Stöldgods? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stöldgods?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är fel att se allt i svart eller vitt.
    Att köpa saker utan att få kvitto är egentligen ganska vanligt.
    Förr fick jag tag i 3 Ambassadeurer köpta genom ett företag till inköpspris. Företaget räknade ut inköpspris, bokförde detta i sina räkenskaper men missade att ge ut kvitton till bl a mig som köpte.
    Vips hade jag 3 Ambisar utan kvitto, splitt nya i kartong.
    Förvisso hade jag kunnat få fram kvitto vid senare tillfälle men det blir svårt när man lämnat företaget och det gått nåt år.

Många här är säkert medlem i ex.vis fiskeklubbar osv. Själv vann jag ett spö på sista tävlingen. Då är frågan; ska jag begära kvitto på ett spö som skänkts till den fisketävlingen för att kunna sälja härinne?

Jag hoppas och tror att de saker som man lägger händerna på härinne är ärliga. Vill man ha stöldgods borde det finnas andra läger att handla/sälja på, jag syftar på Blocket mm...

Kommentera

Man spar sällan kvitton på nåt som inte har nåt större värde. Föresten så sunkar kvitton idag på många ställen ihop på några år. Blir i regel oläsliga. Skillnad på bilköp, båtköp eller en båtmotor. Där måste man ju spara där det är ordentliga pengar inblandade. Nån äldre ambis som ny kostade lite över tusingen. Är det väl inget att lalla med.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen, så du tycker det är OK att köpa utan kvitto eller garantisedlar, intressant inställning, hökarna som man köpte rullen eller t.ex ABU kan fixa
        dokumentation, men det är för jobbigt.
        JS, kostar mer på blocket, dessutom träffar du en stor köpgrupp här....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nu läser du illa vad jag skriver. Om jag köper en haspel värd tusen kronor så försöker man så klart spara ett kvitto ifall rullen pajar. Men om man förlägger det nånstans eller blir oläsligt i exempelvis plånbok. Är det väl ingen som mår dåligt av det, möjligt jag själv. Finns ingen lag som säger att du inter får sälja saker utan orginalkvitton. Viktigast är ju att köparen av ett gods köper saken till sitt rätta värde och med ordentliga uppgifter och efterforskningar. En haspelrulle kan du aldrig kolla om den är stulen. Finns massor av saker du inte kan kolla. Där det finns instansade nummer eller dylkt och det är borttaget eller manupilerat är nåt helt annat. Handlar ju mycket av värdet på saker. En kastrull på en loppis. Oj det är nog stäldgods bäst jag kollar hos polisen.
          Saker kan vara stulet hur den än har gjort. Viktigast är att du undersökt så långt det går. Kallas ju undersökningsplikt, inte för inte. Men då till en viss grad inte noja.

Kommentera

Nej jag läser inte illa vad du skriver, Gunnar. Däremot tycker jag inte det är
            så jobbigt för säljaren att fixa fram ett nytt kvitto av försäljaren om det gamla är borta/oläsligt.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

är ju inte direkt smart o kasta kvittorna o det.
              tänk går rullen sönder, kan bli lite jobbigt o få på garantin då

Kommentera

Dom flesta kvittomaskinerna av dagens model bränner in skriften. Inte som för att det va bläck eller tryck. Och dom som bränner försvinner på ett par år. Och då e det svårt att se vad det e på. Men spar på ni.

Kommentera

Jag köpte ett par skidor för 10 år sen. Satan nu ska dom ut på Tradera. Tror att det var Intersport. Ringer upp och hoppas dom kommer ihåg mig. Hur stor är chansen att samma säljare är kvar och minns mig och skidorna. Nä lite sans och hjärngymnasik kan behövas tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fetis
                    är ju inte direkt smart o kasta kvittorna o det.
                    tänk går rullen sönder, kan bli lite jobbigt o få på garantin då
                    Många seriösa fiskare här inne har så bra kontakt med säljaren att det inte spelar ngn roll

OM man vill ha garanti skriver man givetivs ett separat kvitto som sedan landar i kartongen Att spara på ett pengakvitt säger ju ingenting, 999;- finns det mycket som kostar.
                    sigpic

Kommentera

joo det är klart, men om man köper via internet eller så. men det står ju datum och vilken vara det är oxo på kvittot. var tvungen o visa det sist jag lämna in på garantin. fast kände inte dem i affären då.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                      12 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup

Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
                      14 svar
                      1 187 visningar