Ås-tolken, ramp m.m. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ås-tolken, ramp m.m.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ås-tolken, ramp m.m.

Jag tänkte ta en tripp till Ås-tolken i helgen som kommer. Faktum är att jag var på väg i lördags men fegade ur. Anledningen är att det är otroligt lågt vatten i Mjörn just nu och jag har problem att lägga i båten, samt att få upp den då min V50 spinner loss i gruset som jag nu är tvungen att backa ner i. Så jag undrar om någon kan berätta lite om rampen i norra delen av Ås-Tolken? Någon kanske t.o.m. har en bild på hur det ser ut? Är det en bra ramp som är enkelt att ta ner och upp båten ifrån?

Sen läste jag att sjön ska vara full av sten vid ytan. Är det så över hela sjön eller bara inne i grunda vikar? Hur ser det ut där man lägger i båten?
    Bloggen | Portfolio

Jag vet inte om jag missuppfattat ditt inlägg, men...

...Det finns en bra ramp i Åsunden, vid Fästeredssund. Rampen är belagd med betong som är räfflad, alltså inga problem med fästet för bilen. Dock är vattennivån extremt låg. Jag har aldrig sett nivån så låg tidigare. Och jag har LÅNG erfarenhet av den sjön!

Sjön Tolken däremot, ingen aning....

Kommentera

På eniro heter den Tolken men här heter den Ås tolken http://www.fiskeitolken.se/images/karta.pdf , eller så missuppfattar jag något.

Skit samma, det är samma sjö vi pratar om synd att du inte visste mer om rampen. Samma sak i Mjörn vad gäller lågvatten, aldrig erfarit det tidigare där heller.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det finns två ramper i Ås-Tolken, den ena ligger på norra sidan vid ett ställe som heter Tolkabro (längsmed RV40) och den andra ligger i södra änden i Hallabro nära Äspered. Rampen vid Tolkabro är grus och har svag sluttning och är i bra skick, den i Hallbro är brantare men är asfalterad... Sjön är relativt djup, djupast runt 30 m och medeldjupet kanske är runt 5-10 m.. finns några luriga grund och stenar där jag undviker att köra snabbt om man säger så.. Det är främst utanför Ramnö norra sidan samt utanför Lindö norra sidan. Det är lågt vatten i sjön i år och de värsta stenarna och grunden är synliga i och med det.

Kommentera

många som missuppfattar de där me tolken, ås-tolken och åsunden.
          åsunden e vid ulricehamn, ås-tolken e brevid åsunden nästan ju.
          men tolken ligger i torestorp, nära kinna. förövrigt en mycket bra sjö

så ja.. ok carry on.

Kommentera

Det var rampen vid r40 jag skickade bild på till dig å den fungerar utmärkt även nu vid lägre vatten.

Länstryrelsen verkar kalla sjön tolken:

/Kallin

Kommentera

Ursprungligen postat av tompa86 Visa inlägg
              Det finns två ramper i Ås-Tolken, den ena ligger på norra sidan vid ett ställe som heter Tolkabro (längsmed RV40) och den andra ligger i södra änden i Hallabro nära Äspered. Rampen vid Tolkabro är grus och har svag sluttning och är i bra skick, den i Hallbro är brantare men är asfalterad... Sjön är relativt djup, djupast runt 30 m och medeldjupet kanske är runt 5-10 m.. finns några luriga grund och stenar där jag undviker att köra snabbt om man säger så.. Det är främst utanför Ramnö norra sidan samt utanför Lindö norra sidan. Det är lågt vatten i sjön i år och de värsta stenarna och grunden är synliga i och med det.
              Kanonbra info, tackar. Hur ser det ut direkt vid norra rampen? Är det något grund att oroa sig över där?

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
              många som missuppfattar de där me tolken, ås-tolken och åsunden.
              åsunden e vid ulricehamn, ås-tolken e brevid åsunden nästan ju.
              men tolken ligger i torestorp, nära kinna. förövrigt en mycket bra sjö

så ja.. ok carry on.
              Hmm, som Kallin säger så verkar den heta Tolken. Jag undrar vart Ås Tolken kommer ifrån.

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
              Det var rampen vid r40 jag skickade bild på till dig å den fungerar utmärkt även nu vid lägre vatten.

Länstryrelsen verkar kalla sjön tolken:

/Kallin
              Låter bra. Du får svara på mail, är ju nyfiken på hur det gick förra veckan
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Om du utgår från norra rampen så är området fram till de två första öarna ganska djupt, när du ska förbi öarna rekommenderar jag att köra mellan dem (i lugn takt), där är det en fåra på 3-4 meter tills du passerar. Skriv ut sjökortet/djupkartan på Fiskeitolkens hemsida och ha med dig det..även fast det inte är 100% korrekt så ger det en hyfsad bild över var man ska ta det försiktigt!

Kommentera

Det var inte så mycket att avge en rapport på. Körde runt mycket å försökte lära mig det nya lodet mest. Hade två hugg som jag sumpade.

Har suttit å jobbat med en uppladdnings klient till projeket nu i veckan så det har inte blivit något mer fiske men drar till Mjörn nästa vecka om väder å vind tillåter det.

/Kallin

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                    Har suttit å jobbat med en uppladdnings klient till projeket nu i veckan så det har inte blivit något mer fiske men drar till Mjörn nästa vecka om väder å vind tillåter det.

/Kallin
                    Hör av dig när det blir av
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    595 visningar