Is runt Göteborg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Is runt Göteborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Is runt Göteborg

Finns det någon som har koll på isarna runt Göteborg? Tänkte ta en tur i morgon, så är det någon som har koll, oavsett om det är att det inte finns is eller att det finns det så vore det fantastiskt!!

Alltid lite vanskligt att råda någon om isar. Därför vill jag inte stå för några utfästelser om säkerhet. Har själv åkt mycket långfärdsskridskor och har alltid med mig isdubbar, ispik, livlina samt vattentät ryggsäck eller flytväst.
    Med detta sagt.
    Idag hade Uspen i Floda 4-5.5 cm is i norra delen på grundflaket.
    Till imorgon så ligger den då med ca 8-10 cm på de lugna delarna över större delen. Den är säkert inte mer än 3-5 i sundet och givetvis kass på alla de vanliga svaga delarna sund grund inlopp utloppp etc.
    DEtta brukar innebära att torskabotten ligger till större delen, Bävsjön, Sturvarna, Tvärsjön. Håvared är antagligen osäker.
    Gesbolssjön Torde också vara ett säkert kort men se upp med försvagningar då den är ganska ström.
    Generellt så ger jag inga löften men själv skall jag sätta ett par don imorgon.
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
      Alltid lite vanskligt att råda någon om isar. Därför vill jag inte stå för några utfästelser om säkerhet. Har själv åkt mycket långfärdsskridskor och har alltid med mig isdubbar, ispik, livlina samt vattentät ryggsäck eller flytväst.
      Med detta sagt.
      Idag hade Uspen i Floda 4-5.5 cm is i norra delen på grundflaket.
      Till imorgon så ligger den då med ca 8-10 cm på de lugna delarna över större delen. Den är säkert inte mer än 3-5 i sundet och givetvis kass på alla de vanliga svaga delarna sund grund inlopp utloppp etc.
      DEtta brukar innebära att torskabotten ligger till större delen, Bävsjön, Sturvarna, Tvärsjön. Håvared är antagligen osäker.
      Gesbolssjön Torde också vara ett säkert kort men se upp med försvagningar då den är ganska ström.
      Generellt så ger jag inga löften men själv skall jag sätta ett par don imorgon.
      OK, tack så mycket!
      Jag hade tänkt mig en sväng till delsjöarna eller någon sjö lite närmare göteborg. Får väl ta mig en sväng ut med pik och borr och kolla.

Kommentera

blev det någon tur? och i så fall någon fisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av axeld Visa inlägg
          Det blev en tur på Stora Delsjön, isen var mellan 40-60 och höll fint men det kändes skönt att ha med bill, dubbar och overall...
          Nästan bara smått och två st mellan 3-4hg men gött att få premiärfiska så tidigt!!

Kommentera

Var ute på en mindre sjö i gbg för att lägga i mörtstuga, var dryga 10cm is längs kanterna, en skridskoåkare sa att det längre ut på sjön dock endast var 6-7cm
            På jakt efter 15+

Kommentera

Isfiske.

Tjena,

Jag ska försöka mig ut på nån sjö i kungsbacka trakten på onsdag morgon.

Om det e nån annan som ska ut skriv en rad så kanske vi kan mötas upp på lämplig sjö... ska ut och provborra på sandsjön imorgon om familjen ger mig nån timma ledigt

Mvh Nicke

Kommentera

ISMANNENS BÄSTA ISVAKSRÅD:

1 Ge dig aldrig ut ensam på isen!

2. Svaga punkter på isen är vid vassar, råkar, bryggor, broar, uddar, avlopp, inlopp, utlopp, sund och grund. Tänk på att vindar och strömmar ger ojämn tillfrysning!

3. Ha alltid lättillgängliga isdubbar högt under hakan!

4. Tag alltid med ispik, livlina och visselpipa!

5. Bär ryggsäck med komplett, torrt ombyte i vattentäta plastpåsar!

6. Om du skulle gå igenom isen, behåll lugnet! Panik är livsfarligt! Hugg med isdubbarna en i taget. Sparka i vattnet så att du kommer upp vågrätt. Tag dig alltid upp på samma sida som du föll i!

7. Ser du någon som gått igenom isen, använd i första hand livboj eller livlina. Använd annars en trädgren, skida, ispik eller en stege om sådan finns i närheten. Åla försiktigt ut på isen till den nödställde. Bilda kedja om ni är fler och sträck fram grenen till den nödställde.

Nobody and nothing is for ever! OldFirehand www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av axeld Visa inlägg
                  Japp det blev en liten tur efter lunch som renderade fem gäddor. Största på 3,4kg.
                  Bra premiärtur i alla fall med ett litet uppslag till produktutveckling.
                  Till nästa tur skall jag borra 4mm hål i donen ca 5 cm från botten. Tanken är att då det är blankis kunna sticka in en tändsticka i hålet så att inte donen faller ner och ställer rullen mot isen.
                  Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Har du tips på lämplig sjö ?

Mvh Nicke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    622 visningar