Är modereringen lagom hård? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är modereringen lagom hård?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Just det med trådar som det redan finns 20 av är lite onödigt. Kan man inte bara låsa nya såna trådar och hänvisa till en annan tråd som behandlar exakt samma sak, om den nu gör det, är det inte exakt samma är det naturligtvis helt ok med nu tråd.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Rubriker tycker jag är väldigt viktigt på ett forum.
      Varje gång jag besöker forumet förundras jag över hur så många användare inte ens kan skriva en informativ rubrik.

Frågor som avslutas med ett (eller ännu värre flera) utropstecken till exempel.
      Vem vet inte att en fråga ska avslutas med ett frågetecken?
      Och det blir så otroligt mycket enklare att förstå vad tråden handlar om.
      Och jag som klickar direkt på "Nya inlägg" och får upp alla nya inlägg vore tacksam om man kunde införa den enkla regeln med att börja sina köp/sälj-trådar med just det: [Köpes] eller [Säljes]

Det används på många andra forum som jag besöker och gör livet så mycket smidigare att se direkt vad tråden har för syfte. Att behöva läsa sig till vad det handlar om när man skummar igenom 100+ trådar tar lång tid. Ofta måste man klicka sig in i tråden och då inser man för det mesta att tråden inte är av intresse för en.

Kanske är det ovanligt många på detta forum som inte är vana vid det och därför inte vet hur man presenterar en tråd på rätt sätt men någon gång måste det präntas in.

Lås trådar direkt som inte har en rubrik som fungerar bra och skriv ett sista inlägg om att de får starta en ny tråd med en riktig rubrik.
      Då ser även andra att det inte går att skriva dåliga rubriker och alla börjar rätta sig efter det.

Såg nu en tråd där någon skapat en ny tråd med namnet "Anton" där han efterlyser vattendrag runt Stockholm som är isfria.

Hur tänker man när man sätter en sådan rubrik?
      K: S: B: funkar alldeles utmärkt.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
        Just det med trådar som det redan finns 20 av är lite onödigt. Kan man inte bara låsa nya såna trådar och hänvisa till en annan tråd som behandlar exakt samma sak, om den nu gör det, är det inte exakt samma är det naturligtvis helt ok med nu tråd.
        Har sett den här typen av moderering på andra forum och den tar tyvärr ganska effektivt kol på aktiviteten på ett forum på några månader, så nej jag håller inte med om att man ska moderera såpass mycket i onödan om inte den andra tråden är extremt användbar (exempelvis rullsmörjartråden idag som hänvisades över till en färdig guide)
        Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
          Så om jag skriver "var finns gäddan!!" eller "var finns gäddan??" Då har du alltså problem med att förstå det första jag skrev för att det är utropstecken istället?

Sen det med köp och sälj, kolla ute till höger i kanten så står där under vilken kategori.
          Det var ett dåligt exempel som du kom med när det gäller frågor.

Om det står [köpes] eller [säljes] så slipper man titta ute till höger på varenda tråd som har den idiotiska rubriken "Hemmagjorda jerkar!!!" och "Stövlar helt nya".

Det handlar om att göra det så enkelt för alla andra, varför ska man inte kunna förvänta sig att en säljare eller köpare ska kunna lägga ner fem extra sekunder på att skriva [köpes] och [säljes] först i rubriken?

Och är fiskare dummare än andra menar du?
          För andra framgångsrika forum här på nätet har större krav på riktiga rubriker, och det är för att göra det så enkelt för användarna som möjligt. Varför ska man inte VILJA göra det så enkelt som möjligt för användarna när de besöker forumet och tittar igenom vad som är nytt sen sista besöket?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            K: S: B: funkar alldeles utmärkt.
            Ja visst gör det det, problemet är ju att väldigt få ens skriver det.

Man kan skriva hur som helst så länge det går att utläsa redan i rubriken att det är en köp/sälj-tråd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
              Forumsregelbrott SKA modereras kraftfullt.

Åsiktsmotsättningar tillför FS krydda.
              Håller med helt. Folk som kör med dubbla eller trippelnick ska bannas omedelbart och för alltid.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
                Har sett den här typen av moderering på andra forum och den tar tyvärr ganska effektivt kol på aktiviteten på ett forum på några månader, så nej jag håller inte med om att man ska moderera såpass mycket i onödan om inte den andra tråden är extremt användbar (exempelvis rullsmörjartråden idag som hänvisades över till en färdig guide)
                Jo, det är kanske sant och det hade ju varit synd..

Kommentera

Det där med multipla trådar om samma sak är lite komplicerat tycker jag.

Kommer det en ny rulle och folk vill diskutera den så är det enklare att olika trådar om den smälts ihop till en men vi kommer nog alltid att ha folk som ber om tips om "bästa setet för vårabborre" eller "set för nybörjare inom jerkfisket". De som startar trådar om vilka grejer de skall köpa vill helst ha de nyaste åsikterna och tips riktade till sig själva, därför duger det inte alltid att hänvisa till äldre trådar som behandlar samma sak.

Jag håller med om att man bör vara restriktiv till hur man använder skiljetecken, speciellt i rubriker, det blir lätt mycket lunarstorm annars men det är inte mycket mer än att man rapporterar det och så får man ta itu med det när det dyker upp, verkligen ingen biggie.
                  Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Som nämnts tidigare är folk på tok för dåliga på att skriva rubriker som talar om vad tråden handlar om. Ganska ofta så ofta hittar man rubriker som exemplet ovan "Var finns gäddan?" iställer för Var hittar jag gäddan i norra vättern? (mete) eller "Vart söker jag gäddan nu, djupbranter eller grynnor? (trolling)"

Rubriken måste inte låta som en rolig reklam slogan utan ska nog syfta till att vara så informativ som möjligt om vad tråden handlar om.

Modererinen borde inte handla om att ta bort sådana trådar utan be trådskaparen byta rubrik eller förtydliga.
                    Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Det där med rubriker har nog alla forum problem med. Jag ändrar bara dom som är allra sämst, typ "hallå" eller "gädda". "Hallå" är ju dock ok i presentationsforumet så man kan inte vara helt kategorisk. Men samtidigt är det många som slipper mellan fingrarna när man inte är inne och framförallt så finns det ett mellanregister med rubriker som bara är dåliga och dom ändras inte automatiskt såsom forumet ser ut nu.

En vädjan här är att man rapporterar när man ser en rubrik man inte tycker är bra så tar vi i moderatorgruppen ställning till fallet. Det är ju medlemmarna som gör fs och håller man inte efter det så blir det som det blir. Nu tycker jag inte att man skall sätta sig ner och gräva efter alla kassa rubriker man hittar (det kan ju lätt bli en del...) men om man är intresserad av denna fråga tycker jag gott att man kan börja rapportera nystartade trådar.

Jag skulle gissa att mer än hälften av alla moderatorsingripanden (fotoalbumet undantaget) baseras på en rapport. Gör man en rapport så vet man att ärendet kommer att kollas på av minst 3-4 moddar och oftast så får man till en förändring.

Så, med risk för att få för mycket att göra: glöm inte rapporteraknappen!
                      Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                      82 svar
                      28 393 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Ziggystardust  
                      Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                      12 svar
                      1 465 visningar
                      0 gillar