var vid hafsten på söndag och fick en tjockis men var för kort sen var det flera stötar och fisk som jag såg simma efter men ingen som högg, igår var jag och polarn på "hemliga stället" och jag fick 5 st varav en var godkänd, lång och mager men vägde 1.2 kg. Polarn varva spinn med bombarda och fisken var på och stötte i bombardan men sket i flugan. Det högg nästan bara när man körde med vevstopp.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trög start på havsöring 2012
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggjag vet inte hur mycket som skiljer mellan där ni fiskar och öresund/sydkusten men generellt upplever jag att öringen tycker om pålandsvind, och att du fiskar med strömmen/vågorna ang beten så låter jag vattnet avgöra mer en något annat, om det är mycket skit/grunt kör jag kust-wobbler, den sjunker långsammare så det är lättare att fiska högt med den, medan om klart och rent vatten vanliga metall drag typ snaps,,, sedan gäller det att hitta rätt storlek och färg på betena, jag upplever oftast det som viktigare en form och gång, rörelsen kan man fixa till själv. vev-stop kan funka väldigt bra om dom är tröga, jagar dom men inte vill hugga får dom ju betet rakt i ansiktet när du slutar veva.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag vet inte hur mycket som skiljer mellan där ni fiskar och Öresund/sydkusten men generellt upplever jag att Öringen tycker om Pålandsvind, och att du fiskar med strömmen/vågorna ang beten så låter jag vattnet avgöra mer en något annat, om det är mycket skit/grunt kör jag kust-wobbler, den sjunker långsammare så det är lättare att fiska högt med den, medan om klart och rent vatten vanliga metall drag typ snaps,,, sedan gäller det att hitta rätt storlek och färg på betena, jag upplever oftast det som viktigare en form och gång, rörelsen kan man fixa till själv. Vev-stop kan funka väldigt bra om dom är tröga, jagar dom men inte vill hugga får dom ju betet rakt i ansiktet när du slutar veva.
Kommentera
-
Var ute i Gullmaren på premiären och började strax efter 8, 3e kastet satt det en 47cm på... innan jag hivat iväg min Viking Herring (Svart) 20 ggr så hade jag landat 5st.
Började sedan blåsa upp rätt bra så jag gick runt i viken jag befann mig i 1h till utan någon som helst lycka, gick sedan runt på andra sidan där det var grundare och lä och körde i ngn timme till och lyckades få upp 4 till samt att jag tappade 2.
Endast den första var godkänd, resten var väldigt små mellan 30-35 cm (samtliga släpptes tillbaka)
Kommentera
-
var ute vid uddevalla bron idag, helt vindstilla och strålande sol och extremt lågt vatten. Jag tror aldrig jag sett vattnet så kristallklart som det var idag, kändes nästan som jag var vid medelhavet. Alla tänkbara saker men inte vill ha vid öringfiske så fisket var kasst men jag fick en fick skön dag, skönt och bara slappa och njuta av naturen när den visar sina bästa sidor.
Kommentera
-
Jag var ute på premiären vid röda sten med några hugg och en liten rackare som simmade efter, mellan "bryggan" och stenen i strömmen 3-4 meter ut från kanten verkar det som de flesta hugget kom från. Lagunen i torslanda var guld, kompisen fick en på runt kilot och jag en lite mindre. Skitfiske på er! Joakim
Kommentera
-
Ursprungligen postat av karki Visa inläggHandlar mycket om vattentemperatur. Här uppe i Stockholm brukar det vara en regel att temperaturen inte får överstiga 10grader. Även om jag tycker man kan rucka på den några grader +. Det är säsong nu. Det är bara din tid som behöver investeras.
Men det ska du ska veta är att västkusten inte går att jämföra med Stockholms skärgård. Om du fiskar i skärgården vill säga.
Jag bor ju i Rimbo så det är inte särskilt långt att åka heller.
Det ska tydligen blåsa en hel del där ute (mellan 8-14 m/s) är det helt kört när det blåser så mycket eller är det kanske lite bättre med "lite" kraftigare vind?
För vatten tempen lär inte vara över 10grader, snarare mellan 4-6 skulle jag lite vilt tippa på.
Får hoppas på utdelning, kommer tillbaka med en rapport å bild på eventuellt fångad fisk"When you do things right, people won’t be sure you’ve done anything at all"
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöring/Bästkustenav iMikacEn till havsöring..1 Foto
-
Kanal: Region Västra Götaland
2024-12-01, 08:54 -
-
Svar till Havsöring/Bästkustenav iMikacLängtar..1 Foto
-
Kanal: Region Västra Götaland