Äsch, grym vetefan men jag vill ju att sidan ska utvecklas positivt och det var därför jag tog upp ämnet ang modereringen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är modereringen lagom hård?
Collapse
X
-
Hej
Jag personligen uppskattar om det är tydliga regler för forum, inlägg, bilder, etc. Annars blir det bara kaos kaos kaos. Då allt flera användare hittar till www.fiskesnack.com och siten växer ökar också behovet av regler och att alla användare sköter sig.
Upplever att fiskesnack blivit sämre pga lite allmänt kaos sista året, men det är min personliga åsikt.
/Richard
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RichardR Visa inläggHej
Jag personligen uppskattar om det är tydliga regler för forum, inlägg, bilder, etc. Annars blir det bara kaos kaos kaos. Då allt flera användare hittar till www.fiskesnack.com och siten växer ökar också behovet av regler och att alla användare sköter sig.
Upplever att fiskesnack blivit sämre pga lite allmänt kaos sista året, men det är min personliga åsikt.
/RichardC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggKan du utveckla lite mer specifikt vad som blivit sämre? Mer detaljer gör det lättare att åtgärda.
Rubriker - att det finns regler och att det ska vara en meningsfull rubrik. Här måste ansvaret ligga på användaren för jag har svårt att se att ni moderatorer jobbar heltid med att administrera fiskesnack och hinner med allt.
Stökiga användare - en varning och släng ut dem sedan. Personangrepp och annat tjafs ska väl inte förekomma här?
Nästa är lite svår.. jag vill såklart att det ska finnas mycket bilder att titta på, men mobilbilder på 0,1MP och igenimmad lins är inte så jätteroliga. Dock så förstår jag verkligen att just den bilden kan betyda väldigt mkt för den som fångat fisken, men. Jag får nog helt enkelt låte bli att titta på vissa bilde rså ska det nog lösa sig.
Har inte testat, men typ saker som er prissökningsfunktion är klart användbart. Dock kanske ni ska göras en seriös koll av "produkttester" eftersom sidan i princip är specifikationen på produkter och inga tester. Här behöver ni förmodligen använda alla fiskare som testpatrull. Ett litet problem bara är att man kanske tycker att just sin rulle är bäst i världen. Fisketidningarna idag har samma problem där framförallt rulltesterna är skräp och inga tester alls utan bara bilder och linkapacitet. SItter i knät på tillverkare och leverantörer kanske?? (fisketidningarna, inte ni)
mvh
Richard
Forum/chatt
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggJovisst, men eftersom det huvudsakligen är ****** aktiviteter som är anledningen till att frågan/tråden överhuvudtaget kom upp faller det med automatik på exempel från just nämnda.
Tycker det är ett bra initiativ av Bergman och moderatorerna att öppna för en demokratisk debatt om regler..Bra skött!
Så frågorna är:..ere ok att kartlägga och offentliggöra personuppgifter om andra fiskebröder på fiskesnack?
Att tex som ****** plötsligt efter att jag kritiserat honom börja kalla mig vid förnamn på FS trots att jag aldrig har träffat mannen och då inte hade någon som helst aning om vem han var. Visste inte ens då att han körde med flera nick..
Är det ok att som ****** gör utan belägg anklaga andra fiskare i SGK för fiskebrott, ja t.o.m mordhot?
Är det ok att lägga upp bilder på SGKs ismöteträff..anklagande dem för att vara skyldiga till olaga fiske..Att misskreditera dem i svepande ordlag? Att påstå sig bedriva privata "brottsutredningar"..samla "bevismaterial" mot "förövarna" ?
Är ****** aktiviteter rentav olagliga?
Själv anser jag att det ska vara högt i tak, alla korten på bordet...Men om scanner håller på som han gör så får han ta mig fan tåla ett och annat själv..
Själv föraktar jag folk som snaskar reda på personuppgifter och är angelägna att tala om att de har dem. Men försöker själv skilja på sak och person..
Och nej ..Jag har aldrig begärt någon suddning av någons inlägg..Enda gången flera år sedan tänkte jag göra det i samband med att scanner blev "intim" nämnande mig vid förnamn ..men hans inlägg raderades av någon annan..
MEN ..sammanfattningsvis tycker jag det funkat bra under åren.. alla får säga sin mening och moderatorerna rensar snabbt bort "avvikelser" ;-)
Bra skött!
- Jag tycker inte det är ok att offentliggöra personupåpgifter utan den drabbades medgivande. (PUL)
- Kartläggningsbiten är väl upp till var och en men personligen tycker jag det är oetiskt om man inte har väldigt goda skäl till det.
- Att anklaga någon för brott offentligt på Fiskesnack.com är inte inte ok. Polisanmäl brott, inte Fiskesnacks uppgift att lösa brott. Har någon olaglig handlig skett via Fiskesnack så hjälper jag gärna polisen i detektivarbetet efter att anmälan kommit in.
