Stora sikfisketråden! fokus: Väst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora sikfisketråden! fokus: Väst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stora sikfisketråden! fokus: Väst

Hej alla!

Jag har letat runt på forumet efter allt som handlar om siken och fisket efter den, en art som jag personligen är mycket intresserad av. Jag har hittat en hel del, men mest lite spridda inlägg här och var. Tanken med den här tråden är att samla så mycket information som möjligt på ett ställe! Siken är ju vanligare i norr, själv bor man (litet tyvärr) i södra Sverige, närmare bestämt i norra Bohuslän. Därför har jag helt egoistiskt valt att lägga denna tråd i ett lokalt forum. Men jag hoppas innerligt att även medlemmar från våra angränsande län samt i norr bidrar med erfarenhet, kunskap och annan nyttig information om fiskesätt och -tider, gärna bra fiskevatten (för alla oss som gillar att dra norrut när man ska ut på fiskeresa), beten eller flugval samt annat input av intresse! Om tråden klarar av att leva upp till sitt namn i rubriken återstår att se! Väntar med spänning..

Ni som bor i mina trakter, vilka fler vatten känner ni till som håller sik i söder förutom de kända hamnarna i Gbg? Någon som fiskat där det sista och har ni fått något då? Hur fiskar ni?

Kom igen gott folk någon måste väl fiska sik? :P Själv funderar vi på att chansa lite o hoppas på bärande isar i fredrikstad imorn o se om det går någon sik där. Skulle gärna vilja få lite rapporter från Göteborgs hamnar! Eller Silen för den delen? Någon som fått sik i bäveån i Uddevalla? Vilka fler vatten känner ni till? Hur fiskar ni?

Kommentera

Siken är ingen populär sportfisk på våra breddgrader. Men du kanske kan ändra på det

Kommentera

Saltad sik är ju skitgott , matchar samma kattegori som rökt makrill,saltat lax och rökt abborre.

Kommentera

Vi i Västra Götaland har både fler och större sikar än ni halvdanskar..

Kommentera

De gillar väl Sikh i Indien?

Kommentera

Salta in den och kör den som lax på knäckebröd - smaskens , man kan köra den som saltad öring/lax annars i mat - riktigt god!

Kommentera

Nu bor jag ju en bra bit upp i landet men brukade pimpla en hel del Sik för några år sedan.
                Vmspö med mormyskatopp och en liten guldskalle med 1 maggot, helst röd som MÅSTE sitta i linje med kroken.
                Maggoten ska verka som en förföriskt dansande svans på den nymf du skall imitera, hänger den lite på sniskan kommer Siken att ignorera den och simma vidare.
                Mormyskatoppen är nästan ett måste för att se när dom försiktiga Sikarna är där och petar.
                Man måste även köra med en speciell teknik för att få dom där luringarna att hugga och den har man som gammal rökare fördel av efter som man har den där "askningsrörelsen" inpräntad i fingret.
                Väldigt svårt att förklara men maggoten ska se ut som den simmar lite ryckigt ca 3 cm uppåt, alltså samtidigt som du höjer spöt så slår du med fingret på nere på spötoppen en 4-5 gånger, paus, upprepa, pausa osv osv.
                Jag börjar jag vid botten och kör uppåt ca 50cm med tekninken, sen ner igen och börjar om.
                Ibland får man söka dom lite högre upp i vattnet men som oftast stryker dom vid botten.
                Det är då mitt recept och det funkar kanon.
                Mina fiskekompisar som inte anammat denna teknik får heller ingen Sik
                Dom som såg William Moberg Faulds dra en 2.8kgs Sik på fluga har även sett där jag drar mina storsikar, även fast det är några mil i mellan

Kommentera

Helvete vad regler de har i Skräbeån för sikfiske. Undra om man får vädra vind och släppa sig under fisket, eller om Securitas tillkallas? Jag menar man kan ju riskera ta dö på en sik.

Fisket var roligare förr.......

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                  7 svar
                  568 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg stefan1
                  av stefan1

Startad av Serben_, 2024-04-26, 18:43
                  0 svar
                  132 visningar