Fisketips, avskilt öringsvatten/insjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketips, avskilt öringsvatten/insjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns ju Herrestadsfjället också.Både när det gäller Svartedalen och Herrestadsfjället så kolla noga vilka sjöar som har utsättning och mängd.Det har varit leveransstopp på Öring/regnbåge som är fri från Gyrosmitta och det får inte sättas ut överallt om sjöarna har koppling mot Gyrosmittefria vattensystem.
    Kolal och bekräfta uppgifterna noga , haha har varit och fiskat med fiskekort i Svartedalen en hel helg
    och i ett vatten som bara innehhöll mört fick man reda på sen

Angående öring , försurning har minskat kraftigt och vattendrag/sjöar börjar återhämta sig trots att dom är okalkade - detta innebär lite häftiga möjligheter.
    Att öring vandrat in i småsjöar/tjärnar som varit antingen heldöda eller haft kanske ett tusenbrödabestånd och blivit stationär och börjat leka i bäckarna som den kom ifrån.

Det här har skett dom senaste 10 årena...så man kan hitta småsjöar/tjärnar med dominanta öringar - ingen rovfisk som gädda.

Sjötypen där det mest är sannolikt att hitta nya fiskbestånd är sådana med bäcksystem mot större sjöar som i sin tur kanske ansluter mot havet men även direkt mot havet.
    Sjörna får inte vara sjöar som står på urberg med sådan omgivning och botten utan skall ha jordmark runt till största delen.Detta för att jord innehåller kalk och motverkar för lågt ph , regnet sköljer ned det.

Sjöar på urberg får försurat vatten helt oförbättrad av ev kalkhalt i jorden.

Kommentera

Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
      http://www.savean.se/ Är nog det du letar efter, annars varför inte havsöring?
      Säveån ska jag prova vid tillfälle, den står på bucketlistan, men det är en annan känsla att få fiska med fluga i efter insjööring i någon fin liten tjärn.

Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg
      Har du kollat in sjöarna i Svartedalen? vet inte vilka som är vettiga dock för öring
      Ska ta en titt igen, men har för mig att sist jag kollade så var det regnbåge inplanterat i alla öringspölar vilket är lite trist så regnbågen är så mycket lättare att fiska

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
        Finns ju Herrestadsfjället också.
        Herrestadsfjället verkar lite intressant, tack för tipset.

Haha surt att sitta och fiska en pöl med mört bara :P

Kommentera

Haha det sätts ju ut öring i Svartedalen ...haha man måste bara kolla det senaste infot så man slipper meta mört för 150kr...Samma med Herrestad.Där är det enkelt finns en fiskekortsautomat , röd p automat i busskur strax innan Klämman(skidanläggning) på vänster sida när man kommer nedifrån Udevalla.Finns en del sjöar där uppe på fjället som går under Uddevallakortet och där sätts det inte ut fisk men finns det vanliga firrar och det kan finnas öring , öring simmar omkring mellan sjöar.Mer som en bonusfångst

Kommentera

Börjar bli mer och mer skeptisk till Gula Kortet-sjöarna, men jag kan ha fel. Åker/springer runt nu och kollar in de pölar som sägs ha öring i sig, men jag får hela tiden känslan av att fisk inte har blivit inplanterat de senaste 20-åren. Flera pölar har varit riktigt dåliga också, omöjliga att vada ut i pga djup och så mycket vegetation att det både har varit svårkastat och svårfiskat.

Kommentera

infon i gula kortet foldern är inte uppdaterat på bra länge känns det som.
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Den är lite uppdaterad faktiskt verkar det som men det finns alltid mera fiskarter i gulakortet sjöarna än vad som står.

Jag har fått allt möjligt på mina fiskerundor men jag kör mycket 2-3 dygns rundor med vandring övernattning
                så jag nyper fisket när det börjar och vaka - har vaknat av att det börja vaka satan 04 , bara och kliva upp och dra upp frukosten.

Det heter sportfiske , man måste söka mycket själv det är lite svårt att få bra tips om sköna ställen förutom PT sjöar

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
                  Den är lite uppdaterad faktiskt verkar det som men det finns alltid mera fiskarter i gulakortet sjöarna än vad som står....
                  Det är en salig soppa med olika information. Det står en skylt vid Högsjön med att det finns Harr och Regnbåge, medan det i foldern står att det finns öring (samtidigt som de visar bild på regnbåge och öring). Kan konstatera efter nattens övernattning att det var skitfiske på riktigt, trots gott om kläckning av sländor. En del smått verkar det finns där iaf. Harren är nog död sedan länge och jag blev skeptisk till regnbåge också, bågen brukar ju typ äta allt och vaka som en idiot. Kändes mest som några mindre öringar + abborrepöl bara.

Får utforska vidare. Högsjön var för övrigt en helt fantastisk tjärn att fiska i med massor med bra fiskeplatser. Den borde man ha lagt ett separat fiskekort på och satt i riktigt stor fisk i.

Kommentera

Ja harren har nog inte sats i....
                    Aborre har jag fått där uppe.Dom kalla vintarna var jag där och tältade och pimpla.
                    -25 och 60cm is.....

Annars är övernattningar t.o.m under flera dygn rätt melodi om man.skall få lite känsla för vattnet.
                    Jag kör mycket sådant , jag har vandrat från Mölndal till Landvetter flygplats och och även Lerum i
                    terrängen och fiskat av sjöar t.ex.Jag har hittat allt möjligt som bäcköring och så.

Tåp secret

Kommentera

Jag har lyckats med konststycket att dra tre insjööringar i Göteborgsområdet på en vecka, så visst går det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                      7 svar
                      613 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg stefan1
                      av stefan1