Om man skulle ta och börja fiska igen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om man skulle ta och börja fiska igen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Om man skulle ta och börja fiska igen...

2 barn,fru, villa och allt annat.. nu behövs det en brejk !!

Fisket ska tas upp igen !!

Området blir runt Österåker/Vaxholm till fots och i båt.

Kanske ser jag någon av er där ute, bara att tipsa mig om era smultronställen så lovar jag att vara där

/ Marco

Klokt initiativ måste jag säga! Vad är du ute efter för art? Det finns ganska gott om fina fiskevatten i Österåker med omnejd om man besvärar sig att leta upp dem och vara envis.

I Sätterfjärden finner du gott om abborre och ett ganska bra bestånd av gädda, ståndplatser beror ju givetvis på årstid, men det finns några säkra kort, såsom Rödbosund och vassarna på västra sidan utanför Sätterfjärden.

Om du är mer inne på metet så har vi Södersjön som har ett otroligt rikligt bestånd av sutare och även endel gäddor av godkänd kaliber. Sutarna lurar du lättast från nordöstra sidan av sjön, från stenhällarna. De hugger gärna vår till sensommar och tar majs. Åkers Kanal ska inte heller den underskattas, då även den håller fin fisk då och då. Satt och gäddmetade lite i min ensamhet dagarna innan förbudet, satt då nere vid broarna vid gamla Brunos och lyckades landa 3 gäddor på 4+ på en halvtimme, vilket torde tyckas vara bra med tanke på storleken på kanalen.

Det finns även ett gott bestånd av sarv i Åkers Kanal, mitt eget PB på sarv (1,2 kg) har jag tagit i kanalen, ca 200 meter uppströms från arbetsförmedlingen ungefär.

I Garnsviken kan du hitta gädda, gös, abborre och andra vanliga sötvattenfiskar, men även den rödlistade aspen. En suverän fighter, som gärna tar högt i ytan, men som ovillkorligen måste släppas tillbaka.

Drängsjön (i folkmun kallad Domarudden efter fritidsgården som ligger vid sjön) håller ett planterat bestånd av öring, regnbåge och bäckröding. Nu i skrivande stund är öringarna på gång ordentligt, och det lönar sig verkligen att åka upp dit med några långsmala, kopparfärgade skeddrag och kasta inne i de grundare vikarna.

I Svinningeviken kan du på sommaren få till helt fantastiska abborrpass, gärna långt in i viken. Förrförra året hade jag ett pass där som resulterade i 9 st. över 1kg med topp på 1,6. Alla högg på gula spinnare i 6-12 grams-klassen. Undvik jiggfisket längst in i viken. Kom ihåg att inte äta fisken från Svinninge, du kan doppa handen i vattnet och lukta på den för att förstå varför.

Om du vill ut och jaga silver så har du havsöring runt Brevid, Lervik, Isättravik och Österskärs havsbad. Tänk på att Loån och 500 m ut från mynningen är fredad nu, och kustbevakningen är stenhårda med fiske som bedrivs innanför gränsen.

Om du åker ut med båten kan du under gössäsongen åka till Eke fjärd, väster om Vaxholm. Där finns gott om gös och en hel del abborre i fin storlek.

I alla insjöar behöver du fiskekort, de flesta kan du handla uppe hos MK Jakt Fiske & Fritid eller hos hi-Sport i Åkersberga Centrum.

Kommentera

Wow, jag förväntade mig ett "välkommen".

Nu har jag ett underlag för ett helt år framöver !! Verkligen otroligt tacksam för ditt inlägg !!

Har haft planer på Domarudden, för att börja lätt. Sen blir det med båten för att fiska gös, öring, gädda.. Blir nog en del jerkfiske efter gädda också.

Letar i detta nu efter ett nytt spö och rulle för jerk, men då ekonomin är gemensam, har jag en utmaning i att hitta något prisvärt, Hi-sport kan kanske vara ett alternativ.

Tacksam för alla tips ! (Rörande fiske)

Kommentera

Glad att det uppskattas, alltid roligt att hjälpa folk komma igång

Domarudden är som sagt riktigt hett just nu. Ett dagskort vid Domarudden kostar 120:-, om du finner fisket där tillfredsställande kan det vara en bra investering att bli medlem och köpa ett årskort till sjön, då kan man lättare motivera de där korta impulsbesöken man vill göra då och då.

Kolla begagnatmarknaden efter jerkset, det brukar alltid dyka upp något här på forumet med jämna mellanrum. En beggad Ambassadeur JB/Pro Rocket/TGC/Inshore kommer du långt med.

Kommentera

Hej Marco !

Jag kan inte och ska inte ens försöka ge dig ett lika infomativt svar som du fick av Lozz.

Men utifrån egen erfarenhet så kan jag ge dig ett litet tipps. Efter villabygge blev 2 tom. Barn och därtill all tid som deras fritid med ledarroller inom idrott mm så återupptog jag fisket för 5-6 år sedan.

Mitt tipps, eller snarare varning är att: Håll noga koll på utgifterna och inköpen. Förr va fisket en billig hobby. Idag är det en pengaslukande prylträsk. Jag vet inte vad det beror på ! Men det blir lätt att inköpen rullar på i en takt som man inte har koll över. Själv sitter jag både med spön, rullar (OBS! pluralis) och massor av drag som inte ens sett ett fiskevatten.

Jag tror det är en sjukdom, och den sprids här på FS, du borde ha det och det där, den är bra, å den är bättre, fan köpte den förr äää får bli en till, va finns den till bra pris nu, oj han säljer ett sånt spö, vilka råd och tipps man får här. Glöm det du just köpt, detta tillfälle får inte missas.

Har sjukdomen väl fått grepp om dig så är det kört , , tyvärr finns inget botemedel
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Frågan är bara om det är en sjukdom eller en drog? Att vara utan fiske framkallar svår abstinens som bara kan botas med dyra inköp som måste rastas vid långa seanser till sjöss....
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Klart du ska, just do it
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Testa och ytfiska sommartid efter Abborre och Gädda, det är sjukt kul.

Kommentera

Jag håller med! Just do it!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X