Gäddfiskare från Falun - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiskare från Falun

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiskare från Falun

Jag heter Kristoffer och är 26 år gammal. Jag har varit intresserad av fiske sedan barnsben men det är under de tre senaste åren som jag har fastnat ordenligt i träsket och börjat fiska regelbundet.

Att fiska gädda tycker jag är bland det roligaste som finns. I alla fall när man får fisk. Men eftersom jag inte är någon jätteduktig fiskare så går det ofta många timmar mellan fiskarna. Det brukar bli lite abborrfiske också på sommaren men då får jag minst lika mycket gädda som abborre.

Vattnet jag fiskar i heter Runn och är dalarnas näst största sjö. Det ska finnas mycket gädda i sjön har jag hört. Men då fisket ofta är trögt så börjar man ibland tvivla på att dom verkligen finns där. I alla fall är det alltid trevligt att vara ute på sjön.

Jag vill gärna lära mig mer och utveckla mitt gäddfiske. Sen skulle det vara kul att prova på andra fiskevatten också men det får vänta då jag har mycket begränsade möjligheter att flytta båten. Jag har läst en del här på forumet tidigare. Men nu ska det bli kul att få bidra lite också.

Hej och välkommen Kul med folk som bor i närheten, Runn håller mycket gädda, det gäller bara att lokalisera den. Sjön är ju trots allt skapligt stor!

Skitfiske på dig!

Kommentera

Testa lite pelagisk trolling samt jiggning efter djupbranter där det står mycket bestesfisk, tog några finingar då jag bodde i Borlänge 10,4 spinn efterleksfisk vid lekvik, 9,6 på 17m djup vid djupbrant bulldawg fångade samma gädda en månad senare i en vik i närheten=9,8 spinn nov 1m djup.

Fick aldrig några mängder men det finns riktiga klunsar, prova dej fram och var ihärdig, vissa dar var det helt dött, hade dålig framgång på grynnor och större framgång på djupkanter (runt stora stim av bytesfisk med fina bågar runt) och grundare vikar med växtlighet.

Hann aldrig prova flötestrolling, men det kan nog vara ruggigt effektivt i runn, jo föresten en gång, då vi fick en stor mört och hade ett groteskt brett bett på den så dom finns där.
      pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Tack för tipsen. Förra året provade jag flötestrolling med död mört och det funkade inte. Det kanske krävs levande betesfisk. Däremot funkade trolling med död mört efter djupparavan men det var svårt få gäddan att fastna. Lyckades i alla fall landa en på 6 kg samt några mindre.

Men jag ska fortsätta att prova mig fram så tar jag nog en stor förr eller senare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X