Idioter på vattenskotrar Älgöfjorden - Marstrand - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Idioter på vattenskotrar Älgöfjorden - Marstrand

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Idioter på vattenskotrar Älgöfjorden - Marstrand

Vilka är dessa pajasar som åker vattenskotrar i Älgöfjorden - Marstrand? De saknar helt sjövett och kör snabbt mitt in bland båtar som ligger för ankare och fiskar, de åker inte runt båtarna utan måste åka snabbt igenom där det är som mest båtar, gärna några få meter mellan.

Senast jag såg dom var det en fläskig pappa på en och en kille och flicka på den andra, och dom yngre 13år +/- hade mer sjövett än sin far.

Frågan är varför man ska åka i 20 knop bland båtar med ett avstånd på några få meter? Det var inte så att det inte fanns plats precis.

Har även sett andra åka jetski nära dom som ligger o fiskar, varför måste man vara så nära som möjligt, vad är grejen? Dessa höll sig lite längre bort mot de andra men ändå nära.
    Senast ändrad av yamahare; 2015-08-13, 15:55.

Har råkat ut för detsamma i norra Mälaren... Helt enkelt korkat, jag tror det kan bero att de är sjöovana och att de tror att man kan och bör köra på samma sätt som i vägtrafikens trånga verklighet...
    Dessutom ska minsann ingen tala om för dem vad som är lämpligt, man får inte kränka deras rätt att bete sig precis som de vill oavsett vad och hur de gör... En av curlandets baksidor?
    Om förbud mot rödljuskörning vore en trafiksäkerhetsmässig rekommendation och inte en lag så skulle förmodligen Sverige vara överfullt av kränkta individer...
    Senast ändrad av anteman; 2015-08-13, 16:05.

Kommentera

Här på Möckeln mellan Karlskoga och Degerfors blir vattenskotrarna allt fler. Och till en början retade jag mig enorm på deras buskörning. Sjövett var ett okänt begrepp och jag satt många gånger med hjärtat i halsgropen när de kom brännande i full fart utmed land och jag väntade på att någon skulle träffa den undervattenssten som ligger en bit ut, precis under ytan vid normalt vattenstånd. Dessbätte (eller?) gick det bra.
      Men nu är det fler än någonsin och ändå tycker jag att det blivit bättre. Aldrig att man ser en i närheten av fiskande båtar, de tar snarare en omväg. Över huvud taget tycker jag att sjövettet går från obefintligt till acceptabelt. Kan kanske bero på att det är en relativt liten sjö och att de känner att de har ögonen på sig.
      Men alla är inte helgon, ett gäng idioter har roat sig med att köra för fullt i en älv med tät bebyggelse utmed stränderna...
      Men som sagt, här på sjön ser jag dem inte som ett problem längre. Kan bli naturligtvis om antalet fortsätter att öka i samma takt...

Kommentera

Ring Sjöpolis eller Kbv?
        Finns vårdslöshet i sjötrafik med.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Finns bra många som inte borde få framföra fartyg öht. Vissa saknar helt sjövett.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Ring Sjöpolis eller Kbv?
            Finns vårdslöshet i sjötrafik med.
            Trodde du det. Har varit med om att ett gäng av dessa lekt och hoppat i bog- och aktervåg efter båtar ut å in i vår hamn. Detta skedde under en båttävling här i trakten så de va massor av åskådarbåtar och mycket trafik ut å in i hamnen. Där mitt bland all trafik lekte detta gäng. jag va nära att köra på en å fick göra en gir olämpligt mitt i all trafik. KUSTWAFFE, låg bara ett stenkast ifrån och glodde med fartyg, ribbåt och kbv-skoter. Allt dom gjorde va att plötsligt dra iväg efter en jänkarbåt med ungdomar som trotts allt körde reglementsenligt ut ur hamnen och gasade iväg. KBV ville väl visa musklerna och leka rambo å köra ikapp ekipaget. Kände ena killen så jag fick veta att KBV hade hunnit ikapp nåra sjömil bort och prejjade dom för att blåsa.

DET ÄR VAD KBV är intresserade av. INGET ANNAT. Därför jag är så emot denna lag, för den sätter all fokus på just 0,2 så alla andra sjöproblem hamnar i skymundan. dåligt beteende och okunskap, pissigt sjövett är största risken på sjön men sådant skiter KUSTWAFFE uppenbart i då det ger mer poäng i massmedia att kunna skryta med att man plockat 162 rattfyllor på sjön. 161 av dessa har oftast 0,2-0,4 i princip nyktra och den sista va en smetpackad alkis som sov i hamnen.

Frågan är varför man ska åka i 20 knop bland båtar
            Antagligen för att dom drog av från 60-70 knop som många av dessa farkoster gör. Har själv otaliga erfarenheter av detta. Ser ofta 12-13 åringar dåna i 60 knop. Ett gäng kom rakt igenom våra opimistseglande barn. Men KBV och sjöpolis kan ni glömma, det enda skynke som triggar dessa är lukten av att fånga en 0,21:a.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Fånga fanskapet med kastnät! Ny art på fiske listan, nytt pb oxå/ sketfiske

Kommentera

Har sett en del såna där dårar i Runn också... Yngre förmågor som bränner på som satan, där snackar vi inte 20 knop utan snarare det dubbla och mer... Flera utan flytväst. Känns bara som en tidsfråga innan någon stryker med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                  Har sett en del såna där dårar i Runn också... Yngre förmågor som bränner på som satan, där snackar vi inte 20 knop utan snarare det dubbla och mer... Flera utan flytväst. Känns bara som en tidsfråga innan någon stryker med.
                  Självsanering, jag har inget emot det. Så länge ingen annan blir skadad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                  7 svar
                  622 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg stefan1
                  av stefan1