Om tråden "Skärpning" av GösMicke - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om tråden "Skärpning" av GösMicke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Efter

Fiske är tamejfan inget skoj!!!!!

Det är blodigt allvar!!!!!

Skärp Er

Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
      KLart jag fatta att du var ironisk, eftersom du skrev det, men det funkar lixom inte på det sättet..
      Que? Could you BE more motsägelsefull? Om du fattade att jag var ironisk så har jag väl uppnått vad jag ville, dvs det funkade...

Ursprungligen postat av danbanan
      Absolut inget illa menat med det inlägget, jag ville bara belysa lite av problemet med "sarkasmer" som misstolkas och ger upphov till irritation och missuppfattningar.
      Jättefint att du ville belysa problemet med att använda ironi och sarkasm i text men tycker du inte att du kunde hittat ett exempel där problemet faktiskt föreligger istället för att använd min post...

Att det inte var illa menat fattade jag så klart. - Kul att käfta lite är det ändå alltid

Kan vi inte enas om att:
      Jag hade fel, Du hade fel, Vi hade fel och sedan lämna det därhän.

P.S. För den som till äventyrs inte genast genomskådat mig vill jag bara klargöra att:
      Anledningen till att jag, som ovan propagerar för att vi skall avsluta den här diskussionen, ändå väljer att skriva detta svar på Danbanans post är givetvis är att jag vill ha sista ordet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman
        Om man skojar och skämtar så kan det vara bra att lägga till några smajlys för att förstärka lite extra.
        Ja just det, för om det inte sägs i bilder utan med ord så fixar inte serietidningsgenerationen att tolka informationen...

Bergman - Det finns ju så många schyssta smileys att välja mellan på forumet men jag saknar faktiskt en ironiskylt. Kan inte nå'n fixa till en?
        men med annan text? Och varför inte en satirmarkör också

Kommentera

IRONI bör undvikas
          Tyvärr fungerar ironi ytterst dåligt i skrivet sammanhang. Därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra.

Även om man markerar sin ironi så brukar det i alla fall leda till missförstånd. Finns hur många exempel på detta!!! Fattar inte varför vissa personer hela tiden vill vara ironiska. Många använder sin IRONI som en ursäkt! Skriver en grej och tänker sen och märker hur folk reagerar, då kommer det fram att personen var ironisk!

IRONI verkar ha blivitg nå slags trend på siståne!
          Senast ändrad av Stizo; 2006-09-06, 11:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
            IRONI bör undvikas
            Tyvärr fungerar ironi ytterst dåligt i skrivet sammanhang. Därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra.

Även om man markerar sin ironi så brukar det i alla fall leda till missförstånd. Finns hur många exempel på detta!!! Fattar inte varför vissa personer hela tiden vill vara ironiska. Många använder sin IRONI som en ursäkt! Skriver en grej och tänker sen och märker hur folk reagerar, då kommer det fram att personen var ironisk!

IRONI verkar ha blivitg nå slags trend på siståne!
            På sistone? Jag har varit ironisk i 20 år...

Kommentera

Källa: Wikipedia, den fria encyklopedin

Ironi kräver skicklighet för att tillföra något i utbyte mellan människor, sådan skicklighet hittar man sällan eller aldrig. Har för mig att begreppet myntades av Sokrates för några år sedan. Här kommer en defintion som är intressant;

Ironi säger skenbart en sak, men menar egentligen motsatsen. Ordet kommer från grekiskans είρωνεία (eironeia) som är en sammansättning av είρων (eiron): en som säger mindre än vad han menar, en hycklare, είρειν (eirein): att tala.

Exempel:

- Är du ledsen för att du kom sist i Vasaloppet?
              - Nej, inte alls! Jag är jätteglad!

Att säga: - Vilket underbart väder! när det spöregnar.

- Vi har gått i konkurs!
              - Snyggt jobbat!

Ironins konst är svår och förutsätter att budskapet är uppenbart för båda parter. Eftersom kroppspråk och tonläge är viktiga komponenter, så fungerar ironi dåligt i skriftlig form.
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

lite kul forskning...

... kommunikation mellan männsikor är en underbar sak, det är så vi till stor del utvecklas, får kunskap, bekänner känslor som kärlek och ilska mm. Dock, tester och forskning har visat bortom tvivel att vi är absolut beroende av fler kommunikationsvägar än det verbala, kroppsspråk kan väga mer än "tusen ord". Det är därför viktigt i skrivet utbyte att vara "sann i sitt språk" dvs säga klart vad man tycker eller tänker, allt annat öppnar vägar till aggression och missförstånd. Att vara "sann i sitt språk" gör livet mycket enklare... Du behöver sällan säga saker två gånger och hör och häpna, din hjärna behöver aldrig lagra vad du sagt! Till skillnad mot när du brukar ironi, slirar på sanningen eller direkt ljuger. Dessa processer tar mycket energi och hjärnaktivitet. Det som händer när du tex säger en direkt lögn är oerhört plågsamt för din hjärna. 1, du måste komma ihåg exakt vad du sa/ skrev. 2, du måste komma ihåg vem du sagt det till/ skrivit det till och vilka som eventuellt känner till sanningen. 3, du måste hålla det i minnet under en längre tid. Jag kanske upprepar mig men vill återigen säga att det här kräver oerhört mycket energi. Forskarna kallar tillståner för "Diss" man menar att två saker inte kan finnas på samma ställe samtidigt. Något kan inte vara både svart och vitt. Hjärnan vet att lögnen och sanningen står i konflikt med varandra och "Disharmoni" uppstår när hjärnan försöker hålla ordning på detta. Precis vad son händer när du försker lagra två olika saker på samma ställe på en hårddisk, dvs krasch.

Till skillnad mot att vara "sann i ditt språk" vad händer i hjärnan då? Ingenting! Du har ju sagt sanningen, vad du tycker eller känner, det behöver hjärnan aldrig komma ihåg, det finns där av sig själv, det är en del av dig... Nåväl, nog med filosofi och forskning för idag. Kräftfiske står för dörren...

//J
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

KG?: Jag också Broder.
                  Senast ändrad av Hejan; 2006-09-07, 10:07. Anledning: Tandvärk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                  12 svar
                  1 453 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup

Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
                  14 svar
                  1 184 visningar