Aspen, gös eller gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aspen, gös eller gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aspen, gös eller gädda?

Då jag äntligen fått fason på min båt och tillhörande trailer, är det dags att ta en premiärtur till helgen. Valet föll på Aspen (vid Lerum). De trådar jag hittar här på FS har dock några år på nacken, och jag undrar därför om det numera är gädda eller gös som är mest meningsfullt att fiska efter? Och finns det någon fredningstid för gös i Aspen som jag har missat? Lite klent med info på nätet vad gäller regler för denna pöl.

Även tips på spots i sjön mottages tacksamt, via pm om du vill vara lite mer diskret.

Tack på förhand!

Fiskade där idag. Fick bara en liten gädda på 1kg.
    Jag har bara fiskat där två gånger. Du får berätta hur det var.
    Fick den på ett skeddrag. Abu gracia Atom, 20g
    Skitfiske!

Kommentera

Trots att jag bor precis bredvid sjön så har jag bara fiskat där någon enstaka gång. Har båten i Mjörn så det känns ju lite avigt att åka och hämta den för att traila i hemma, blir nog ändring på det när jag får tag i garage och kan ha båten stående på trailer för jämnan.

Generellt brukar man väl säga att det är bra att låta gösen vara ifred fram till juli så att den får leka ostört. Tror att gäddfisket skall vara hyfsat, men det är väl framförallt trolling funkar. Gösen skall ha ganska vettig storlek men det kan gå lång tid mellan huggen.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Hej, har själv tänkt att prova göstrollinglyckan i Aspen snart, det kommer ju stundom upp en och annan trevlig gös.

Rubik, hur går det för dig i Mjörn nu för tiden då?

Kommentera

Jo det har gått ganska bra i början av säsongen, blivit mycket trolling och hyfsad storlek runt 90cm. Det dröjer ju lite mellan huggen, men när det smäller så är det oftast lite bättre.

Abborrarna börjar komma igång lite smått de också, fast lågtrycket senaste veckan kan ju ha bromsat upp lite.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Tackar för inläggen ovan, allesammans.
            Jag kanske skulle förtydligat att tanken var antigen spinn/jerk efter gädda eller vertikal/dropshot efter gös. Trolling står inte jättehögt på önskelistan, om man säger så. Men givetvis är alla tips välkomna. Även tips på beten/färger/metoder är varmt välkommet.

Jag har kollat på djupkarta, och sjön är ju väldigt jämn i sin bottenstruktur överallt. Det finns ju inga egentliga grund eller djupbranter eller annat intressant som sticker ut från den övriga bottnen. Svårt att veta var man skall börja pröva sig fram när man är helt ny i en sån sjö.

Finns det några regler för sjön på någon websida någonstans? Jag har inte lyckats hitta något, men det borde väl finnas några regler om tex antal spön, min/max-storlekar, kill-limit, etc? Sjöar som ligger i så tätbefolkade områden brukar ju generellt ha ganska tydliga regler, då fisketrycket ofta är högt.

Kommentera

Aspen är en riktigt bra sjö. gäddor över metern och gösar på 3-5 kg är inte ovanligt om man bara vet var man ska fiska trolling är vad som gäller och grunden utanför aspens camping brukar vara ett säkert kort !
              Regler: max 2 spön/ person , fiske från broar vid dammluckorna och vid järnvägsspåren är förbjudet .
              Färger på beten: blå/silver är min absoluta favorit färg i aspen men även firetiger färgerna kan vara väldigt bra framförallt dagar då det är lite kallare i vattnet.
              Senast ändrad av elitepiscari; 2013-06-24, 12:19.

Kommentera

om du söker fiskekompis i aspen ställer jag gärna upp. Skall vara bra med gädda där sägs det. bor i partille.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                7 svar
                599 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg stefan1
                av stefan1