Vart kan man fiska i rullstol? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart kan man fiska i rullstol?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart kan man fiska i rullstol?

Hej,

Jag undrar om någon har tips på vart man kan fiska i rullstol? alltså ställen där man från land kommer åt havet, sjön eller ån. Alla tips är av stort intresse!

/Daniel

Tips på fiske från rullstol

Hej!

De flesta Put & Take vatten som har en bra organisation brukar ha någon form av handikapp anpassat fiske.

Ta kontakt med de som har hand om de Put & Take vattnen för Regnbåge / Öring i ditt närområde och hör dig för.

Som ett exempel. Jag bor i närheten av Sjöbo i Skåne. Och där ligger 2 st fina sådana vatten med handikapp anpassning.

Dels Björka dammen straxt utanför Sjöbo. Och dels Bjeveröds dammarna mellan Höör och Hörby. Båda har bra terräng för rullstolar + kast bryggor anpassade efter rullstol. Handikapp toalätt finns i Bjeveröd också.

Är självt smått handikappad efter att ha blivit påkörd av en bil för några år sedan. Det betyder tyvärr, jag kan inte längre ta mig fram i oländig terräng utan att riskera att min höftprotes flyger ur läge. Och då är det kört!

Så Put & Take vatten som dessa är guld värda för mig.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-08, 16:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag är rätt säker på att Svartedalen (Kungälv) har minst en rullstols anpassad brygga.

Hittar inget i texten nu men ring och hör med dom.
      //GH

Kommentera

HEJ PÅ DIG.......om du bor i GÖTEBORG,så har du Rödesten,ERIKSBERG på hisingen,ARÖD tror jag det heter men jag är inte säker,på båda dessa ställen finns det bryggor,sen har du stora DELSJÖN I GÖTEBORG LYCKA TILL.............

Kommentera

Som Greenhorn säger, Svartedalen har en bra sjö som är rullstolsanpassad vid namn Klarevatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Hej!

De flesta Put & Take vatten som har en bra organisation brukar ha någon form av handikapp anpassat fiske.

Ta kontakt med de som har hand om de Put & Take vattnen för Regnbåge / Öring i ditt närområde och hör dig för.

Som ett exempel. Jag bor i närheten av Sjöbo i Skåne. Och där ligger 2 st fina sådana vatten med handikapp anpassning.

Dels Björka dammen straxt utanför Sjöbo. Och dels Bjeveröds dammarna mellan Höör och Hörby. Båda har bra terräng för rullstolar + kast bryggor anpassade efter rullstol. Handikapp toalätt finns i Bjeveröd också.

Är självt smått handikappad efter att ha blivit påkörd av en bil för några år sedan. Det betyder tyvärr, jag kan inte längre ta mig fram i oländig terräng utan att riskera att min höftprotes flyger ur läge. Och då är det kört!

Så Put & Take vatten som dessa är guld värda för mig.

Glöm inte att även Tollerupsjön ovanför Höör har tre handikappsbryggor samt en toalett där man kan köra in med rullstol, grusade gångar till handikappsbryggorna så det är lätt att ta sig fram.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Ottersjön i Tiveden har en handikappsbrygga. www.hokensas.se Det finns mest gädda och abborre i den sjön men dom planterar även in regnbåge ibland.

Väldigt fin natur där!

Kommentera

Hej,

Tack för era tips! Kom gärna med fler!
                Vet någon om det finns någon hyfsat tillgänglig plats runt Lygnern?
                Jag testade för övrigt Stora delsjön igår. Där fanns för info flera platser som skulle funka, men jag hyrde dock båt istället. Hade bara ett napp som släppte...

/Daniel

Kommentera

På hökensås har åtminstone en av sjöarna handikappanpassad brygga. Den heter lilla öjasjön och där finns regnbåge och öring. Finns även handikappanpasning i Björnsjön, dock har den drabbats av fisklus.
                  Flera av de andra sjöarna är också lättilgänliga och går att nå rätt enkelt. www.hokensas.se

Kommentera

Jag har för mig att Harasjömåla är handikappsanpassat vid de flesta pölarna som ingår i systemet.
                    Gillar du flugfiske så går det bra att fiska i Harasjömålas flugström med, men då vid parkeringen. Det låter kanske inte så intressant att fiska vid en parkering, men där brukar inte vara så mkt folk och fisk finns där, du ser dom lätt då vattnet är rätt klart och inte så djupt.
                    Nu vet jag ju inte var du bor eller hur långt du orkar ta dig för fisket men Harasjömåla ligger iaf utanför Olofström i Blekinge.

Edit: Eh, never mind, såg nu att det inte var i närheten av södra sverige överhuvud taget.. Sorry :P
                    Senast ändrad av Lättviktarn; 2010-08-10, 14:13.
                    http://www.ettklickforskogen.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    608 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stefan1