Är modereringen lagom hård? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är modereringen lagom hård?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
    Jag tycker att publiceringar i fotoalbumet som bryter mot lagen och tydligt gör intrång i ovetande medlemmars privata sfär obönhörligen skall leda till banning. Likaledes bör ni granska inlägg där medlem namnger annan medlem med för och efternamn utan dennes medgivande. Detta är insamlande av uppgift om medlem/persons privata förhållande.

/Oscar

OF skulle då få många granskningar på sig. Jag skulle inte ha något emot att de inlägg där han valt att "outa" mig raderas. Jag har ett nick på detta forum och då är det tänkt att det ska vara mitt namn här. JAG väljer sen om mitt riktiga namn ska bli offentligt. Jag har inget att dölja, men valet ska vara mitt och ingen annans.
    Men av nån anledning så förväntar jag mig ingen ändring. Gamla hundar..... Dessutom tror jag att man i vissa forum är rädd för att trampa gamla hjältar på tårna.

//Stefan
    Senast ändrad av Rudan; 2009-03-17, 23:43.
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Frågor som avslutas med ett (eller ännu värre flera) utropstecken till exempel.
      Vem vet inte att en fråga ska avslutas med ett frågetecken?
      Och det blir så otroligt mycket enklare att förstå vad tråden handlar om.
      Och jag som klickar direkt på "Nya inlägg" och får upp alla nya inlägg vore tacksam om man kunde införa den enkla regeln med att börja sina köp/sälj-trådar med just det: [Köpes] eller [Säljes]
      Ibland får man stå ut med att inlägg inte är så perfekta i utformning som man själv vill ha dom. Vissa kanske inte kan svenska språket till 100% andra som tex jag själv kan skriva ett inlägg och ibland fast jag läser att allt är ok så har jag inte med alla ord eller tecken och bokstavsflöjd kan vara felvänd. Skulle detta då innebära att om jag råkar byta ett tecken mot ett annat inte skall få vara med på forumet enligt din åsikt.
      Jag har själv drivit forum och vet att det finns många som vill dela med sig av sin erfarenhet i sin hobby,men blivit motarbetade av andra för att dom pga bakgrund, sjukdom m.m. inte kunnat utforma sig helt perfekt. Vi valde att pm:a och varna den som klagade och fortsatte dom så stängndes dom av, jag anser att vi fick ett bättre forum efter det för vi står inte för diskriminering, och det hoppas jag att man inte gör här heller.

Vad gäller köpoch sälj så står det ju vilken kategori inlägget tillhör som även nänmnts tidigare. Där tycker jag rubriken är viktigare så man ser vad som köps eller sälj så man slipper öppna ointressanta inlägg.

Vad gäller köp och sälj för övrigt så vill jag ha bort annonser med inlägg med länk till tradera, vill jag köpa på tradera så går jag ju dit och letar på ett köp säljforum vill jag ju kunna köpa direkt. ftersom tradera tjänar pengar på sina användare så borde kanske Fiskesnack ta ut en marknadsföringsavgift på 20.- för alla traderalänkningar av annonsören.

Att ta upp ett ämne som redan finns behöver inte betyda att man är ute efter samma hjälp, det märker mna ju först när debatten kommit igång.

Att all olaglighet och uppmaning till olaglighet skall bort är ju självklart, att uppmana till brott bara för att någon annan begått brott är att sänka sig till samma nivå och då bör man stängas av direkt.
      Inlägg där folk namnges och är negativa skall också bort.
      Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
      Nu även blog på gylta.blogspot.com
      Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av H a l l e Visa inlägg
        Modereringen på FS är sämre än på SFF, även om modereringen på SFF är att likna med diktatur. Här på FS finns det istället ingen kontroll alls.
        Kan nog bero på att SFF är ägd av en koncern via FJ, denna sida är inte det.
        Personligen tycker jag en ny regel där man förbjuder att lägga ut bilder på andras bilskyltar, jag tycker inte det har något med fiske att göra.
        Är man dålig på att fotoshoppa kan man ju be nån moderator att ta regskyltarna på bilderna åt en.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner
          Viktigare med moderering i uppenbara inlägg som uppmanar till till olagliga brott.
          Trodde alla brott var olagliga? Men du kanske undantar de brott där du lämnar ut personuppgifter på nätet?

Kommentera

Kan inte mer än instämma med det. Men modereringskursen här på FS måste isåfall vara genomförd på en annan planet utan mänskligt liv.
            Håller med dig till viss del!

