Ett ställe som var bra för 20 år sedan vr uppe på Tingstadstunneln från Hissingesidan. Temperaturen skall vara lite högr där. Blev sugen själv att testa där igen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddfiske från land - Göteborg
Collapse
X
-
Jag har testat hyra båt i stora delsjön nu med en polare och vi drog en fining på 5 kilo och en småtting på ett halvt. I söndags cyklade jag ner till härlanda tjärn där jag fick en gammal gädda (hane) som nästan helt tappat färgen och var lite mindre än en meter lång. Det finns nog en del gäddor att ta från land i härlanda tjärn från land och det hjälper att om man kan kasta långt. Jag jerkbait fiskar och kastar vanligt och vet inte riktigt hur det är med mete efter gädda. Jag träffade däremot några halvskumma britter vid Härlanda Tjärn i helgen som tydligen gillade att fiska mört. Dom sa att dom ibland hade problem med gäddor som tog deras mörtar när dom skulle upp. Jag ska prova jerka lite mera i den sjön så räkna med fler fiskerapporter!Senast ändrad av Carlsberg; 2008-05-14, 13:22.
Kommentera
-
Mjörn har massor av gäddor, jag bodde 5 meter från sjön och fiskade så gott som varje dag under de åren som jag bodde där. Gäddan blev en riktig tråkig fisk. Den största jag har fått upp vägde 11 kilo och ful som fan.
Vill man ha gädda är det dock att föredra båt mot golfbanan vid Nääs slott. Där har jag fått de största monstren.
Tänk bara på fiskekort. Tillsynsmannen utgår från Björboholm och snurrar omkring där dagligen.
Kan du bara ta dig ut mot stuteriet bakom golfbanan så kan du fiska gädda i vassen från land.
Tänk också på att man inte kan stiga iland var som helst, speciellt inte på ön KÄRLEKEN. Där gäller inte allemansrätten då de brukar ha elaka hundar där och dels finns det hus överallt och allt är privat.
Ursprungligen postat av Bonanza Visa inläggGöta älv och speciellt längre upp i Nordre älv är nog mest känd för bra gäddfiske runt Göteborg. Sjöar jag tror på och hade provat med båt är annars Rådasjön, Kåsjön och Aspen. Kan du tänka dig långt ut från stan så hade jag varit nyfiken på Mjörn och Sävelången, även dessa är dock relativt stora sjöar som egentligen kräver båt för ett effektivt fiske. Men från alla fem har jag hört flera intressanta rapporter om grov fisk och bra artrikedom. Det allra bästa du kan göra är nog att hänga på någon här som både har lärt sig ett vatten och har båt där. Att ge dem en liten slant eller hyra en båt kan det säkert vara värt för att kunna välja och vraka mellan massa fina vikar.
Har själv provat att åka runt till fiskevatten (kusten, sjöar, åar) i Göteborgstrakten utan några tips och spinnfiska från land. Ofta finns det i bästa fall en hyfsat bra brygga eller vik där man kan chansa på att fisken står, men det blir rätt begränsat fiske. Att få några små snipor går nästan bra överallt. För min del har bottenmete efter de flesta arter och gäddmete varit betydligt mer givande från land än spinnfiske. Det har både gett fler arter och lite finare storlek.
Kommentera
-
Jag sätter lite liv i tråden igen.
Jag ska ta med min brorson på fisketur på lördag. Och har lite svårt med bra sjöar. Jag fiskar vid kusten för det mesta.
Jag tror att han skulle tycka att det vore kul med en gädda, egentligen så är det nog inte så viktigt vilken fisk det är bara han får något. Bompass är inget för småkillar.
Jag tänkte vi skulle spinnfiska.
Tacksam för svar.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
|
7 svar
577 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av stefan1