fotoalbum kommentarer och attityd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fotoalbum kommentarer och attityd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fotoalbum kommentarer och attityd

Jag skulle vilja ha en funktion där man stänger av möjligheten att kommentera bilder i albumet. Jag vill kunna lägga ut bilder utan att få vare sig nedlåtande eller kränkande kommentarer på bilden, saklig information är ju ok.

Det har hänt mig ganska ofta nu speciellt sedan tråden hantering av fisk på land, jag har bett dom som skriver skit att inte kommentera bilderna, men dom fortsätter ändå. Det finns ju PM om man vill framföra något eller varför inte starta en tråd och diskutera det man tycker är ett problem i forumet där det hör hemma.

hur skulle det se ut om alla skriver det negativa dom tycker om saker, jag tycker tex inte det är kul att titta på massa beten i samma form men bara olika färg, inte skriver jag och frågar om personen är korkad som inte kan samla dom på en bild istället för 50, varför gör jag inte det jo för personen vill ha dom i sitt album och så skall det va.

Var skall vi lägga ribban för att anse det ok att komentera, vissa vandrar ju på regelgränserna så det knakar om det, även på gränsen till brottsbalken.

Skall det inte räcka med att man ber en person hålla sig borta från albumet vad gäller skrivande.
    För egen del så bryr jag mig inte så mycket jag har min sida och här lägger jag ut för att andra kanske vill se och läsa om mitt fiske, men jag gråter inte över om jag slutar med det här.

Vill bara ha er andras åsikt om saken och tycker ni jag har fel så blir ju mitt val enkelt, Forumet är ju bra förövrigt så jag är gärna medlem och med i debatten men bilder kan jag hoppa över om det behövs.
    Men det kanske finns andra som inte vill skriva om dom blivit utsatta för risken är ju att påhoppen ökar.

eller skall vi börja ta detta till hjälp:
    5 kap. Om ärekränkning
    1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnads-
    sätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras
    missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till
    omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han
    att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall
    ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal
    dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften
    genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller
    eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller
    genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd
    med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

Har lagtolkningen i detta och den är i korthet att den utsatte är ju den som bedömmer om det är en kränkning och hur grovt det är avgörs vad som skrivits och hur mycket det är spritt och vad gäller spridning så räknas internet som grovt.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Du kan ju alltid radera oönskade bildkommentarer, fast det känner du antagligen redan till?

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
      Du kan ju alltid radera oönskade bildkommentarer, fast det känner du antagligen redan till?
      sigpic

Kommentera

Självklart kan man ju radera kommentarer vilket jag också fått gjort sista tiden. Men man kanske inte är inne varje dag ibland och då vill man ju inte behöva sitta och radera massa skit.

Att behöva radera är ju att ge dom som inte klarar att vara hövliga fritt utrymme, det är ju som skolans misslyckande med att flytta den mobbade istället för att ta hand om problemet mobbaren.

Då jag fått jobba en hel del med utsatta personer så vet jag hur lite som behövs för att det skall väga över åt fel håll. Så det jag menar är att på denna typ av forum hoppas jag vi skall försöka hjölpa varandra och få folk intresserade av hobbyn, inte jaga bort folk för att vissa inte kan hålla fingrarna i styr när dom skriver. Tänk på att många har datorn som komunikation med andra mäniskor dom har svårt för att möta nya mäniskor öga mot öga.

Vi tar ett litet exempel vi har en känslig person som håller på att försöka ta sig ur sin situation, sitter och ser en film om fiske på tv och blir heltänd på detta, vågar sig ut och fiska och får en fisk. Kommer hem och tar en bild på denna och hittar ett forum med fiskemäniskor som den kan få kontakt med. Någon gillar inte det man ser och skriver en riktigt nedlåtande kommentar, jag kan lova att denna person lägger ner fisket direkt och kanske värre går in sits som inte är så bra. Istället för att ser man fel i albumet ta enkelt upp det som en debatt på forumet, det blir inte riktat direkt till den som satt in bilden och det når fler som kanske inte ens skulle sett kommentaren på bilden. Och samtidigt finns troligen den andre personen kvar på forumet och utan att veta det så har vi gjort något positivt för en medmäniska.

