Skall man använda tafs när man spinngiskar efter horngädda
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny tjej sugen på fiskesnack!:)
Collapse
X
-
Okej, blir väl till att prova sig fram lite då
Finns butiker som säljer horngäddegarn, en typ av silkesgarn man ska ha i stället för krok, fördelen med dom är väl framförallt att man slipper felkrokad fisk och att dom inte samlar tång och skit på samma sätt som en 3 krok, är självklart svåra att få botten-napp med.
Men dom har en väldigt stor nackdel, havsöringen fastnar inte på dom och skulle man få på en sådan som bifångst är den oftast betydligt roligare en alla horngäddor tillsammans så kör med krok så länge det inte är extremt skitigt i vattnet.
Skitfiske på dig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggHorngädda hugger på det mesta som är blankt och rör sig, ända kruxet är att få dom att sitta fast, därför den korta tafsen hjälper. räkna med att tappa minst 1 av 5 så blir du inte besviken.
Finns butiker som säljer horngäddegarn, en typ av silkesgarn man ska ha i stället för krok, fördelen med dom är väl framförallt att man slipper felkrokad fisk och att dom inte samlar tång och skit på samma sätt som en 3 krok, är självklart svåra att få botten-napp med.
Men dom har en väldigt stor nackdel, havsöringen fastnar inte på dom och skulle man få på en sådan som bifångst är den oftast betydligt roligare en alla horngäddor tillsammans så kör med krok så länge det inte är extremt skitigt i vattnet.
Skitfiske på dig
När man fiskar horngädda från kusten, finns det några chanser till makrill då också?
Trevlig lördagkväll
Kommentera
-
När man fiskar horngädda från kusten, finns det några chanser till makrill då också?
Själv meter jag makrill, tycker inte det är någon höjdare att stå hela dagen och rycka med häcklor.
Om du åker med båt är det häckla som gäller.
Sitter och laddar för en ny dags Havsöringsfiske. Blåsigt och kallt idag men ändå ok med 2 st 3,5 kg Havsöringar på 2 timmars fiske, glömde kolla hur linan såg ut efter jag lyft den sista så den small vid beteslåset och mitt favoritdrag detta året flög iväg, då la jag av.
Fanns lite Horngädda också idag men jag fiskar inte dom mer, har blivit för många genom åren.
Tror den bästa sträckan för horngädda i Sverige är mellan Helsingborg och Malmö, dom trycks ju ihop på den lilla ytan som finns mellan Sverige och Danmark så en bra dag kan du dra nästan hur mycket som helst....
Kommentera
-
Detta låter ju kanon, köpte ett metsätt till
Makrill och horngädda så då blir det ju perfekt
Ett stort Grattis till de fina havsöringarna Jörgen, får man låv att vara så fräck och fråga vad du tog dem på?:p
Får se om det blir en liten tur i eftermiddag för att försöka fråga någon horngädda
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Olivia Visa inläggHej på dig med Mattias!
Tack så mycket, ser jag fram emot.
just nu skulle jag vilja veta hur man går till väga för att fiska horngädda från kusten vilket jag aldrig har gjort, vilken utrustning man skall använda sig av osv.. men det kanske jag skatt starta en egen tråd om? är ju som sagt helt ny har så vet inte riktigt hur det funkar än..
trevlig kväll
mvh Olivia
Jag har ett favoritdrag till Öring och Horngädda.
Boss 16 gram i denna färg (se nedan(. Kräver dock att du har tunn lina så du kan kasta långt med det. Jag kör en Nanofil lina som är helt suverän tjocklek 0,13.
Igår tog jag 26 horngäddor på tre timmar i rimlig storlek. Jag bedömde att de andra som stod runt om kanske tog 5 till 10 på sin höjd på samma tid. Många mindre. Flesta kör standard horngäddedragen. Boss utklassar dem alla. "Sedär, en till igen" sa killen som stod bredvid. Och är där Öring som är huggvillig tar de med på det draget.
