Är modereringen lagom hård? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är modereringen lagom hård?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hehe ..ja ska man skratta eller gråta åt påstådda "specialagent" scanners..citat: " vill plocka bort dessa korten faller det under en annan lag om undanröjande av bevismaterial, skyddande av brottsling och försvårande av polisarbete." Slut citat...

Att någon plockade bort en bild på två bilar och en bild på fiskare knappt synliga som små prickar långt bort på isen är skyddande av brottslingar? Hahaha..Helt otroligt..

Kommentera

Pul§

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
      Faller inte under PUL, jag vet.

Alla med mobiltelefoner kan hämta uppgifter på 20 sekunder.

Perfekt i fall du ser någon skrapa en bil. Ta ett kort med telefonen, kolla upp bägge ägarna så har DU hjälpt till i vardagsjuridiken.
      NEJ du vet inte, du har fel.

Så fort du gör intrång i persons privata sfär utan medgivande i digital media begår du lagbrott enligt PUL. Detta är bl.a anledningen till att du inte direkt kan hämta uppgifter från transportstyrelsen via digital media utan att tillkännage vem du är, för att de inte skall gå att publicera automatiskt. Bilder på person och registreringsnummer ses som personuppgifter, därför får du inte publicera dem utan medgivande om du inte gör det i ett journalistiskt syfte och därigenom lyder under tryckfrihetsförordningen, det gör inte du.

Du får inte heller samla in information för att bevisa brott, det är ett brott i sig.

Punkt, eller?

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Om man läser lite i den länken som SG publicerade så är det ganska tydligt att det inte bara är att publicera personuppgifter hur som helst. Det ska bedömas i fall till fall om det upplevs som kränkande för personen ifråga. Huruvida det är svårbedömt om det är kränkande att bli uthängd av person som gör allt för att vara hemlig ska inte jag avgöra, men det borde inte vara svårt.
        När det gäller bilder som kan identifiera personer så är det ännu enklare, citerar från länken: "Foton på Internet
        Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på till exempel anställda är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning."

Känns som det är glasklart och jag får väl nog lov att säga att även det räknas till den för mig nya termen "olagliga brott"...

Kommentera

Kan ni ta era personliga problem vi PM eller mail till varandra. Tråden handlar ju inte om era motsättningar så håll er till ämnet...

Kommentera

Tja, jag vet inte om jag håller med dig fullt ut där.
            De personliga problemen (som du kallar det) har ju luftats i ett antal trådar på FS och har ju gett upphov till poster som varit kandidater till att plockas bort ibland (och det har väl gjorts också, tror jag).

I den kontexten är ju diskussionen relevant för tråden i någon mening, eller hur?

Mvh Hejan
            Ursprungligen postat av Quivertip Visa inlägg
            Kan ni ta era personliga problem vi PM eller mail till varandra. Tråden handlar ju inte om era motsättningar så håll er till ämnet...

Kommentera

Hejan. men meningen var ju inte att fortsätta argumentationen mellan parterna. Eller hur? Utan dryfta om modereringen...

Kommentera

Hejan. men meningen var ju inte att fortsätta argumentationen mellan parterna. Eller hur? Utan dryfta om modereringen...
                Jovisst, men eftersom det huvudsakligen är ****** aktiviteter som är anledningen till att frågan/tråden överhuvudtaget kom upp faller det med automatik på exempel från just nämnda.

Tycker det är ett bra initiativ av Bergman och moderatorerna att öppna för en demokratisk debatt om regler..Bra skött!

Så frågorna är:..ere ok att kartlägga och offentliggöra personuppgifter om andra fiskebröder på fiskesnack?

Att tex som ******* plötsligt efter att jag kritiserat honom börja kalla mig vid förnamn på FS trots att jag aldrig har träffat mannen och då inte hade någon som helst aning om vem han var. Visste inte ens då att han körde med flera nick..

Är det ok att som ******* gör utan belägg anklaga andra fiskare i SGK för fiskebrott, ja t.o.m mordhot?

Är det ok att lägga upp bilder på SGKs ismöteträff..anklagande dem för att vara skyldiga till olaga fiske..Att misskreditera dem i svepande ordlag? Att påstå sig bedriva privata "brottsutredningar"..samla "bevismaterial" mot "förövarna" ?

Är ******** aktiviteter rentav olagliga?

Själv anser jag att det ska vara högt i tak, alla korten på bordet...Men om ******** håller på som han gör så får han ta mig fan tåla ett och annat själv..

Själv föraktar jag folk som snaskar reda på personuppgifter och är angelägna att tala om att de har dem. Men försöker själv skilja på sak och person..

Och nej ..Jag har aldrig begärt någon suddning av någons inlägg..Enda gången flera år sedan tänkte jag göra det i samband med att ******* blev "intim" nämnande mig vid förnamn ..men hans inlägg raderades av någon annan..

MEN ..sammanfattningsvis tycker jag det funkat bra under åren.. alla får säga sin mening och moderatorerna rensar snabbt bort "avvikelser" ;-)

Bra skött!
                Senast ändrad av Bergman; 2009-03-18, 22:35. Anledning: Raderat nicket i inlägget, diskussionen är bra så den låter jag vara kvar.

Kommentera

Jo, men de lyckas ju klämma in ett och annat argument kring detta också mellan tillmälena.

Dessutom är det ju smidigt om inlägg som kanske borde modereras hamnar i tråden om moderering - då slipper ju alla leta efter exempel...

Kommentera

Pollen startades av Bergman strax efter ett pm från mig om just hur modereringen skötes.

Kommentera

Lite korta reflektioner:
                      - Forumreglerna går att förtydliga
                      - Rubrikerna kan helt klart förbättras
                      - Brott mot PUL får inte förekomma, rapportera in dom!
                      - Dubbel-/multipelnick får och ska inte förekomma
                      - Denna tråd/poll startades inte pga Scanners PM
                      - Det var ingen som rapporterade in Scanners två foton, jag tog bort dom på eget bevåg då jag ansåg att dom bröt mot forumreglerna. En kommentar till bilderna var visserligen inrapporterad men inte bilderna i sig.
                      - Ni användare underlättar väldigt mycket för oss moderatorer om ni rapporterar inlägg/foton som bryter mot reglerna

Ska sammanfatta lite bättre vid ett senare tillfälle samt ta fram någon slags åtgärdsplan för att det ska bli ännu bättre här på Fiskesnack.com. Jag har inga som helst ambitioner att göra Fiskesnack likt SFF. Fiskesnack är orginalet... sådetså!

P.s. Det finns stora planer för Fiskesnack.com men tiden räcker tyvärr inte till allt. Just nu tar Priscentralen.com väldigt mycket av min tid. Utöver heltidsjobb och allt annat.
                      Senast ändrad av Bergman; 2009-03-18, 20:04.
                      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                      61 svar
                      26 434 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                      12 svar
                      1 457 visningar
                      0 gillar