Krok i ögat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krok i ögat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krok i ögat

Jag felkrokade nyligen en öring. Han hade missat hugget i vevstoppet och sedan drog jag till och fick honom taskigt i ögat. Jag krokade av så gott jag kunde och eftersom den inte höll måttet återsläppte jag den.

Nu undrar jag om det är rätta att återsätta en skadad fisk eller skall man döda den och låta den sjunka till botten. Vad säger reglerna??

Tror de ska återutsättas oavsett skick, för att undvika gråzoner.

Kommentera

Svarade kanske inte direkt där men tror inte du får döda den hur skadad den än må vara.

Kommentera

Det beror väl på reglerna, skall fisk återutsättas i alla lägen så måste man göra det, tex minimått på öringen. Detta är för att folk inte skall skylla på att den var dödligt krokad osv. Det finns tyvärr många som tar upp småfisken bara får att kunna skryta för grannarna om sin fiskelycka även om fisken hade kunnat återutsättas med gott resultat.. Men är det pga personliga problem med att döda en fisk när den är i tillåten storlek och tid, så släpp tillbaks den ändå så du kan sova på natten, den blir till mat för andra individer i vattnet, inget går till spillo där.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Oj, läste inte ordentligt. Sätt tillbaks den levande, den kan klara sig ändå. Reglerna säger bara att den skall i vattnet igen, död eller levande spelar ingen roll.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag klickade in på tråden (med hög feber, kan inte sova). Mitt hjärta började bulta... nu kan jag pusta ut!

Trodde att det var sportfiskaren och inte fisken som fick en krok i ögat. Praise the Lord!
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har faktiskt fått en öring som var helt enögd! Inte nog med det, den var i tipp-topp kondition och skadan var mycket gammal. Och den verkade inte må speciellt dåligt av det. Självklart släppte jag tillbax den då jag tyckte lite synd om den.

Så den klarar sig förmodligen. vem vet, du kanske fångar den igen
              .
              Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Enögda fiskar har man stött på som verkat vara i god vigör. Har även fångat idar med avslitna gällock och stora bithål i sidorna så fiskar lär ju ha lite annorlunda uppfattning av smärta än vi.

Släpp tillbaka fisken i detta fall är det rätta, precis som Wreckbender sa så är detta nödvändigt för att regeln inte ska tummas på.
                KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Elvispen12, 2025-06-19, 20:54
                0 svar
                156 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Elvispen12  
                Startad av Zxakis, 2026-03-03, 16:53
                1 svar
                145 visningar
                0 gillar