fisketips Mölnlycke.......... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fisketips Mölnlycke..........

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fisketips Mölnlycke..........

Är nyinflyttad i mölnlycke undrar om någon har några fina metetips i trakterna! Karpvattnen känner jag till men hur är det med tex id, färna, braxen, sutare, ruda, mört, sarv????
    Någon som har pejl på Rådasjön. Vad kan tänkas finnas och fiska efter där?

Ursprungligen postat av småfiskarn Visa inlägg
    Är nyinflyttad i mölnlycke undrar om någon har några fina metetips i trakterna! Karpvattnen känner jag till men hur är det med tex id, färna, braxen, sutare, ruda, mört, sarv????
    Någon som har pejl på Rådasjön. Vad kan tänkas finnas och fiska efter där?
    Du skriver mölnlycke, antar att du kan fiska hela götet ändå.

Färna tror jag du kan räkna bort. Åtminståne känner inte jag till något BRA färnavatten i gbg.

Braxen, Mört osv kan du ha bra fiske i tex Vallgraven, Hamnen och Partihallarna i centrala göteborg. Även Nordre Älv och Göta Älv har bra platser för mete efter vitfisk.

Jag har inte testat älvarna så mkt. Men jag har sett en hel del platser där det ser riktigt hett ut. Men jag har inte bott i gbg på jättelänge så det har inte funnits så mkt tid till att utforska området där.

Sutare finns i tex härlanda, delsjöarna, stensjön, osv. Inga jättar.
    Ruda vet jag inget bra vatten till i gbg. Finns ett småvuxet bestånd av ruda i Klare Mosse. Vet dock inte hur det är med det idag. Det har pågått massiva restaureringar där senaste åren pga öringen som vandrar från havet till bäcken som Klare Mosse mynnar i.

Kan vara värt att checka in men förvänta dig inga regrudor :P

Kommentera

SG har nämnt de flesta. Ett bra och roligt ställe om än inte helt lättfiskat är Götaälv på Hissingen. Ungefär där tunneln kommer upp på Hissingesidan. Nu har jag inget lokalsinne men man tog av höger direkt efter tunneln och kom upp i ett industriområde typ. Följde man älven (väster ut) fanns det ett eller två "bakvatten" där man kunde fånga riktigt fina idar på feeder tidigt på året. Hela året om det är milt. Pratar du med Danaiel på LG eller Sonny på Stjärnås Sportfiske (Stockholmvsvägen tror jag det heter) så vet de säkert.

Är du meteintresserad kan du alltid kontakta Aktiv, det är en aktiv meteklubb
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Jag går i skola i Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke, jag kanske kan ge några tipps. skicka bara ett PM med vad du vill du vill veta till mig / Rasmus
        På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
          SG har nämnt de flesta. Ett bra och roligt ställe om än inte helt lättfiskat är Götaälv på Hissingen. Ungefär där tunneln kommer upp på Hissingesidan. Nu har jag inget lokalsinne men man tog av höger direkt efter tunneln och kom upp i ett industriområde typ. Följde man älven (väster ut) fanns det ett eller två "bakvatten" där man kunde fånga riktigt fina idar på feeder tidigt på året. Hela året om det är milt. Pratar du med Danaiel på LG eller Sonny på Stjärnås Sportfiske (Stockholmvsvägen tror jag det heter) så vet de säkert.

Är du meteintresserad kan du alltid kontakta Aktiv, det är en aktiv meteklubb
          Där fiskade jag mkt som barn. Antar att du menar ovanför tingstadstunneln.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Där fiskade jag mkt som barn. Antar att du menar ovanför tingstadstunneln.
            Yes, har för mig att det var direkt ovanför +/- 200m. Det var lite betongblock vid peggarna.

Jag bodde i Götet två år men jag har ett uselt bildminne när det gäller platser och vägar. Strikt kartbunden Trots att jag var där några gånger vinter/vår så skulle jag ha problem att hitta dit igen Annars metade jag mest i Vallgraven.

