Havsöring västkusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring västkusten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hej, fiskar du på västkusten behöver du inte överdriva med tung utrustning. inga järnspett till spön här pga att fiskarna sällan mösar över 3kilosgränsen. jag fiskar med ett spö på 4-16g som är runt 8 fot, mer behövs inte i styrka. rulle; skulle jag köra med en mindre haspel, gärna frambromsad men det är ju smaksak : )

Flätlina är ett måste, du kommer missa åtskilliga hugg om du kör nylon. linan bör ej gå över 0.17
    .
    Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

okok blir troligan att fiska med mitt shimano spö då. har ett 9fots och rullen är en abu som är hyffsad. blir till att köra med dom grejerna i vår när jag testar på tror jag. ser fram emot den första 1 april nu

Kommentera

Men vilken storlek på rulle skulle passa bäst till ett spö som är -20g alt. upp till -15g?

Steget känns stort mellan 1000 och 2500 modellerna.

Kommentera

Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inlägg
          hej, fiskar du på västkusten behöver du inte överdriva med tung utrustning. inga järnspett till spön här pga att fiskarna sällan mösar över 3kilosgränsen. jag fiskar med ett spö på 4-16g som är runt 8 fot, mer behövs inte i styrka. rulle; skulle jag köra med en mindre haspel, gärna frambromsad men det är ju smaksak : )

Flätlina är ett måste, du kommer missa åtskilliga hugg om du kör nylon. linan bör ej gå över 0.17
          Hej!

Kan tyvärr inte hålla med dig om flätlina.
          När jag fiskade spinn i sthlm så körde jag nylonlina. Många andra kör också nylonlina här uppe pga tänjheten. Tex om fisken hoppar och håller på. Med flät är det lättare att rycka ur kroken. Men visst, du känner huggen snabbare, men kanske inte får upp fisken.

En smidig kompromiss: Flätlina, skarva på 1 meter nylon längst ut kanske? En tanke bara.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Eastgrove Visa inlägg
            Men vilken storlek på rulle skulle passa bäst till ett spö som är -20g alt. upp till -15g?

Steget känns stort mellan 1000 och 2500 modellerna.
            Hur långt är ditt spö?

Kommentera

Ursprungligen postat av timtimtim Visa inlägg
              Hur långt är ditt spö?
              Jag kollar aktivt på spön och tog mig faktiskt till en butik idag och testade rullar på några olika spön.

Det lutar åt en Speedmaster 9' 7-21g alt. ett aningen kortare Speedmaster 6-8' 3-14g som HÖ spö. Kollar på andra spön också runt de kastvikterna med är ganska förtjust i shimano. Beastmaster skulle vara ett annat alternativ.

Problemet är jag skulle vilja ha en 1750 modell

2500 modellerna kändes bara en aning i överkant på 9' 7-21 men skulle bli överdimensionerade på ett kortare och lättare abborre spö.

Men finns det några praktiska nackdelar med att rullen är för stor/liten för spöt?

Kommentera

Jag är alltid sugen på att fiska efter Havsöring Nästa vecka drar jag till västkusten och fiskar Havsöring, ska se om man hinner dra en runda till hanöbukten också och flugfiska lite..

Kommentera

Ursprungligen postat av Eastgrove Visa inlägg
                  Jag kollar aktivt på spön och tog mig faktiskt till en butik idag och testade rullar på några olika spön.

Det lutar åt en Speedmaster 9' 7-21g alt. ett aningen kortare Speedmaster 6-8' 3-14g som HÖ spö. Kollar på andra spön också runt de kastvikterna med är ganska förtjust i shimano. Beastmaster skulle vara ett annat alternativ.

Problemet är jag skulle vilja ha en 1750 modell

2500 modellerna kändes bara en aning i överkant på 9' 7-21 men skulle bli överdimensionerade på ett kortare och lättare abborre spö.

Men finns det några praktiska nackdelar med att rullen är för stor/liten för spöt?
                  Tja, jag vet inte men att använda en så stor rulle att det blir jobbigt att hålla spöt upprätt skulle jag se som en praktisk nackdel iallfall, sen vill man ju heller inte ha en för liten rulle på ett för långt spö, det är en ganska personligt, har en vän som gillar att det tynger ner lite baktill och därför använder han en störrerulle på ett kortare spö. jag har använt min stella 4000 ihop med ett 9' 12-40g spö och en 2500 på samma spö och tyckte inte alls det kändes klumpigt eller för lätt, dock så är stella rullen inte alls är så stor som andra 4000. vissa använder 2500 hela tiden medans andra har olika storlekar för vissa uppsättningar, jag är ganska petig och har olika utrustningar till allt nästan.

Kommentera

Ursprungligen postat av timtimtim Visa inlägg
                    Tja, jag vet inte men att använda en så stor rulle att det blir jobbigt att hålla spöt upprätt skulle jag se som en praktisk nackdel iallfall, sen vill man ju heller inte ha en för liten rulle på ett för långt spö, det är en ganska personligt, har en vän som gillar att det tynger ner lite baktill och därför använder han en störrerulle på ett kortare spö. jag har använt min stella 4000 ihop med ett 9' 12-40g spö och en 2500 på samma spö och tyckte inte alls det kändes klumpigt eller för lätt, dock så är stella rullen inte alls är så stor som andra 4000. vissa använder 2500 hela tiden medans andra har olika storlekar för vissa uppsättningar, jag är ganska petig och har olika utrustningar till allt nästan.
                    Då är det som jag har misstänkt. Att det handlar mer om personlig smak och utseende än att det är rent praktiskt. Få se vad det blir. Kanske blir flera uppsättningar.

Kommentera

Vilka ska ut på premiären om två veckor lite drygt?
                      Jag är gjuten!
                      [FONT="Impact"]Mvh:
                      /Johan[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                      7 svar
                      614 visningar