Seriöst havsfiske efter mamma torsk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Seriöst havsfiske efter mamma torsk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Seriöst havsfiske efter mamma torsk!

hej!
    i alla år har jag alltid fiskat inomskärs med vanliga wiggler original drag och fått upp de mesta men kan tänka sig.
    nu har jag dock köpt en lite mer robust båt och är extremt sugen på att prova på riktigt djuphavsfiske men kan behöva lite hjälp och råd om hur man ska gå till väga för att få tag i dom riktigt stora fiskarna..
    egentligen spelar de inte så stor roll om det är sej/torsk/hälleflundra/ulke/kattfisk som hamnar på kroken så länge de är stora fiskar som ger en utmaning.
    jag håller till i kungshamn/smögen och utgår ifrån hålllö.
    vart/hur långt ut ska man gå för att få chans till dom största fiskarna som lever i vårat hav?
    ska man lägga sig på 100m/200m/300m/400m/500m?
    vart går dom största torskarna? de lär ju leva i djup ända ner till 600m..
    funkar de med vanliga pilkar/drag ute på djupen (givetvis då större o tyngre) eller ska man ha andra saker som jiggar eller vad ska man använda sig av?

någon här som kan ge lite goda råd och beskriva lite snabbt vad man bör använda sig för att fånga in stortorsken/katten/ulken/hälleflundran?

ja har gott med tålamod men kan ju va en hjälp om man vet var och hur man ska börja. och är ju ute efter dom största fiskarna..

MVH o tack på förhand

bra fiske finns överallt. stor fisk är långt ut på havrt. vrak och grund är lämpliga områden.
    Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
    i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

Hej!

Har du först provat att söka själv?
      Både google, och direkt i detta forum.
      Det är ganska generella frågor och det finns en hel del skrivet.

Men överlag är det ganska dött i vårt stackars hav, man får gå riktigt långt och till olika vrak osv. för att ha vettigt fiske.
      Jag har försökt inom rimliga avstånd, och det är DÖTT...
      Senast ändrad av Bowen; 2011-07-19, 17:17.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Hej, Ute på Bratten och runt där ute finns det stor sej som bjuder upp till dans så det heter duga, Dom får du uppe i vattnet på upphängare och en pirk, 2 Gummimackar fungerar bra som det. Sen så finns det lubb och i bland långa av fin kaliber nere på botten och då får du meta men det är ingen större fajt på dom fiskarna. Förra året fick yrkesfiskarna stor torsk i kanten på Gropa, Det ligger ute vid gasbåtarna om du vet var dom ligger.

Kommentera

jag har kollat runt efter bra vettig info på nätet men inte hittat så mycke, därför frågar jag här.. här, på ett fiskeforum borde ju kunskapen finnas :/
          nån här borde ju kunna ge seriösa svar även om det är relativt generella frågor
          Mvh

Kommentera

Kviete floppen: ja känner inte till gasbåtarna, var ligger dom? och var ungefär ligger bratten? (så ja kan kolla på sjökorten sen:P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
            7 svar
            614 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg stefan1
            av stefan1