SG och Rassie, hörde flera rapporter om att man tog riktigt fin mört i Möndalsån? Är det fortfarande så?
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Tack för tipsen! Men tar gärna emot fler tips om fiske! Fångar hellre en stor än 10 små!!!!
              Delsjön ska det satsas hårt i för en stor karp! Braxen finns väl i mjörn, lake i sävelången, abborre i kungsbackaån så lite har jag fått reda på men mer är önskvärt!

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                Yes, har för mig att det var direkt ovanför +/- 200m. Det var lite betongblock vid peggarna.

Jag bodde i Götet två år men jag har ett uselt bildminne när det gäller platser och vägar. Strikt kartbunden Trots att jag var där några gånger vinter/vår så skulle jag ha problem att hitta dit igen Annars metade jag mest i Vallgraven.

SG och Rassie, hörde flera rapporter om att man tog riktigt fin mört i Möndalsån? Är det fortfarande så?

När hörde du dom rapporterna? Det ringer en klocka, men jag tror inte det har varit bra fiske efter mört där på länge. Idag är det knappast en bra å att fiska i. Det vandrar en del fisk i den. Jag har iofs bara fiskat mölndalsån i centrum. Ån som rinner genom liseberg tex, är mölndalsån.

Ursprungligen postat av småfiskarn Visa inlägg
                Tack för tipsen! Men tar gärna emot fler tips om fiske! Fångar hellre en stor än 10 små!!!!
                Delsjön ska det satsas hårt i för en stor karp! Braxen finns väl i mjörn, lake i sävelången, abborre i kungsbackaån så lite har jag fått reda på men mer är önskvärt!

Stor abborre ska finns även i älvarna. Har hört att där linfärjan går över nordre ska det var hett på stor abborre. Gädda har du också grymma möjligheter att fiska på i stora exemplar i nordre och göta. Fordrar dock båt för att fiska effektivt på nästan alla platser.

Som du säger, sävelången och mjörn. I mjörn går även stor gös och gädda.

I utloppet till nordre älv är vattnet bräckt. Där finns det med svinigt stor mört. Jag fick en där för många år sen som var riktigt stor. Var dock inte seriös på den tiden och vägde inte fisk. Men den var stor.

Min farsa (tävlingsmetare i sina unga dar) har sagt att det var mkt stora mörtar på hissingsidan av älven vid sidan av Götaälvsbron. Jag testade där i somras, fick inga stora men det är heller inte direkt sässong på dom under den tiden på året. Sen gav jag det inte någon direkt chans. Skulle förmodligen inte gått bättre i vallgraven.

Den platsen kan vara värd att testa med. Mäska som in i helvette om du ska fiska där.

Kommentera

Stor abborre ska finns även i älvarna. Har hört att där linfärjan går över nordre ska det var hett på stor abborre. Gädda har du också grymma möjligheter att fiska på i stora exemplar i nordre och göta. Fordrar dock båt för att fiska effektivt på nästan alla platser.
                  Nja, nått bra abborfiske vid kornhallsfärja har jag aldrig upplevt, eller hört talas om. Lite aktulla fakta är att Abborfisket va helt kass förra året, och året innan det i Nordre älv. Men innan dess va det kanonfint, men då i mynningen.

I utloppet till nordre älv är vattnet bräckt. Där finns det med svinigt stor mört. Jag fick en där för många år sen som var riktigt stor. Var dock inte seriös på den tiden och vägde inte fisk. Men den var stor.
                  Fick du mört i mynningen? Beror iofs på hur långt ut du menar. Men det kan jag intyga, finns fint med grann mört i älven, på sina ställen! Gäddan blir glad för dem iaf!

Dock krävs båt som sagt!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

När hörde du dom rapporterna? Det ringer en klocka, men jag tror inte det har varit bra fiske efter mört där på länge. Idag är det knappast en bra å att fiska i. Det vandrar en del fisk i den. Jag har iofs bara fiskat mölndalsån i centrum. Ån som rinner genom liseberg tex, är mölndalsån.
                    Det var runt 94-95.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    603 visningar