Editerad pga KG?
            Senast ändrad av Scaner; 2009-03-18, 12:37. Anledning: Editerad pga KG?

Kommentera

Jag tycker modereringen fungerar bra.

Det finns frågor som är känsliga för många av oss och andra frågor vilka är intressanta för stunden men kan te sig närmast likgiltiga några månader senare.
              Exempel på det första: Är det moraliskt rätt att ta livet av en betesfisk för att utöva C&R på fångsten? Den frågan väcker hetsig debatt med åtföljande risker för många övertramp medan en fråga av typen: ”Var hittar jag snabbast den första årsmodellen av en viss rulle?” är mindre aktuell när varje butik hunnit få hem rullen.

Jag tro moderatorerna är kapabla att sortera i detta kaos och behålla inlägg och trådar som tillför något över tiden och plocka bort sånt som inte längre är aktuellt.

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Modereringen på FS är sämre än på SFF, även om modereringen på SFF är att likna med diktatur. Här på FS finns det istället ingen kontroll alls.
                Finns ingen större mening med att försöka efterlikna SFFs moderation. Att försöka göra 2 sidor likadana är ju onödigt.

Sen får man nog även ta hänsyn till att SFF är ett mycket mindre forum, det är således mkt lättare att hålla koll på allt som skrivs/laddas upp.

Jag vill skriva på punkten som nämnts, att användare gärna för göra fler anmälningar på trådar/inlägg de inte tycker hör hemma.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Personligen är jag för en lite hårdare moderation. jag tycker tillexempel att intetsägande rubriker ska raderas. Visst, man kan klippa och klistra osv. Ändra och så, men det tar rätt lång tid att fixa ihop folks trådar för att någon inte kan skriva en vettig rubrik, etc.

Men får la se vad merparten säger.

Får nog ta bort en röst för "modereringen är för hård" råkade trycka på den ist för "den är för mild".

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                  Håller med dig till viss del!

KG? finns inget olagligt i det!
                  Deklarationsuppgifter är offentliga, jag har aldrig skrivit någons inkomst direkt ut. Därimot fanns det en fylletråd ( trådskrivares egna uppgifter ) som urartade bl.a pågrund av dig. Ej pågrund av mig.

Den blev mycket riktigt och korrekt bortmoddad. Bra av moderatorn i det fallet.
                  Bara det att man tar reda på personuppgifter om folk som skriver på ett forum är så underligt det skulle leda till permanent avstängning. Att sen peka ut folk genom att visa deras bilnummer i fotoalbumet borde vara brottsligt om det nu inte är det, tidningar suddar som regel ut bilnummer av en anledning. Hursomhelst lär det vara ett klart brott mot forumsreglerna.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Bara det att man tar reda på personuppgifter om folk som skriver på ett forum är så underligt det skulle leda till permanent avstängning. Att sen peka ut folk genom att visa deras bilnummer i fotoalbumet borde vara brottsligt om det nu inte är det, tidningar suddar som regel ut bilnummer av en anledning. Hursomhelst lär det vara ett klart brott mot forumsreglerna.
                    Håller helt med, foton på registeringsskyltar tillför inte forumet något, tror inte det faller under PUL (Person Uppgifts Lagen). Borde skrivas in i reglerna så det blir tydligt.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                      Håller helt med, foton på registeringsskyltar tillför inte forumet något, tror inte det faller under PUL (Person Uppgifts Lagen). Borde skrivas in i reglerna så det blir tydligt.

Faller inte under PUL, jag vet.

Alla med mobiltelefoner kan hämta uppgifter på 20 sekunder.

Perfekt i fall du ser någon skrapa en bil. Ta ett kort med telefonen, kolla upp bägge ägarna så har DU hjälpt till i vardagsjuridiken.

Om man kollar på fotoforum så är det ok att ta en bild på en bil med bilnummer och publicera.
                      Bilen är ju ingen person och faller inte under PUL.
                      Om du tar en bild på bil med bilnummer och nämner personen vid namn är det lite i gråzon.
                      Även om du tar bild på bil med nummer och har ägaren med på bilden är det oxå i gråzon, nu klarar du det då vägverket endast lämnar ut uppgifterna till privatperson som inte innefattas till samma grad.

Är det ok nu då Oscar?
                      Senast ändrad av Scaner; 2009-03-18, 19:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                      12 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup

Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
                      14 svar
                      1 187 visningar