- Mordhot? Har det skett via Fiskesnack? Om det skett hoppas jag verkligen att det polisanmäls. Detsamma gäller smygande i folks trädgårdar och liknande.
- Bilder från gäddträffar, om det inte bryter mot PUL så tycker jag det är ok. Just de 2 bilderna du syftar på raderade jag då jag ansåg att dom bröt mot forumreglerna.
- Om det som skett är olagligt vet jag inte tyvärr
Obs! Mina personliga åsikterC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Pm
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggHåller med helt. Folk som kör med dubbla eller trippelnick ska bannas omedelbart och för alltid.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Quivertip Visa inläggHejan. men meningen var ju inte att fortsätta argumentationen mellan parterna. Eller hur? Utan dryfta om modereringen...
Enligt mitt sätt att se det så förekommer det påhopp, gliringar och rena lögner mer eller mindre varje vecka av samma person. Alternativt så kommer det påhopp eller felaktigheter om SGK där jag är aktiv. Varvat med mer eller mindre befängda grejor om hur dåligt det är med C&R och att det alltid är okej att bonka stora gäddor oavsett var man befinner sig.
Åtminstone de sistnämnda påståenden anser jag att jag har rätt att bemöta, det här är ju ett forum. Som regel följs alltid mina bemötande med spydigheter om gäddkramare och dylikt.
Därför anser jag att modereringen blir fel, nån moderator plockar bort samtliga inlägg som jag och den jag diskuterat med skrivit och det kommer ett PM om vi "ska ta våra personliga motsättningar via PM". Visst det går ju att göra, problemet blir ju när sakfrågor och påhopp blandas, det är inte helt lätt att besvara sakfrågorna men att låta påhoppen förbli obesvarade.
När dessutom inläggen blir flitigt raderade så försvinner den samlade bilden av vem som drar igång tramset och hur den personen agerar för att kunna kasta ur sig påståenden om det mesta utan att behöva besvara sakfrågorna eftersom dessa som regel försvinner ihop med raderingarna.
När sen samma person kommer undan med regelbrott efter regelbrott så blir man tillslut förbannad av bara den orsaken och kanske hugger ifrån sig mer än vad som är nödvändigt varje gång.
Jag har slutat besvara konstigheterna på sportfiskeforum, men de kommer ändå som ett brev på posten med jämna mellanrum, på något vis tycker jag att det blir som att ge den som förmedlar felaktiga uppgifter rätt när man lämnar dem obesvarade.
Och att hålla på med att rapportera inlägg är inte min grej, då ska det vara riktigt grovt.
Jag vet lösningen på problemet, det är ju bara att se till antalet regelbrott genom åren och markera vad som gäller.
Vill också gärna påpeka att det inte förekommit några personangrepp från min sida i den här tråden, det är däremot rätt komiskt hur en viss person raderar sina egna inlägg så fort han får svar på tal. Det gör ju att det är bra att quoteknappen finns, då går det ju att följa diskussionen ändå. För när man flitigt redigerar sina egna inlägg kan man lätt få motpartens svar att se aggressiva och konstiga ut.Senast ändrad av KG?; 2009-03-18, 21:18.
Kommentera
-
Om inte lagar och regler ändrats för mycket så fick vi en ganska bra beskrivning vad man kan göra och inte göra på ett forum gällande personuppgifter.
I bilfallet så är det ok att lägga ut en bild på annans bil, men skriver du idioten som äger denna bil och skylten syns så är det en kränkning och personuppgift utlagd via skylten och det är inte lagligt.
Personalen i butik ***x uppträdde som svin mot mig när jag handlade där är ok att skriva ingen personlig kränkning, men skriver man ägaren eller tjejen med röda håret så är det inte tillåtet, trotts att ingen personuppgift finns med så är inlägget direkt utpekande.
Största gråzoonen är bilder på andra, skriver du skit om någon och lägger ut bild då är det klockren fel.
Men man får ta bilder på vem som helst nästan var som helst utan att dom kan göra något, men bilderna får inte användas för komersiellt bruk utan tillstånd från den som blivit plåtad, forumet är komeriellt då man har reklamintäckter och bilderna är en del att dra folk.
Någon skrev att man inte får samla in information om brottsliga handlingar, man får samla hur mycket info man vill men man kan ju inte publisera vad som helst på forum, men samlar du för att ge polisen info så är det fullt lagligt men några få undantag. Tankar du ner barnporrbilder för att samla bevis bryter du mot lagen genom att du innehar i så fall barnporr, här får man istället ge länken till polisen.
I alla fall av kränkning så är det bara den utsatte som kan göra anmälan mot den som kränker, Varje fall granskas separat för att se uppsåt m.m.
I vissa fall kan man också få lägga ut kränkande saker på nätet om det är av stor vikt att få fram viktig information, och uppsåtet inte är att lägga ut för att kränka, kränkningen är en sekundär del av informationen.Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Nu även blog på gylta.blogspot.com
Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
|
12 svar
1 454 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Xerup