Men det blir svårt att nå hit för på alla forum finns det folk som tycker dom är fräcka när dom ger andra syrliga kommentarer, och tror att dom då blir mer uppskattade av andra.

Kommentera

Men se det från detta perspektivet då:

En kille som fått tag på ett gevär(vi säger att det inte krävs licens och mark för att jaga så blir det samma sak) och så ser han ett rådjur springa över tomten och in i skogen. Rådjuret har precis varit i hans rabatter och ätit av hans goda växter och skuttar glad och nöjd med tillvaron.

Han kastar geväret över axeln och tar upp jakten, skjuter råbocken och drar hem med hjälp av sin nyinköpta fyrhjulig och väl hemma så skär han upp magen och avlägsnar inälvorna, hänger upp bocken och fotar sig själv hållandes i geväret med ett stort leende och det slaktade djuret omfamnat.

Han är hur glad som helst som lyckats träffa rätt och fälla sitt första rådjur.

Sedan går han in på nätet och hittar ett forum för djurrättsaktivister, de tycker ju om rådjur och det gör ju han också så visst ska de komma överens. Skillnaden är ju bara att han gillar dem slaktade och upphängda medan de tycker mer om när de springer i skogarna.

Vad får han för kommentarer på sitt foto tror du?

Djurrättsaktivisterna tycker säkert att det vore bättre att använda bedövningspilar i gevären och förflytta rådjuren ifall killen inte vill att de ska springa i hans lokala skog.

Visst är det ett lite överdrivet sätt att se på saken men du kan dra många paraleller till dagligt matfiske kontra c&r.
          Många vill mena att de har all din rätt att ta hem fisken av den enkla anledningen att de lyckats få den att nappa. Att deras rätt att äta är större än fiskarnas rätt till ett gott bestånd(gott bestånd är inte samma sak som hållbart, fiskbeståndet HAR gått ner kraftigt i många vatten de senaste 30 åren).

Visst ser jag många onödiga kommentarer där normalstora fiskar tagits upp för mat och killen ändå blivit påhoppad men oftast gäller det rent slaktfiske och då tycker jag det är berättigat att säga sin åsikt.
          Jag har själv kommenterat en del foton, vissa har varit klart berättigade och andra kanske varit en hel del förhastade.

Summan av det dock är att som sportfiskare vill man ha ett gott bestånd av stor fisk, som 'matpåbordet'-fiskare kan man hålla sig till de mindre. Varför ragga irriterade kommentarer genom att lägga upp en storfiskreg-gös bonkad och upphållen annars? <---- inte riktat till dig hobbyfiske.se

Kommentera

Om man lägger upp bilder till allmän beskådning får man nog tåla de kommentarer som kommer. Men visst...det finns många onödiga kommentarer på bildsidorna...men många bilder hör inte heller hemma på detta forum. Detta är ju ett forum för sportfiskare som värnar om miljön och de fiskar de älskar att försöka fånga. Klart det svider när en stor fin fisk slagtats för att visas upp på bild.

Verkar som om du blivit riktigt hårt åtgången och jag vet inte varför...än midre om det är befogat eller ej. För många år sedan tyckte jag detta forumet var lite väl "hårt" och byte då till ett annat fiskeforum. Men med tiden har man lärt sig att flera av kommentarerna faktiskt var befogade...och de obefogade rinner av en som vatten på en gås.

Om personer skriver obefogade hårda saker finns det väll en knapp där man kan anmäla inlägget. Sen är det ju upp till de som driver sidan att avgöra huruvida det skall bli åtgärd eller ej. Prova det och se om några av forumets regler har brytits. Om inga regler har brytits är det nog bara att lägga ner.

