Jag skulle vilja ha en funktion där man stänger av möjligheten att kommentera bilder i albumet. Jag vill kunna lägga ut bilder utan att få vare sig nedlåtande eller kränkande kommentarer på bilden, saklig information är ju ok.
Det har hänt mig ganska ofta nu speciellt sedan tråden hantering av fisk på land, jag har bett dom som skriver skit att inte kommentera bilderna, men dom fortsätter ändå. Det finns ju PM om man vill framföra något eller varför inte starta en tråd och diskutera det man tycker är ett problem i forumet där det hör hemma.
hur skulle det se ut om alla skriver det negativa dom tycker om saker, jag tycker tex inte det är kul att titta på massa beten i samma form men bara olika färg, inte skriver jag och frågar om personen är korkad som inte kan samla dom på en bild istället för 50, varför gör jag inte det jo för personen vill ha dom i sitt album och så skall det va.
Var skall vi lägga ribban för att anse det ok att komentera, vissa vandrar ju på regelgränserna så det knakar om det, även på gränsen till brottsbalken.
Skall det inte räcka med att man ber en person hålla sig borta från albumet vad gäller skrivande.
För egen del så bryr jag mig inte så mycket jag har min sida och här lägger jag ut för att andra kanske vill se och läsa om mitt fiske, men jag gråter inte över om jag slutar med det här.
Vill bara ha er andras åsikt om saken och tycker ni jag har fel så blir ju mitt val enkelt, Forumet är ju bra förövrigt så jag är gärna medlem och med i debatten men bilder kan jag hoppa över om det behövs.
Men det kanske finns andra som inte vill skriva om dom blivit utsatta för risken är ju att påhoppen ökar.
eller skall vi börja ta detta till hjälp:
5 kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnads-
sätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras
missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till
omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han
att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall
ej dömas till ansvar.
2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal
dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften
genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller
eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.
3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller
genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd
med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
Har lagtolkningen i detta och den är i korthet att den utsatte är ju den som bedömmer om det är en kränkning och hur grovt det är avgörs vad som skrivits och hur mycket det är spritt och vad gäller spridning så räknas internet som grovt.
Det har hänt mig ganska ofta nu speciellt sedan tråden hantering av fisk på land, jag har bett dom som skriver skit att inte kommentera bilderna, men dom fortsätter ändå. Det finns ju PM om man vill framföra något eller varför inte starta en tråd och diskutera det man tycker är ett problem i forumet där det hör hemma.
hur skulle det se ut om alla skriver det negativa dom tycker om saker, jag tycker tex inte det är kul att titta på massa beten i samma form men bara olika färg, inte skriver jag och frågar om personen är korkad som inte kan samla dom på en bild istället för 50, varför gör jag inte det jo för personen vill ha dom i sitt album och så skall det va.
Var skall vi lägga ribban för att anse det ok att komentera, vissa vandrar ju på regelgränserna så det knakar om det, även på gränsen till brottsbalken.
Skall det inte räcka med att man ber en person hålla sig borta från albumet vad gäller skrivande.
För egen del så bryr jag mig inte så mycket jag har min sida och här lägger jag ut för att andra kanske vill se och läsa om mitt fiske, men jag gråter inte över om jag slutar med det här.
Vill bara ha er andras åsikt om saken och tycker ni jag har fel så blir ju mitt val enkelt, Forumet är ju bra förövrigt så jag är gärna medlem och med i debatten men bilder kan jag hoppa över om det behövs.
Men det kanske finns andra som inte vill skriva om dom blivit utsatta för risken är ju att påhoppen ökar.
eller skall vi börja ta detta till hjälp:
5 kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnads-
sätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras
missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till
omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han
att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall
ej dömas till ansvar.
2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal
dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften
genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller
eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.
3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller
genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd
med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
Har lagtolkningen i detta och den är i korthet att den utsatte är ju den som bedömmer om det är en kränkning och hur grovt det är avgörs vad som skrivits och hur mycket det är spritt och vad gäller spridning så räknas internet som grovt.
Kommentera