ok din flytring kan du paddla omkring plakat i men framför du ett fordon som andra kan krocka med så är det bästa att man gör det säkert.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alkohol till sjöss?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av erik81 Visa inläggYes, precis som med bilkörning och sprit, det är upp till var och en.
Är du själv på sjön och på vägarna också eller? Har du inga polare/familj som skulle må dåligt av din bil frontad runt ett träd? Barn att ta hand om? Du resonerar idiotiskt!
Att man skulle kunna dricka mera än om man kör bil är väl lika idiotiskt det?
Vad är det som säger att det är lätt att möta en passagerarfärga i en trång farled/kanal eller upptäcka en idiot utan lanternor t.ex.?
Skulle vilja påstå att jag känner mig betydligt säkrare i min bil på väg hem från rampen, än i båten, ute på mörka sjön i 15knop och ngn lysboj och GPSen att navigera efter samtidigt som man skall hålla reda på andra båtar (med och utan lanternor), på väg till rampen igenom en farled som består av en lysboj och resten "vanliga pinnar" som dessutom inte direkt går spikrakt.Senast ändrad av Flodebanan; 2008-07-10, 12:02.sigpic
Kommentera
-
Haha roligt att läsa. Tycker både det ena och det andra om era åsikter. Jag har vart med på en fiskebåt och fiskat i Vänern i en vecka. Utan problem även om alla drack alkohol. Antar att vi kunde dricka utan att bli så påverkade och därav klarade oss utan minsta lilla problem. Det räcker väll med att dricka måttliga mängder så att man klarar av att framföra båten och fisket, annars kan man stanna på land och dricka om man prioriterar drickandet framför fisket. Men alkohol på sjön? Yes..
Vi som inte är så vana med att fiska på ställen som tex Vänern (första besöket där) blev lite små chockade när en stor stor stor båt körde rakt emot oss och vi tänkte "vad i helvete håller dom på med?", baktill från den super stora båten kommer det en liten båt som visar sig vara Kustbevakningen på Vänern, vi gömmer våra ölburkar lite lätt. Han hoppar in i båten och frågar om det är okej om han får kolla igenom båten så vi inte tagit upp otillåten fångst och då ser han ju självklart alla ölburkar, men säger ingenting. Frågar endast föraren om han druckit och vi erkände att alla druckit. Det ända han sade var "se till att föraren inte dricker för mycket bara", sen försvann dom igen. :P en rolig händelse när det var första gången och alla gömde sina burkar lite lätt, hahah. kanske lite offtopic dock men kul.Senast ändrad av mackis87; 2008-07-10, 12:40.Vad är höjden av manlig förnedring?
Att en man har ståfräs och springer in i en vägg...
- och upptäcker att han har brutit näsan!
Kommentera
-
Det jag ha rlite svårt att förstå är varöfr det är så viktigt att hälla i sig ölen och spriten när man är på sjön? Vi har som sagt var lagar emot att skepparn dricker även om dom i mitt tycke är alldeles för höga gränser. Nu när kraven är på väg att alla som framför lite större båtar ska inneha en förarintyg för båt kanske man även skulle se över gränserna och se till att det blir samma som för bil?
Förra årets resa till Norge så tog vi också oss en jamare i stort sett varje dag men dom tog vi när vi kommit iland och fisken var rensad och klar, helt underbart att sjunka ner i soffan i lägenheten med ett glas rom i handen väntandes på att duschen skulle bli ledig. Är på väg upp i år igen och visst ska det med en romflaska och några cider på resan, men självklar ligger dom kvar iland.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mackis87 Visa inläggHaha roligt att läsa. Tycker både det ena och det andra om era åsikter. Jag har vart med på en fiskebåt och fiskat i Vänern i en vecka. Utan problem även om alla drack alkohol. Antar att vi kunde dricka utan att bli så påverkade och därav klarade oss utan minsta lilla problem. Det räcker väll med att dricka måttliga mängder så att man klarar av att framföra båten och fisket, annars kan man stanna på land och dricka om man prioriterar drickandet framför fisket. Men alkohol på sjön? Yes..
Vi som inte är så vana med att fiska på ställen som tex Vänern (första besöket där) blev lite små chockade när en stor stor stor båt körde rakt emot oss och vi tänkte "vad i helvete håller dom på med?", baktill från den super stora båten kommer det en liten båt som visar sig vara Kustbevakningen på Vänern, vi gömmer våra ölburkar lite lätt. Han hoppar in i båten och frågar om det är okej om han får kolla igenom båten så vi inte tagit upp otillåten fångst och då ser han ju självklart alla ölburkar, men säger ingenting. Frågar endast föraren om han druckit och vi erkände att alla druckit. Det ända han sade var "se till att föraren inte dricker för mycket bara", sen försvann dom igen. :P en rolig händelse när det var första gången och alla gömde sina burkar lite lätt, hahah. kanske lite offtopic dock men kul.
Det åker även tonvis med rattfyllerister på våra vägar dagligen utan att det "händer" något (visst händer det också olyckor, men många klarar sig ju faktist). Tycker du även det är OK!? Det beror väl på att när man framför antingen en båt eller en bil är det faktiskt ganska sällan ens uppmärksamhet/skicklighet verkligen sätts på prov. Man måste bromsa för vilt, annan bil, cyklist t.ex. På sjön är väl dessa faktorer kanske ännu färre? Beror väl till stor del på vart man åker båt eller kör bil, men förr eller senare uppkommer situationen. Hur bra/dåligt det går är det bara du själv som bestämmer, men troligtvis är det inte bara du själv som kommer få ta konsekvenserna.
