Lägga mörtstuga GBG? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lägga mörtstuga GBG?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Junk1 Visa inlägg
    drömmarnas kaj finns det massa feta mörtar!!!!
    Vart vid Drömmarnaskaj finns mörtarna? Du får gärna tipsa om rätt plats. Jag och ett par kollegor var där idag på lunchen för att meta mört och röka cigarr. Det blev uteslutande rökande för vår del. Det var väldigt mycket småfisk 2-6cm men av stora mörtar såg vi inget. Vi höll till bort mot Säveån, Tingstadtunneln.
    En annan sak som slog mig när vi var där var hur otroligt förorenat det var. Det var nedskräpat precis överallt samt att det var väldigt mycket olja på vattnet. Det är deprimerande hur många korkskallar det finns som bara hivar saker i naturen/vattnet/stranden.

Hej, Tok-Torsten
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
      Tjaba

Har fixat några goa tunnor och tänkte nu börja bunkra upp med betesfisk inför hösten/vintern.

Har dock ett problem, har inte fått något vettigt alls i mörtstugorna. Har testat olika platser i Stensjön och i Mölndalsån.

Så undrar om någon har något tips om en bra plats för stugorna runt Göteborg?
      Eller platser som generellt brukar fungera bra?

En annan fråga är om det går att ha vanligt kranvatten med tillsatt ph-stabilizer och akvariesalt för att förvara betesfisken i under vintern?
      Hur har det gått med mörtstugorna, ger det nåt?
      Har du gjort dem själv eller är det köpestugor?
      Funderar på att införskaffa och lägga ut en själv men det vore roligt att höra om hur det fungerar. Efter dagens mörtfiskefiasko så är jag intressearad av allt som kan ge mört.
      Kommer att vara föräldraledig två dagar per vecka under hösten så det hade varit läckert om jag haft ett gäng mörtar tillgängliga och bara kunde dra vagnen ned till sjön på soliga dagar och göra ett frest på gädda.
      Att koka kaffe samtidigt som det guppar ett flöte ute på vattnet är en fin förmiddagsaktivitet.

Hej, Tok-Torsten
      Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Nu har jag köpt mörtstuga på Jula och lagt ut den. Stoppade sen i sjön i torsdags. Jag kokade ihop en stabbig gröt med havregryn, vetemjöl, ströbröd och vaniljsocker. skickade ner ett par stora klickar både där uppe och nere inne i stugan samt att jag la en klick ovanpå för mörtarna att provsmaka på.
        Hur mycket bete brukar ni andra lägga in?
        Nu blev det ca 1-2 havregrynsportioner.
        Hur djupt brukar ni sätta stugorna?
        Där jag la ner stugan är det ca 1,5 m.
        Får se hur det har gått på måndag då jag vittjar stugan i samband med älgjakten.

Blir ni klara tidigt så får jag väl göra ett försök på gädda istället. Jag har ju tagit två dagar ledigt.
        Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Efter två dagar i skogen utan att se en ända älg så är det i alla fall glädjande att det fanns lite mört i mörtstugan. ca 20 st.
          Tyvärr är de flesta ganska små. Tror ni att jag lagt den på fel ställe eller är det bara att invänta att de stora går in också?

En annan grej är att en del av mörtarna var ganska allvarligt tilltygade. Spräckt mage och småsår. Typ som om en kräfta eller nåt angripit dem. Dock inga kräfor i buren och jag tror inte heller att det finns kräftor i sjön. Brukar det vara mycket skador på era mörtar som ni fångar?

Finns det risk att mörtarna föräter sig då de går i stugan? Det var två döda mörtar i stugan också.

Ja, ja enligt tips här på forumet lät jag ett par gå kvar i stugan för att locka in andra mörtar samt att jag fyllde på med mera gröt. Nu är det bara att se vad resultatet blir till på lördag.
          Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Slutsatsen efter att ha försökt mata in mörten i stugan med gröt är att det funkar väldigt mycket bättre med vaniljgröten.

En annan grej som jag tyvärr fått lära mig är att mörten som kommer från stugan har ätit väldigt mycket. Detta tänkte jag inte på och trodde att det skulle fungera som det gjorde med metad mört förra vintern. Så är det inte, idag när jag kollade till dem hade hälften av mörtarna dött. Vattnet var alldeles grumligt och fullt med skit. Det bästa hade nog varit om man kunde mellansumpa mörten i sjön så att den fick skita ur sig innan den togs hem till tanken.
            Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
            7 svar
            603 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg stefan1
            av stefan1