Kommentera

Självklart ska vi värna om intresset för sportfiske i Sverige, men att dra paragraferna om förtal för att någon kommenterat en gylta på en sten är väl ändå "overkill"
              På jakt efter 15+

Kommentera

tintin_jkpg det handlar inte om C&R eller hemtagning av fiskar eller bonkning av stora gäddor, det handlar om hur vi tar i situationen när vi ser något vi anser är fel.

Vi har en användare som gör sitt första inträde på sidan med en bild helt ny kanske inte ens fiskat förut. Den senare delen vet vi inget om men vi kan ju se på antalet inlägg och när personen reggat sig.

Här kanske man kan var lite smidig med kommentarerna istället för att skrämma folk.

Men har vi en person med 100-tals inlägg som är på forumets mesta ställen och troligen kan mycket om fisket här kanske man i så fall kan öka tonen, men i alla fall så kan man vara hövlig när man kommenterar.

Vi kan ju enkelt säga att inlägget handlar mer om tongången på kommentarer och inlägg än själva ämnet. Vi har en värld full av grymheter och krig varför göra forumen till en nystart för aggresioner?

Kommentera

Ja absolut, visst ska man vara lite mer försiktig om man vet att användaren är nyregistrerad och inte van vid att släppa tillbaks de större exemplaren eller hur man hanterar fisken om man bestämt sig för att utöva c&r på den.

Fast på fotodelen syns ju inte direkt hur många inlägg de gjort eller hur länge de varit medlemmar här. För det så blir man tvungen att klicka sig vidare och det är det nog få som bemödar sig att göra.
                  Jag gör det i alla fall inte. Ibland känner man inte igen användarnamnet och ser ifall de har fler bilder upplagda eller klickar sig in på deras profil men det är väldigt sällan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                    Om man lägger upp bilder till allmän beskådning får man nog tåla de kommentarer som kommer. Men visst...det finns många onödiga kommentarer på bildsidorna...men många bilder hör inte heller hemma på detta forum. Detta är ju ett forum för sportfiskare som värnar om miljön och de fiskar de älskar att försöka fånga. Klart det svider när en stor fin fisk slagtats för att visas upp på bild.

Verkar som om du blivit riktigt hårt åtgången och jag vet inte varför...än midre om det är befogat eller ej. För många år sedan tyckte jag detta forumet var lite väl "hårt" och byte då till ett annat fiskeforum. Men med tiden har man lärt sig att flera av kommentarerna faktiskt var befogade...och de obefogade rinner av en som vatten på en gås.

Om personer skriver obefogade hårda saker finns det väll en knapp där man kan anmäla inlägget. Sen är det ju upp till de som driver sidan att avgöra huruvida det skall bli åtgärd eller ej. Prova det och se om några av forumets regler har brytits. Om inga regler har brytits är det nog bara att lägga ner.
                    Visst finns det befogade kommentarer och det är ju jag en av att erkänna i inläggen som varit aktuella då jag skrivit att det finns saker som jag kan förbättra i min hantering.

Du skrev också:
                    "Prova det och se om några av forumets regler har brytits. Om inga regler har brytits är det nog bara att lägga ner"
                    detta hoppas jag gällde alla, för i mitt fall om påhoppen om C&R så finns det ju inga lagar eller regler som styr detta så då är det ju bara för dom andra att lägga ner för jag har inte gjort lag eller regelbrott, om inte forumet har en regel att man måste följa "C&R poliserna" här på forumet till punkt och pricka.

Det finns ju många på forumet med samma åsikt som dom men dessa personer klarar på ett mycket bra sätt att få fram info via mail eller PM ser ju också att en del av dessa har mycket bra sätt att föra sig i kommentarer på forumet. Jag kan lova att jag bryr mig mycket om vad dom säger och tar åt mig som en svamp sean gäller det ju att få ut det i vekligheten när jag är ute men det komer i portioner. Däremot så vad övriga gruppen säger så oavsett om dom har rätt så bryr jag mig inte om kommentarer från folk som vill vara översittare och egenvalda experter som inte har fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                    12 svar
                    1 449 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup

Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
                    14 svar
                    1 184 visningar