Lax i Säveån, nedre delarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lax i Säveån, nedre delarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lax i Säveån, nedre delarna

Hej! Fångas det någon lax i dom nedre delarna. Jag menar nedanför Partille?
    Jag går på vägarna där väldigt mycket under föräldrarledigheten, så varför inte ta med grejerna och kasta lite...
    ... Om det nu är lönt? Kanske finns annan fisk, gädda?

Daniel.

Hej! Sträckan du menar är nog det s.k. Sävedalsvattnet. Du kan köpa kort för sträckan som är betydligt billigare än för Jonseredsbiten. Tyvärr finns det inte många naturliga ståndplatser för laxen att använda sig av, så den passerar oftast hela denna del utan några längre pauser om den har möjlighet. Så fångsterna är alltså inte lika vanliga här. Vitfisk, aborre och gädda borde finnas, men gissar att även den blir svårare att hitta eftersom ån är lite "konturlös" på sträckan. Men pröva, man behöver ju inte trängas här. Kort kan du köpa på OK/Q8 i Partille: http://www.partille.se/sv/Upptack-Pa...ske/Fiskekort/

Lycka till och hör gärna av dig till mig om vad du får!

Kommentera

Tack för utförligt svar!
      Jo, det är den sträckan. Jag bor nedanför utbybergen och går ofta med barnvagn längs säveån. Så varför inte ha med ett spö. Jag fiskade som barn mycket nedanför sävenäs, men kommer inte ihåg vad vi fick. Vi fick en stor (1 kg) silverblänkade fisk, som inte var ädelfisk.

Gädda och Aborre har jag ganska bra koll på, men lax? Även om jag helst flugfiskar, så kommer dessa turer bli med spinnspö. Kan man fånga lax med mina havsöringsbeten? Är det under sommaren den går upp för att leka? Går inte havsöring upp och leker i säveån också?

När jag surfat på fiske säveån, så inser jag åter igen att jag bor vid en fin å. Lite konstigt att man inte provat att fiska i övre delarna av ån, utan åker långt bort på fiskeresor. Har aldrig provat laxfiske, är det svårt?

Jag kan absolut meddela om jag får något, gör väl det enklast i denna tråd

Kommentera

Perfekt att ha med ett litet spö då. Man får hoppas att lillen sover länge i vagnen, så det blir lite fisketid. Gött att sitta i vårsolen på vid åkanten.
        Det var nog en id du fick kanske? Den kämpar rätt bra..
        Laxen tar väl på lite av varje, går väl utmärkt med havsöringsbete som Toby eller liknande. Men fluga är väl kul? Lite mer omständligt med barnvagn kanske.
        Ja, märkligt med nära vatten, de blir sällan utnyttjade utan ju längre bort, desto bättre fiske? Haha... :-) Så gör jag med.
        Ser fram emot rapport!

Kommentera

Hej!
          Fiskade mycket i sävedalsvattnet i sommras!
          Gott om abborre och annan vitfisk om man gillar att meta!

Kommentera

Jag såg att nya regler för i år endast tillåter enkelkrok.
            Hur gör man med dubbelkroken på flugorna? Klipper man ena?
            Om man fiskar efter annan fisk, gädda abborre, gäller detta även vid detta fiske?

Kommentera

Ursprungligen postat av danielR Visa inlägg
              Jag såg att nya regler för i år endast tillåter enkelkrok.
              Hur gör man med dubbelkroken på flugorna? Klipper man ena?
              Om man fiskar efter annan fisk, gädda abborre, gäller detta även vid detta fiske?
              Vad jag har förstått så gäller det inte gädda abbore mfl.
              Jag ska fiska en tur i Sävedalsvattnet nu i helgen!

Kommentera

Ursprungligen postat av tobbilito Visa inlägg
                Vad jag har förstått så gäller det inte gädda abbore mfl.
                Verkar rimligt, men om jag fiskar med en tormentor wobbler som passar bra till Lax och vitfisk så talar jag helt enkelt om att jag ämnar kroka gädda ;-)

Nu kanske inte är så strikt i sävedalsvattnet som inte är den "riktiga" laxsträckan.

Kul att du får en del vitfisk. Jag tänkte se om jag kunde få något på spinn.... Mete har jag inte riktigt ro att syssla med ;-)

Kommentera

Hej Daniel, något att rapportera?

Kommentera

Jag har fiskat 3 gånger. Håller mest på att lär mig hur jag spinnfiskar i rinnande vatten. Är ju van vid fluga. Jag har gått från bombarda och fluga till slangsänke och fluga. Sen har jag lite olika skedar jag provar. Fiskar med mitt gäddspö+ multirulle, för haspelkitet känns lite klent.
                    Jag skall fiska till helgen så långt upp som mitt kort räcker. Det skall tydligen finnas fina djuphålor där.

Spana in www.fishbrain.com. Mitt användarnamn är "danner". Där kan du exakt se vart jag fiskar och vad jag fiskar med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    622 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stefan1
                    av stefan1