Är hemmkommen från ett försök till fiske på Gullbergskajen i Göteborg.Jag och kompisen hade bestämmt oss för att pröva ett gammalt ställe vid gullbergskajen vi fiskade där mycket förr innan kajen belamrades med gamla båtvrak.Kommunen har nu rensat bort en del vrak så det går nu att komma åt på en liten sträcka.Efter vi fiskat ca 1 timma så dök första gänget invandrare upp dom gick ut på ett gammalt vrak i jämte mig och ställde sig.Jag upplyste dom om att dom inte får fiska på min uppmäskade plats utan fiska ut i älven vilket dom gjorde utan snack.Lite senare dyker nästa gäng upp 3 vuxna 2 tonårsbarn och vad skall dom fiska då?Jo mellan mig och kompisen i luckan på 15 meter.Vi säger till dom att där kan ni inte stå här fiskar vi.Vi var här först.En av barnen kan svenska han tolkar till dom andra det blir en hätsk diskussion.Under diskussionen tar en typ 14-15 årig pojk fram en mora kniv i handen och vrider och vänder på den under diskussionen och pratar med mig och tittar på sin kniv emmallanåt.Alltså ett förtäckt hot mot mig (passa dig jag har kniv).Dom hävdar att detta är deras ställe dom fiskar alltid där.Nu kommer en invandrare till snobbigt klädd och säger till pojken på svenska så jag skall höra.Skit i han fiska ni bara.Då säger jag till att det finns något som heter respekt( vilket dom saknar totalt) jag frågar även om dom har fiskekort,skit du i de blir svaret från snobben.Stämmningen känns hotfull så vi får packa och åka ifrån "deras ställe".Vilket innebär att ingen svensk har tillträde till deras ställe.Men det är ju tabu att ta upp sådana här problem med invandrare som fiskar.Dom kan bete sig hur som helst vid våra vatten eftersom det är tabu och betraktas som rasistikt att diskutera problemen med invandrarnas beteende.Sportfiske förbundet borde med hjälp av tolkar och kanske filmer gå ut till invandrar föreningar och klubbar och upplysa om hur man beter sig och hur man fiskar i sverige.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bortkörd från fiskeplats av andra fiskare
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
känner du att det är någon som hotar dig med kniv så är det läge att avlägsna sig och ringa polisen
har de inte fiskekort så ring tillsynsman och anmäl, berätta att det är hotfullt så du inte lurar iväg en grön tillsynsman ensam för han kan inte göra mer än dig (jo lite mer..men inte mycket)
bara för du mäskat ett område betyder inte att det är ditt
15m lucka är ganska stort i min värld, men det beror på vad det är för fiske ni bedriver och hur bra precision ni har
-
Är tävlingsmetare, då är varje plats man har till sitt förfogande 10 m minst.Du har en sträcka av 10m att fiska på.Som tävlings metare vill man ha lite "luft" emmellan så man inte fiskar på samma fisk.Eller att man trasslar ihop sina tackel med varandra.Så 15 m är ingen stor lucka 15m var ca.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av perp Visa inlägg... bara för du mäskat ett område betyder inte att det är ditt
15m lucka är ganska stort i min värld, men det beror på vad det är för fiske ni bedriver och hur bra precision ni har
Sen får man givetvis ta i beaktning hur platsen ser ut och vad det är för fiske man bedriver. Dock hade jag antagligen blivit skogstokig om man fiskar på en ställe med mycket plats och någon ställer sig nästan inpå mig. Har fått spel på många personer som under HÖ-fiske på sydkusten i skåne tycker det är OK att stå precis bredvid och hindra mitt fiske när det finns kilometervis av kust...
Kommentera
-
Sen tycker jag inte det är relevant om det är invandrare som beter sig som ovan beskrivet, utan de som beter sig så är PACK oavsett vad de har för ursprung...
Kommentera
-
men herregud.....du äger inte marken och de får fiska var de vill!
På t ex södra vågbrytaren i varbeg så kan det vara proppfullt av diverse sorts folk, då får man trängas på sina 6-7 dm. Och vad beträffar "invandrare" så finns det sådana överallt som ska äga o bestämma o vara respektlösa.
Om det inte passar dig att någon står mellan er så får ni stå tätare eller flytta på er och sluta med sandlådesnacket om att vi var här först
Det är så här verkligheten funkar, tyvärr.Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöring/Bästkustenav iMikacEn till havsöring..1 Foto
-
Kanal: Region Västra Götaland
2024-12-01, 08:54 -
-
Svar till Havsöring/Bästkustenav iMikacLängtar..1 Foto
-
Kanal: Region Västra Götaland