fiska på nordkoster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiska på nordkoster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiska på nordkoster

Hej.
    Jag ska åka till Nordkoster några dagar i slutet av juli och tänkte höra om någon har några erfarenheter av fisket där. Jag har mest fiskat på östkusten så har inte så bra insyn i fisket i väst. Vilken utrustning bör man ta med sig, vilka fiskar bör jag satsa på? Tacksam för all hjälp!

Jag har bara fiskat på Sydkoster, men det ligger ju hyfsat nära Jag är själv Stockholmare och endast van vid östersjöfiske.

Jag köpte färdiga makrillhäcklor som jag fäste på ett av mina lätta spön. Som sänkte till häcklan använde jag ett kustdrag ca 30-40 g. Från båt så pilkade jag med denna utrustning och fick rätt mycket makrill samt en simpa och en vitling (tror jag). Otroligt kul fiske. Samtliga större makrillar högg på kustdraget jag använde som sänke.

När jag kastade från land använde jag ett längre spö. Jag lät kustdraget sjunka till botten och ibland högg det på vägen ner men jag var tvungen att hålla koll på spötoppen annars missade jag mothugget. Provade att veva på alla möjliga vis. Monotont. Jiggning. Veva snabbt och låta sjunka igen osv.

Jag är ingen expert på makrill utan har fått testa mig fram med lite hjälp härifrån FS och jag hade kanonkul med makrillarna.

Testade även att flötmeta med räka men hade ingen lycka med det.
    Lycka till!

Kommentera

Bottenmeta med räka så kan du få flera olika arter , ska du flötmeta så använd småsill och gärna flera krokar under flötet

Kommentera

Ursprungligen postat av Kivistö Visa inlägg
        Bottenmeta med räka så kan du få flera olika arter , ska du flötmeta så använd småsill och gärna flera krokar under flötet
        Vilka arter är vanliga att få på flyt- respektive bottenmete? Vore ju kul om man kan få lite olika arter. Oj, vad mycket jag ser fram emot resan till Koster nu!

Kommentera

Bottenmete , berggylta ,blågylta ,plattfiskar ,simpor ,torsk lite beroende vilka djup du fiskar på .ha gärna någon form av lyspärla eller flytkulor på bottenmetet det kan vara giftigt ,räkor är det bästa agnet sill funkar utmärkt men sitter sämre på kroken .
          Flötmetet är det makrill framför allt men om du fiskar från land måste du ha lite tur med att makrillen går nära land men annars så kan du få havsöring och horngädda men även plattfiskar ,gyltor, vitling ,sej men störst risk för makrill. För flötmete är det småsill det bästa agnet. Bottenmetet ger mest olika arter men är makrillen inne så är flötmete efter makrill hur roligt som helst .

Kommentera

Bottenmete , berggylta ,blågylta ,plattfiskar ,simpor ,torsk lite beroende vilka djup du fiskar på .ha gärna någon form av lyspärla eller flytkulor på bottenmetet det kan vara giftigt ,räkor är det bästa agnet sill funkar utmärkt men sitter sämre på kroken .
            Flötmetet är det makrill framför allt men om du fiskar från land måste du ha lite tur med att makrillen går nära land men annars så kan du få havsöring och horngädda men även plattfiskar ,gyltor, vitling ,sej men störst risk för makrill. För flötmete är det småsill det bästa agnet. Bottenmetet ger mest olika arter men är makrillen inne så är flötmete efter makrill hur roligt som helst .
            Vilka av dessa arter är troligast att få från land? Jag misstänker att man borde hyra en båt och ge sig ut lite djupare för att få större fiskar?

Kommentera

Finns det ställen där djupkanten kommer nära land så kan du få dom arterna jag har själv fått alla doma arter från land . Är det brant nära land så är det stor risk för berggylta , djupare kan du få större fisk men det e lite svårare hitta dom ställena men lyckas du med berggyltan så kommer du få goa fighter från land .

Kommentera

Finns det ställen där djupkanten kommer nära land så kan du få dom arterna jag har själv fått alla doma arter från land . Är det brant nära land så är det stor risk för berggylta , djupare kan du få större fisk men det e lite svårare hitta dom ställena men lyckas du med berggyltan så kommer du få goa fighter från land .

Roligt! Det ska jag verkligen försöka ge mig på. Har aldrig fått berggylta förut men folk säger att det brukar bli bra fighter. Skulle vara kul med lite plattfisk på kroken också, Det var länge sedan sist.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                7 svar
                613 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg stefan1
                av stefan1