Jag ger Boss draget och linan kredit för det. Boss draget roterar som en spinnare i vattnet. Väldigt effektivt. Tagit massa öring (men mest tappat öring i år ) på det draget också. Dessutom kommer jag ut de där extra 15 meterna pga tunn lina. Flesta hugg kommer första veven. En del följer med in och hugger. Boss draget är bra kasta med fast det är lätt.
Boss 16 gram svart/guld.
Röd/koppar funkar också bra. Av någon konstig anledning så satte alla horngäddor i munnen (hugg) på Röd/koppar medan Svart/guld var det blandat. Där satt många i ryggen. Fråga inte varför. Kanske ena färgen lockade mer till hugg och den andra mer retade fisken. Eller så är det bara jag som spekulerar.
Där är bara en nackdel med Boss. Och det är att fjällen är ett klistermärke som åker av. Men det behöver du inte bry dig om. Du får lika mycket fisk på draget ändå. Det har ingen avgörande roll för dragets effekt.
Berkley Nanofil lina. Du kan även köra 0,15. Oroa dig inte för brottstyrkan. Jobba med slirbromsen på rullen så kan du ta upp stora fiskar också.
http://www.berkley-fishing.com/line/nanoFil
Du kan faktiskt veva rätt snabbt in med Boss draget fast det är lätt vikt. Draget går djupt ändå. Det märker du när draget kommer in på grunt vatten. Då måste du veva snabbare för inte sätta draget. Och titta på draget så ser du det beter sig nästan som en spinnare.
Sen "pimpar" jag mina Boss drag.
1. Byter ut kroken mot en storlek mindre. Tror det sitter storlek 4 som standard. Jag slänger på en storlek mindre.
2. Byter ut de runda fjäderringarna till ovala fjäderringar.
Inget måste men jag inbillar mig att jag fått bättre gång på draget med mindre krok och tappar mindre fisk med ovala ringar.
Sen har jag ett bra 10 fot spö. Jag kommer som sagt minst 15 meter längre ut än andra. Trots jag bara har ett 16 gram drag.
Sen har jag en annan favorit och det är Salty Orange/Gul. Lite mer svårkastad och man får veva saktare. Funkar bra när det inte blåser så mycket. Har en otrolig gång i vattnet. Tagit både öring och Horngädda på det draget.
Även på Salty byter jag ut originalkroken (överst) till en vassare mindre (nederst).
Salty 18 gram
Jag kan rekommendera S-Owner Treble trekorkarna. Välbalanserade, sylvassa och rostar inte. Stinger 36.
http://www.ownerhooks.com/products/h...reblehooks.htmSenast ändrad av Silverfisk; 2012-05-06, 07:44.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDom kommer senare, tror du kan börja fiska dom i Juli, vet inte för Helsingborg men Malmö hade riktigt bra Makrill fiske förra året, spara några horngäddor och ev. köp lite sill, skär småstrimlor av det och ha som agn när du metar makrill (från land) du kan köra med samma prylar och samma djup som vid horngädde mete.
Själv meter jag makrill, tycker inte det är någon höjdare att stå hela dagen och rycka med häcklor.
Om du åker med båt är det häckla som gäller.
Sitter och laddar för en ny dags Havsöringsfiske. Blåsigt och kallt idag men ändå ok med 2 st 3,5 kg Havsöringar på 2 timmars fiske, glömde kolla hur linan såg ut efter jag lyft den sista så den small vid beteslåset och mitt favoritdrag detta året flög iväg, då la jag av.
Fanns lite Horngädda också idag men jag fiskar inte dom mer, har blivit för många genom åren.
Tror den bästa sträckan för horngädda i Sverige är mellan Helsingborg och Malmö, dom trycks ju ihop på den lilla ytan som finns mellan Sverige och Danmark så en bra dag kan du dra nästan hur mycket som helst....
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera