bra gäddvatten i göteborgs området? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bra gäddvatten i göteborgs området?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bra gäddvatten i göteborgs området?

har ni några tips för några bra gäddvatten,behöver inte några stora gurkor bara det hugger

Jag och en polare (FireTiger) fiskar mycket i sävelången, där finns det väl hyfsat med gäddor. Ljusa färger på wobblerna brukar gå hem. Kolla annars www.bigpike.tk

Kommentera

Gula kortet och Svartedalsområdet ger väl en del möjligheter till gäddfiske. Fast jag vet inte hur svårt det är att ta sig dit från stan.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Synd att jag inte känner till några bra vatten runt göteborg för gäddfiske.

Göta Älv vet jag är helt kass, så där är det ingen ide att prova, jag lovar.
        sigpic

Kommentera

Det finns mycket bra vatten, men tycker ändå att du ska testa göta älv, kör annars nordre älv dom ska vara bra, men ganska svåra!
          Mvh richard

Kommentera

Jag kan väl bara säga att den teknik jag använder för att ro drag utvecklades av en gäddfiskare med Göta Älv och Nordre Älv som hemmavatten. Nordre Älv var enligt honom riktigt bra, kanske bäst när vattnet även släpptes igenom den. Nedan följer en utförlig beskrivning om hur man ror drag på Göta Älv.
            Om Att Ro Drag

Om man ror drag/fluga på mitt sätt rör sig linan fram och tillbaka genom spöringarna. Betet rör sig ryckvis upp och ner, stannar upp (sjunker eller stiger) sätter fart (stiger eller sjunker). Håll i linan eller spöet och ro samtidigt. Det är grejen.

Är det djupt kallt vatten du ror i, måste betet ner till botten fastän du ror sakta. Har du en flytande wobbler dras den kanske inte ner av den låga farten. Då kan man tackla upp med ett leke en bit framför. Avståndet bete - leke beror på hur högt du vill att flytwobblern ska kunna lyfta från botten. I leket fäster du en några dm lång klen tafs. Tafsen ska vara kortare än avståndet till wobblern. I änden på tafsen knyter du fast en plastslang. På plastslangen fäster du en bit rullbly uppe vid knuten. Du kan ta en bit metalltråd istället för slang. Det ökar dock sänkevikten, så du kanske inte ens behöver ha något bly. Tråden kan göras spikrak eller böjas i någon form av båge. Bågformen är bra om det ligger mycket ruttnande skräp på bottnen. Då liksom kälkar trådbiten sig över vassresterna. Men för mycket båge kan få tråden att börja agera bete och trassla till linorna och begreppen för gäddorna. Det gör däremot inget om den ristar lite i bottnen. Skrapljudet och det den rör upp gör tacklet extra intressant.

När du ror kommer sänke och wobbler att röra sig på olika sätt. När båten skjuter fart sträcks linan och bägge rättar in sig i ledet. Wobblern dras ner, sänket lyfts. När båten stannar upp stiger wobblern men sänket sjunker och ser till att betet fortfarande är på fiskligt djup. Du kan på så vis ro mycket sakta och till och med stanna upp en stund för att låta betet sväva i närheten av en intressant plats.

Utformningen av sänket med en styrsvans har sina fördelar. Svansen släpar ofta i botten kanske hela tiden du ror men fastnar inte lika lätt som ett päronsänke. En bit 2mm järntråd fungerar alldeles utmärkt till wobblers på 30 - 40 g. Sänket ska väga lite mer än betets flytförmåga det är allt. Och att sänket är smalt är en stor fördel för vattenmotståndet. Du känner bättre när du har bottenkontakt eller när något testar betet samt en tunn tung metalltråd går djupare i strömt vatten än ett päron av samma vikt. Skulle blyet fastna men inte svansen så glider blyet av.

Om det inte går att få loss sänket, får du dra av den klenare tafsen. Här räcker ungefär 5kg dragstyrka gott, om resten är på ca 8. Och mera än så behöver du egentligen inte för gäddorna i Roslagen, om du har en rulle med välfungerande slirbroms, samt äger tålamod och någon skicklighet! Saknar du tålamodet och fiskeskickligheten, vete fasen om du får några megamadammer ändå, så då behöver du heller inte så kraftiga don.

Tacklet är svårkastat men man behöver inte ha så mycket lina ute, så det går bra att släppa ut betet efter hand man ror. Då har man bra koll på händelserna också.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

ok, tack så jättemycket, bebest you are the best
              Senast ändrad av lingon jonas; 2004-02-18, 21:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
              7 svar
              622 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg stefan1
              av stefan1