Trög start på havsöring 2012 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trög start på havsöring 2012

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trög start på havsöring 2012

Efterlyser lite fångstrapporter från de första dagarna på HÖ säsongen.
    Personligen så upplevde jag att det va lite trögstartat. Jag fiskade i trakterna av Lysekil på premiären.
    De första timmarna nappade det ok med ett par godkännda som resultat.
    Men allt eftersom att vinden satte fart och vred mot nordlig vind så dog fisket ut.
    Måndagens fiske vid både Saltkällaren och Ljungskile var stora besvikelser utan minsta hugg.

Skulle vara kul att se hur det har funkat för er andra.

PS Någon mer som lagt märke till att det måste vara extremt mycket säl?
    Har under de 2 första dagarna nog sett 5-6 sälar väldigt långt in i fiskevikarna...

Blev ett par under måttet på söndagen för min del. Fiskade då i Särö.
    På måndagen provade jag Kungsbacka-ån som enligt många rapporter varit bra under söndagen. Gav dock ingenting, tyvärr.

Kommentera

Bom för oss, kom först ut på eftermiddagen mitt i kulingen. Runt Stenungsund...

Kommentera

Jag var utanför Kungsbacka i söndags på Vallda sandö. Använde bombarda med plastborstmask och fick ett par små nafs men inget mer. Tjejen hade ett par rejäla hugg men inget som satt. Provade sedan med fluga i den starka blåsten och tappade en godkänd och hade ett napp till på borstmaskimitation med mycket glitter i. Ska ut igen efter påsk så får vi se vad som händer då.

Kommentera

Fick två stycken under måttet i söndags, vid Ljungskile. Kanske är det kalla vädret som påverkar? Ska snart ut igen och försöka, får se om det blir något.

Kommentera

Fiskade längs Lökebergs Kile på premiären, 10m/s underlättade inte fisket samt att vattnet låg högre än väntat och uddarna gick knappt att komma ut till. Blev EN fisk på hela dagen, liten sprallig på typ 15cm. Var ute igår för att ta revansch, fiskade från en utav uddarna nära stenbryggan när jag hade en efterföljare som tog betet 5meter ifrån land, och satte mothugget perfekt...

Fisken vältrade sig i ytan och tog 10-15m lina från rullen som ett jävla tåg. Drillade den inåt sakta men säkert, skeddraget satt bra i "saxen" på fisken, dessvärre vältrade den sig i ytan en gång för mycket och draget ploppade ut ur käften på den. Förjävla surt, riktigt stabil fisk och tjock som en silverklump såg den ut att vara Menmen, än är inte säsongen över...!

Kommentera

En fråga, mellan vilka datum är det bäst att sikta på HÖ?
              Har varit ute ett par gånger både i höstas och nu i vår men inget har nappat.
              Jag vet att det finns både HÖ och lax i de vatten jag fiskar, och jag kör med örings drag som vicke, sked, spinnare.
              Så tips? Båge speciellt man bör lägga märke till när man "jagar" HÖ?
              "When you do things right, people won’t be sure you’ve done anything at all"

Kommentera

Att ha en ängels tålamod

Kommentera

Ursprungligen postat av Marsi0574 Visa inlägg
                  En fråga, mellan vilka datum är det bäst att sikta på HÖ?
                  Har varit ute ett par gånger både i höstas och nu i vår men inget har nappat.
                  Jag vet att det finns både HÖ och lax i de vatten jag fiskar, och jag kör med örings drag som vicke, sked, spinnare.
                  Så tips? Båge speciellt man bör lägga märke till när man "jagar" HÖ?
                  Handlar mycket om vattentemperatur. Här uppe i Stockholm brukar det vara en regel att temperaturen inte får överstiga 10grader. Även om jag tycker man kan rucka på den några grader +. Det är säsong nu. Det är bara din tid som behöver investeras.

Men det ska du ska veta är att västkusten inte går att jämföra med Stockholms skärgård. Om du fiskar i skärgården vill säga.
                  http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag vet inte hur mycket som skiljer mellan där ni fiskar och Öresund/sydkusten men generellt upplever jag att Öringen tycker om Pålandsvind, och att du fiskar med strömmen/vågorna ang beten så låter jag vattnet avgöra mer en något annat, om det är mycket skit/grunt kör jag kust-wobbler, den sjunker långsammare så det är lättare att fiska högt med den, medan om klart och rent vatten vanliga metall drag typ snaps,,, sedan gäller det att hitta rätt storlek och färg på betena, jag upplever oftast det som viktigare en form och gång, rörelsen kan man fixa till själv. Vev-stop kan funka väldigt bra om dom är tröga, jagar dom men inte vill hugga får dom ju betet rakt i ansiktet när du slutar veva.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stefan1
                    av stefan1