Stora sikfisketråden! fokus: Väst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora sikfisketråden! fokus: Väst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bölder vet jag inget om, men is kan det finnas till nästa helg

Kommentera

Både Viskan och Kungsbackaån ska vara ganska bra för sik även om jag inte fiskat sik där. Det är gott om sik på vissa ställen i Göteborgs skärgård på sommaren. Då ska du hitta sandbotten och antingen meta eller flugfiska. Mask är mitt favoritbete till sik men jag har fått på maggot också. Jag har tagit sik i Göta älvs mynning på vår och höst med.

En del flötmetar sik på sensommaren i lampsken vid pirarmar. Då med maggot.

Kommentera

Nå, är det någon som fått nån sik i götlaborgs hamnar och omnejd det sista? själv funderar jag på att dra till Norge i helgen o pröva igen, sist var det för dåligt väder o för tunna isar kunde vi konstatera väl på plats. Till våren är några turer till dalsland planerade för att försöka lura upp den ofångbara planktonsiken á lá kontinentalt vis. Någon där ute som provat denna metod med häckla och kan rapportera om resultatet?

Kommentera

En satsning på Östersilen i helgen efter siken som ska enligt uppgift finnas i allt för stora, nästan skadliga mängder gav... =noll fiskar :X. Ett påslag som skulle kunna varit sik på mikrohäckla, annars en del finfin abborre men ingen sik. Någon som har lite färsk och tillförlitlig info från dessa vatten? Eller vill hänga med på en tur dit om isarna blir kvar? För skam den som ger sig, siken ska hittas så mycket är säkert :P

Kommentera

Det brukar alltid komma upp en hel del sig som bifångst till havsöringsfisket, framförallt under sommarnätterna. Jag fiskar sträckan söder om gbg till stenungsund. Så ge dig ut på sommarnätterna med flugspöt så bör du kunna ta lite sik.
            Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
            Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Efter ett lååångt sommaruppehåll var det hög tid för ett besök här på fiskesnack! Saknat er! Och jag är ju väldigt nyfiken på om någon har lite färska rapporter om just siken och sikfisket här i södra halvan av landet?

@haggis82 : Sträckan söder om Götet och upp till Stenungssund är ju rätt lång, har du något mer specifikt ställe där siken med säkerhet håller hus?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
              7 svar
              643 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg stefan1
              av stefan1