Diskussion ang tävlingsregler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diskussion ang tävlingsregler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Diskussion ang tävlingsregler

Då åsikterna går isär angående vad som är ok eller inte ok vid omröstningar/tävlingar så startar jag denna tråd. Jag börjar med några frågor som jag skulle vilja att ni svarar på. Ordet är fritt så ni får gärna ta upp nya frågor eller aspekter ang tävlingsregler i denna tråd.

Självklart kan man inte gardera sig mot allt men iom att priserna blir dyrare och dyrare så kanske det är läge att få till hyfsat täckande regler då saker som jag tagit för självklara tydligen inte är självklara för samtliga.

Ska det vara ok att rösta på sitt eget bidrag i tävlingar?
    Detta händer nästan hela tiden och jag tycker att eftersom i princip alla gör det så förändras ju inte omröstningen av det. Blir bara ett extra moment att kontrollera.

Ska det vara ok att be nära och kära eller ytligt bekanta att registrera ett konto enbart för att rösta på sitt bidrag i en tävling?
    Detta tycker jag personligen är att betrakta som fusk. Speciellt om det handlar om ytligt bekanta och i stor skala. I senaste tävlingen så hade en person sagt åt en massa (minst 34 personer) vänner att registrera sig enbart för att rösta på dennes bidrag. Personen tycker att detta är helt ok pga att det inte stått i reglerna. Jag tycker att det är så självklart så jag har inte ens skrivit ner det och därför har det nu blivit en tvist om just detta.
    Jag tycker var och en av medlemmarna ska få göra en egen bedömning av vem som är vinnare och inte att tävlingarna ska gå ut på att ragga så många personer som möjligt för att regga sig och rösta.

Ska vi införa någon slags inläggsgräns alternativt registreringsdatumgräns vid omröstningar?
    En gräns på x antal inlägg vore ju inte så dumt och borde gå att införa relativt enkelt. På så sätt eliminerar man i princip risken för ovanstående. Registreringsdatumgräns känns knepigare.

Fler frågor och åsikter?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Mycket bra förslag Bergman, tydligen så behövs det regler för saker som känns helt uppenbara för de flesta.

Jag tycker också att det är så självklart att tävlingarna skall avgöras mellan medlemmar och inte gå ut på att registrera en massa nya medlemmar.

En gräns på ett visst antal inlägg är nog inte så dumt, 20 inlägg som gräns eller nått sånt är nog inte så dumt. Sen kanske man även skall sätta en tidsgräns som att man skall vara medlem i minst en månad innan röstning.
    Annars finns ju alltid en risk att någon registrerar sig och skriver en massa bogus i olika trådar för att sen kunna rösta.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ska det vara ok att rösta på sitt eget bidrag i tävlingar?
      Nej!
      Borde rent teknikskt även gå att göra så att de som finns med som "röstnings-alternativ" inte själva kan rösta. Alternativt så "är" det oki, eftersom om "alla gör det" så påverkar det ju inte resultatet ...

Ska det vara ok att be nära och kära eller ytligt bekanta att registrera ett konto enbart för att rösta på sitt bidrag i en tävling?
      Nej, är det ens ngt att fundera över?

Ska vi införa någon slags inläggsgräns alternativt registreringsdatumgräns vid omröstningar?
      En gräns på x antal inlägg vore ju inte så dumt och borde gå att införa relativt enkelt
      Mkt bra förslag, men ngn måste ju sitta och kolla så att det inte blir en massa lallarinlägg i ngn lyssnar_på_just_nu tråd?
      Registreringsdatumgräns känns knepigare
      Varför? Känns som att det har större chans att slå mer "rätt"
      Mitt förslag är att bara användare reggade före tävlingens start skall få rösta.

MVH /
      [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Är man med i tävlingen så behöver man ju inte ens ha "rösträtt".

Om nu detta går att lösa tekniskt i vBulletin?
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Jag tycker att denna regel täcker in även problemet som uppkommit nu:

Endast en registrerad användare per person är tillåtet
          - Detta pga att inte "fejkade" användare ska användas för att rösta ner/upp bilder eller jävlas rent allmänt. Vid missbruk kan en varning delas ut eller i värsta fall permanent banning om det är riktigt allvarligt.

Att kompisar registrerar sig bara för att rösta är ju i allra högsta grad fejkade användare, de har ju registrerat sig enbart för tävlingsdeltagarens skull. Han har sagt till dem att regga sig och då är det ju egentligen han som är den "riktiga" användaren bakom.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Kan man inte bestämma att man måsta ha vart reggad innan tävlingen startade för att få rösta?
            Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Mitt förslag, 100 inlägg för att få använda både köp&sälj och rösta.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Håller med!

Kommentera

Mycket bra förslag där!!!

Kommentera

Bara för att någon postat 100+ inlägg behöver det ju inte betyda att de är hederligare än tex mig som varit reggad och följt utveklingen på forumet sen 2005? Jag följer de trådar som intresserar mig och kollar fotoalbumet regelbundet. Men det kanske inte gör mig till en aktiv medlem? Så då ska inte jag få köpa/sälja/rösta?
                    Senast ändrad av Flosse; 2008-07-31, 20:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                    62 svar
                    26 549 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                    12 svar
                    1 457 visningar
                    0 gillar