Var är gäddan i vänern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var är gäddan i vänern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var är gäddan i vänern?

tjatja

Tänkte mig ut å trolla gädda snart. Men det är sommar och alla säger ju att dom säker sig djupare då. Men jag fiskar som sagt i vänern och har som mest ca 30-40 meters djup under båten, som minst kanske 3 meter, så min fråga är; var nånstans är dom? Dom säger fiska djupt, men hur djupt? Beror det på hur mycket vatten jag har under båten..?
    Ska jag fiska betena på 6 meter när det är 12 meter djupt, å på 15 meter när det är 25 meter djupt, eller finns det ens några såna "regler"?

Hur fort ska jag köra? Min båt gör som minst 2,5 knop, kanske ska öka en aning nu när vattnet är varmt. Är mulet å blåser mkt idag, samt regn i luften, finns bra cjans på fisk

Tack på förhand

// Micke
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

Testa att köra vid botten vid en kant där det blir ett par meter djupare. annars brukar jag själv få en del gädda där det är 4-5 meter djupt, där kör jag med wobblers som går 2-3 meter ner i vattnet. Testa även att gasa på ibland om du har känt ett napp det kan tigga gäddan till att hugga igen. Skulle även testa jigg och skeddrag om jag var du! det är betydligt enklare att fiska av vissa djup osv med dessa drag..

Hoppas det kan hjälpa en del har inte så jätte bra fiske själv i Vänern men det var iaf det som har funkat en del för mig!

Berätta gärna om det funkat!

Kommentera

Var ute nyss, blåste förjävligt så jag drog å kasta istället..

Men mitt på dan går dom ju djupt. Och hur djupt går dom i förhållande till djupet man är på. Och vilket djup ska man vara på. Det är det jag vill ha svar på. Jag får miljoner gäddor på 4-5 meters djup, på kvällen/morgonen dock, men inte det senaste nu, därav mina frågor.

Ja, ett tungt jävla jigghuve på jiggen så kanske det funkar, men jag tror nog vobbler e grejen. Skeddrag används.

Jag kör fan 5-6 spön i vattnet, olika djup, 2 på paravaner, men kammat noll ändå...
      Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[/FONT]

Kommentera

Jag trollar en del efter gädda & Gös. Jag har ett ekolod, och läser av lite hur fisken står och efter det väljer jag beten som presterar strax ovan för det djup som mycket av fisken står på. Ett tips sommartid är att söka efter grynnor och djuphålor, och köra så beten går över dessa, detta brukar vara bra, sedan fiska av ett mindre område, kör mycket 8:or och sväng mycket. Är det trögt så kan ibland hjälpa att lägga ur växel och bara glida med farten, och precis när det börjar stanna upp så i med växel igen, detta får beten att bli intressanta byten. Prova också olika avstånd på paravaner och släppet du gör efter båt.

Hoppas du tar ett par fina nu min största i år är på strax över 10 kg

Kommentera

OK tack men säg att det är rak botten och 20-30 meter djupt, är det nån ide' att fiska gädda där eller ska jag enbart leta efter grynnor och djuphålor? Eller kanske satsa på ett djup närmare 10 meter och köra djupgående i såna fall? Det är stora avstånd mellan alla grynnor och djuphålor i vänern, dom jag känner till iaf...

trollar i 2,5 knop oxå, hört att det är bra, nån som är av annan åsikt?

Jag ska ta ett par fina, vill över 10 kg iår men började sent, hade förmodligen min största chans i våras.. har tagit en på 7,5 å nåra strax under iår men... yeye skam den som ger sig

[/FONT]

Kommentera

Vänern

[QUOTE=mcfoevva;638954]

Tjabba om du ska fiska efter gädda nu på sommarn så testa alla grund du känner till,jag har fiskat en hel del i Vänern o sommartid så ska man fiska på grunden,men de finns dagar som fisken inte hugger alls så de e bara o bita i de sura äpplet, lycka till.
            Vattnet e alltid blött

Kommentera

Jag var ute för att trolla lax/öring runt hindens rev/ mittledaren för några dagar sen. Körde med två djupriggar på 5 rep. 10 meters djup och två spön i ytan med sidoparavaner. Det enda jag fick var en fullmatad gädda på 3,5kg. Den tog på en gröngul rapala i ytan. Det var 17 meter djup där den tog. Gäddad står inte enbart vid grund sommartid utan står även pelagiskt och jagar även vid yta på frivatten. Det är nog bara att prova. Min erfarenhet är att dom går in grundare på kvällen för att jaga!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
              7 svar
              613 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg stefan1
              av stefan1