Anledningen till att kustbevakningen inte gjorde något handlade säkert om att dom inte hade utrustning till blåsning, tillsammas med polisens resurser(det är/var dom som fick/får sköta blåsade iland). Men numera har dom utrustats med utrustning och förhoppningsvis får dom även utbildning på det hela så dom kan börja plocka bort idioterna från sjön.Senast ändrad av Flodebanan; 2008-07-10, 13:12.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggÄr du själv på sjön och på vägarna också eller? Har du inga polare/familj som skulle må dåligt av din bil frontad runt ett träd? Barn att ta hand om? Du resonerar idiotiskt!
Att man skulle kunna dricka mera än om man kör bil är väl lika idiotiskt det?
Vad är det som säger att det är lätt att möta en passagerarfärga i en trång farled/kanal eller upptäcka en idiot utan lanternor t.ex.?
Skulle vilja påstå att jag känner mig betydligt säkrare i min bil på väg hem från rampen, än i båten, ute på mörka sjön i 15knop och ngn lysboj och GPSen att navigera efter samtidigt som man skall hålla reda på andra båtar (med och utan lanternor), på väg till rampen igenom en farled som består av en lysboj och resten "vanliga pinnar" som dessutom inte direkt går spikrakt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg"...vi gömmer våra ölburkar lite lätt..." säger inte det allt?!
Det åker även tonvis med rattfyllerister på våra vägar dagligen utan att det "händer" något (visst händer det också olyckor, men många klarar sig ju faktist). Tycker du även det är OK!? Det beror väl på att när man framför antingen en båt eller en bil är det faktiskt ganska sällan ens uppmärksamhet/skicklighet verkligen sätts på prov. Man måste bromsa för vilt, annan bil, cyklist t.ex. På sjön är väl dessa faktorer kanske ännu färre? Beror väl till stor del på vart man åker båt eller kör bil, men förr eller senare uppkommer situationen. Hur bra/dåligt det går är det bara du själv som bestämmer, men troligtvis är det inte bara du själv som kommer få ta konsekvenserna.
Anledningen till att kustbevakningen inte gjorde något handlade säkert om att dom inte hade utrustning till blåsning, tillsammas med polisens resurser(det är/var dom som fick/får sköta blåsade iland). Men numera har dom utrustats med utrustning och förhoppningsvis får dom även utbildning på det hela så dom kan börja plocka bort idioterna från sjön.
Hahaha, tror man märker på en människa om den har över 1 promille alkohol i kroppen, men visst. Ja, alla visste att det var 1,0 som gällde men vart ju chokerande och samtidigt väldigt roligt enligt mig, höll på att svimma av garv. Dessutom var ingen påverkad så som du verkar tro, för 3e gången i denna tråd; kan man dricka utan att bli för påverkad och dricka måttliga mängder så är detta inget problem alls enligt min åsikt. Men alla har egna åsikter, bara att acceptera detta..Vad är höjden av manlig förnedring?
Att en man har ståfräs och springer in i en vägg...
- och upptäcker att han har brutit näsan!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mackis87 Visa inläggHahaha, tror man märker på en människa om den har över 1 promille alkohol i kroppen, men visst. Ja, alla visste att det var 1,0 som gällde men vart ju chokerande och samtidigt väldigt roligt enligt mig, höll på att svimma av garv. Dessutom var ingen påverkad så som du verkar tro, för 3e gången i denna tråd; kan man dricka utan att bli för påverkad och dricka måttliga mängder så är detta inget problem alls enligt min åsikt. Men alla har egna åsikter, bara att acceptera detta..
Gränsen för rattfylleri vid bilkörning går vid 0.2promille.
Gränsen för grovt rattfylleri vid bilkörning går vid 0.5promille.
Saxat från vv.se
"Vad är promillegränsen för sjöfylleri?
Promillegränsen för grovt sjöfylleri är 1,0. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. Det finns ingen nedre promillegräns för sjöfylleri. Polisen gör istället en bedömning i varje enskilt fall. Om föraren anses vara en fara för sig själv och sin omgivning kan hon eller han dömas för sjöfylleri även med en lägre promillenivå i blodet. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader."Senast ändrad av Flodebanan; 2008-07-10, 13:55.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg1 promille ja!
Gränsen för rattfylleri vid bilkörning går vid 0.2promille.
Gränsen för grovt rattfylleri vid bilkörning går vid 0.5promille.
Saxat från vv.se
"Vad är promillegränsen för sjöfylleri?
Promillegränsen för grovt sjöfylleri är 1,0. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. Det finns ingen nedre promillegräns för sjöfylleri. Polisen gör istället en bedömning i varje enskilt fall. Om föraren anses vara en fara för sig själv och sin omgivning kan hon eller han dömas för sjöfylleri även med en lägre promillenivå i blodet. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader."
Det går att ta en eller två pilsner utan att för den sakens skull behöva supa till, det gäller bara att ha lite omdöme. Har man det inte så bryr man sig heller knappast om ev. lägre promillegränser på sjön ändå.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
253 svar
82 515 visningar
0 gillar
|