Nybörjare behöver lite tips! - GBG - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare behöver lite tips! - GBG

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare behöver lite tips! - GBG

Hejsan!
    Jag och mina kompisar har kollat runt på några olika forum om var det är bra att fiska på. Vi har bland annat hört att Amundön ska vara ett rackarns bra ställe. Men när det väl kommer till kritan går det mindre bra. Vi har varit och fiskat 5ggr runt om på norra sidan av stora amundön men inte känt så mycket som ett hugg (suck).

Nu skulle vi vilja få lite tips för att få en fisk eller två. Just nu kör jag med ett vanligt öring drag 15g (grizzly arrow) vi fiskar alltid med kastspö. Det vi skulle vilja ha hjälp med är bland annat inrullningsfart på draget, ifall man ska låta draget sjunka osv. Fiskart spelar mindre roll bara vi får upp en fisk. Alla tips på drag och fiske metoder uppskattas.

Hälsningar Mustasch-Mannen

Ursprungligen postat av Mustach-Mannen Visa inlägg
    Hejsan!
    Jag och mina kompisar har kollat runt på några olika forum om var det är bra att fiska på. Vi har bland annat hört att Amundön ska vara ett rackarns bra ställe. Men när det väl kommer till kritan går det mindre bra. Vi har varit och fiskat 5ggr runt om på norra sidan av stora amundön men inte känt så mycket som ett hugg (suck).

Nu skulle vi vilja få lite tips för att få en fisk eller två. Just nu kör jag med ett vanligt öring drag 15g (grizzly arrow) vi fiskar alltid med kastspö. Det vi skulle vilja ha hjälp med är bland annat inrullningsfart på draget, ifall man ska låta draget sjunka osv. Fiskart spelar mindre roll bara vi får upp en fisk. Alla tips på drag och fiske metoder uppskattas.

Hälsningar Mustasch-Mannen
    Vad är ni ute efter för fisk??? Havsöring fiskar man från November -Maj månad .
    Torsk är ju rätt svårt från land i svergie .
    Gädda å abborre finns väll inte där nere .
    Testa å ta ett långkastande skedrag å ta bort kroken å sätt ditt en Nylon tafs på ca 20 cm räcker väll med 0,40 nylon sen tar du små enkelkrokar typ storlek 4 .Ovanför draget va 20 cm har du gjort en upphänagre med samma krok som nedanför , finns massor med beskrivningar på i div fisketidningar .Som agn köper du Gulp för saltvatten eller vanlig daggmask .Leta upp sandbotten å kasta ut det å låt det ligga på botten . Flytta betet efter en kvart låt spöt vila mot nåt räcke eller en träklyka under tiden .Så kanske ni kan få div olika plattfiskar typ skrubba på det viset .Nappar det så skakar det väll i spöt man kan ju div larm å grejer också .

/Fredrik

Kommentera

Håller inte med om att öring bara fiskas från nov - maj. Jag får lika mkt havsöring under hela säsongen. Havsöringen på sommarn går ut på djupare vatten under dagarna, men under kvällar/natt går de in på grundare vatten i vikar m.m. Om du spinnfiskar använd drag som tex, vicke-wobbler eller drag som liknar tobis, sill eller små näbbgäddor. Veva in i normalt tempo och gör vevstopp med gämna mellanrum. Om du ska fiska makrill köp ett glidflöte så du kan välja djup efter vad du vill. Och till de såklart ett sänke och en krok som du agnar med stagg (agnsill) så är de bara å kasta i och vänta. Tästa de så kmr du nog få fisk snart

Kommentera

mackrillhäckla!!!!!

Kommentera

Öring i gbg är väl bara tillåtet att fiska1/4-31/9? Som sagt så kan du väl fiska efter öring kvällstid när de går in på grundare vatten. Kör ditt drag med vevstopp då och då men häng framförallt gärna upp en fluga några dec framför draget. Flugan brukar vara ruskigt effektiv.
          Vill bara fiska hela tiden......

Kommentera

Ja från första april till sista september.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mackanlover Visa inlägg
              Ja från första april till sista september.
              Tja, den får väl fiskas men du får ju inte ta upp den mellan oktober-mars, or am i wrong?

Kommentera

ja vad sa ja för fel? jag sa villken period den får fiskas och får tas upp under

Kommentera

Ursprungligen postat av Mackanlover Visa inlägg
                  ja vad sa ja för fel? jag sa villken period den får fiskas och får tas upp under
                  Läste inte hela tråden så hängde ej med i sammanhanget, anatar att jag fick min fråga besvarad iallfall hehe
                  Senast ändrad av timtimtim; 2010-08-04, 12:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                  7 svar
                  603 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg stefan1
                  av stefan1