Någon som har koll på vilka/vilket alternativ det finns om man vill surfa med den bärbara datorn när man är ute och rör på sig? -nollkoll !
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Surfa med bärbara..
Collapse
X
-
Beror precis på vad du menar "ute och rör på sig".
I dom flesta fall med gsm täckning kan du köra Gprs, ungefär modem hastighet kostart per ner laddad / uppskickad megabyte/kb. Skulle "basstationen" inte vara utbyggd för gprs för du förlita dig på gsm. Väldigt långsamt, enligt mitt tycke passar det bäst för att skicka enstaka mail, inget surfande. Kostar som ett vanligt samtal då telefonen ringer upp en modempool.
Mobilen kopplar du till datorn via Kabel, "blåtand" eller i värsta fall via "IR". VIlket sätt du kan använda beror på vilken mobiltelefon och dator du har. (gäller även gprs, mobilen måste ha funktionalitet för detta)
Om du nu inte menar i vildmarken, så på vissa platser(flygplatser,tågstationer, hotell, köpcenter och vissa tåg) kan det finnas möjligthet till wlan, trådlöst nätverk. Betalas vanligen per timme och kräver ett trådlöst nätverkskort. Oftast riktigt bra hastighet.
Annars, så fort man har tillgång till ett telefonutag så fungerar det juh med vanligt modem.
Hoppas det hjälper lite iallafal.
Hojta till om jag skall förklara nånting mer nogrant.
/XSenast ändrad av xtc; 2004-10-07, 21:52.
-
Två alternativ som jag kommer på så, på direkten: inne eller nära så kalade "trådlösa surfpunkter", som ibland finns på centralstationer eller stora bibliotek (tex bibblan i Malmö där det är gratis) eller med hjälp av en mobil (gsm, gprs eller 3G).
Min fru surfar mkt med hjälp av en mobil genom en vanlig uppringt uppkopling (alltså gsm, minuttaxa) och det ganska bra. Och jag menar det: på gsmdatanätet (som det heter) är inte så trångt och det går faktisk hyfsat. Det blir för henne en kostnad av 9 kr/timme (med det abbonemang som hon har alltså 0,15 kr/min på kvällen). Hon skickar inte så stora mail och om hon skall maila i tjänst hon koplar sig på företagets nät där hon jobbar för tillfälle (hon är konsult inom industri).
Genom gprs gäller datamängd och då kan det bli dyrt. Vill man bara kolla mailet (inga stora filer eller bilder) då blir det inte så jätte dyrt. Men surfar man intensivt på många sidor samtidigt (som jag gör) blir mellan 1,5 till 3,5 MB/timme. Och då blir det lätt över 25 kr/timme. Men det går fortare än genom gsm. Men gprs signalen är inte tillgängligt i samma utsträckning som gsm signalen. Om man rör sig över delar av landet där man har svag eller ingen alls gprs signal (i mindre städer/samhälle, längst mindre vägar och på vatten) då är det bara vanligt uppringd uppkoppling genom gsm som gäller.
Samma sak som för gprs gäller för 3G också. Och med tanke på att 3G är ännu mindre utbyggd som gprs då är man ännu mer begränsat.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ok förstod nästan att mobilen skulle ligga närmast till hand. det är just det jag är ute efter - att skicka lite mail. bluetooth tror jag inte min dator har, inte mobilen heller för den delen men en sån jag väl införskaffa. Vad var det andra du sa "IR" , är det mitt alternativ då eller?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDanTvå alternativ som jag kommer på så, på direkten: inne eller nära så kalade "trådlösa surfpunkter", som ibland finns på centralstationer eller stora bibliotek (tex bibblan i Malmö där det är gratis) eller med hjälp av en mobil (gsm, gprs eller 3G).
Min fru surfar mkt med hjälp av en mobil genom en vanlig uppringt uppkopling (alltså gsm, minuttaxa) och det ganska bra. Och jag menar det: på gsmdatanätet (som det heter) är inte så trångt och det går faktisk hyfsat. Det blir för henne en kostnad av 9 kr/timme (med det abbonemang som hon har alltså 0,15 kr/min på kvällen). Hon skickar inte så stora mail och om hon skall maila i tjänst hon koplar sig på företagets nät där hon jobbar för tillfälle (hon är konsult inom industri).
Genom gprs gäller datamängd och då kan det bli dyrt. Vill man bara kolla mailet (inga stora filer eller bilder) då blir det inte så jätte dyrt. Men surfar man intensivt på många sidor samtidigt (som jag gör) blir mellan 1,5 till 3,5 MB/timme. Och då blir det lätt över 25 kr/timme. Men det går fortare än genom gsm. Men gprs signalen är inte tillgängligt i samma utsträckning som gsm signalen. Om man rör sig över delar av landet där man har svag eller ingen alls gprs signal (i mindre städer/samhälle, längst mindre vägar och på vatten) då är det bara vanligt uppringd uppkoppling genom gsm som gäller.
Samma sak som för gprs gäller för 3G också. Och med tanke på att 3G är ännu mindre utbyggd som gprs då är man ännu mer begränsat.
Kommentera
-
Ja, jag glömde det med vanligt uppringd uppkoppling genom fasta telenätet. Men det var xtc som tatt upp detta. Saken är att ibland är ganska trångt på fasta telenätet och det blir långsamt. Men det går i alla fall snabbare än genom uppringd gsm.Tight lines!
CDan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Evertok... måste min dator ha "blåtanden" då?Tight lines!
CDan
Kommentera
-
Ir (infraröd) är igentligen samma sak där, jag som glömde skriva det.
Kräver oxå att datorn och mobilen är utrustad med IR öga.
För att koppla ihop enheterna via ir, är ungeför samma som att använda fjärrkontrollen till tv, "ir ögonen" måste peka mot varandra.
Personligen tycker jag att det är rätt jobbigt med IR, så jag skulle införskaffa mig en kabel.
Om du ändå tittar efter en ny telefon, köp en med Bluetoth, till datorn finns det väldigt billga usb adaptrar för bluetoth. Använder man datorn och telefonen ihop ofta är Bluetoth oslagbart.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
252 svar
81 094 visningar
0 gillar
|