Kustfiske centrala Göteborg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiske centrala Göteborg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustfiske centrala Göteborg?

Hej!
    Är en skåning som skall upp över dagen till med jobb och har en lucka 10-15 som inte har något att göra under.

Tänkte ta med fiskespö och fiska lite och är sugen att stå och kasta efter torsk. Har dock ingen lust att irra mig bort allt för långt från innerstaden och undrar om det finns några bra sträckor att stå och kasta från hyfsat centralt?

Som nödlösning har jag hittat att man kan jigga lite abborre i vallgraven men som sagt kusten hade varit att föredra.

Tips mottages tacksamt!

Ärligt talat så har jag inte fått torsk varken på kusten (fiskande från land) i närheten av centrala Gbg eller i Älven sedan 1993. Det är enligt min mening bortkastad tid.

Annat var det ända fram till början av 1990. Det går rykten om en torsk tagen precis under Älvsborgsbron som skulle ha vägt över 17 kg.

~Paul~

Kommentera

Nä, torsk är inte lönt att du slösar tid på. Det som är mest lättillgängligt är vallgraven/kanalen där det finns en del abborre och några smågäddor.
      Glöm inte att gula kortet krävs!

Kommentera

Personligen så tycker jag att Gula Kortet är slöseri med pengar. De ställen där man tidigare kunde stå och fiska på är nu antingen industritomter eller mark för privata (läs dyra) bostadskomplex. Och de få ställen som är kvar, typ färjenäs och Röda Sten är uppriktigt sagt inte speciellt attraktiva.

Sedan har vi ju Nya Varvet/Vita gaveln och där är det heller inte så populärt att stå. Jobbarna glor ilsket på en när man går förbi med spöna.

Längre upp, mellan Nya Varvet och KA4 är fisket bra om man är flugslungare men ganska svårt annars. Rejält långgrunt och fattig botten förutom på våren när borstmasken leker.

Vi brukade också stå på bryggorna i Björlanda småbåtshamn men även där är det svårt att komma till nu för tiden. Dessutom är det jäkla trafik där hela tiden.

Som sagt, Gbg-området är inte det bästa ur fiskesynpunkt så länge man saknar båt. Annat var det på åttiotalet när man kunde till och med få havskatt vid Hjuvik . Fisket i fiskhamnen på Öckerö var heller inte helt kasst. Makrill kan man fortfarande få när den går till men plattisarna och torsken är i princip borta.

~Paul~

Kommentera

Tack för svar! Då går nog torskfisket bort som ni föreslår. Får bli lite jiggning i vallgraven så o se om man lyckas lura upp en borre eller två

Kommentera

Satsa på dropshot i Hamnkanalen (typ utanför stadsmuseet), använd mörka bruna jiggar. Jag gillar färjen motoroil

Kommentera

Tack för tipset GBGfiskaren! Kommer att kollas upp!

Kommentera

Det blev till slut jiggfiske i "vallgraven" gick och kastade i ca 2 timmar innan regnet och kylan jagade in mig i bilen igen. Blev tyvärr ingen landad firre men hade ett hugg som kändes skapligt men dom släppte nån meter från land bara, hade kunnat vara en dagsräddare hehe. Tack för tipsen och Info gott folk!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                7 svar
                613 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg stefan1
                av stefan1