Svartån / Västerås... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartån / Västerås...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svartån / Västerås...

Nån som har nån koll på jiggfisket i Svartån / Västerås? /Henke

Vet det tas fin gös i nedre delen i typ maj-juni. Inte provat själv men hört ryktena och brukar stå rätt packat med folk där så något får de helt klart. :-)
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Bumpar denna tråd litegrann. För 1½ vecka sedan, innan köldknäppen kom, så var jag ute och fiskade i öppet vatten i Svartån kring Fläckebo.
      Känner att jag har relativt bra koll på området mellan Fläcksjön samt sjön som kommer under den, men tänkte kolla om det är några andra som har bra tips på ställen kanske närmare mot Västerås där man kan få stå ostört och fiska? Allra mest uppskattat vore det att kunna ställa bilen någonstans och sedan gå ut i vildmarken och ställa sig längst med ån, någonstans. Har haft bra gäddfiske och tycker det är rätt skoj och spännande fiske i åar sådär.

Hur är t.ex gäddfisket i Svartån inne/kring Västerås?
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

När jag växte upp fiskade vi mycket precis där Norrleden korsar Svartån, då fanns inte den leden förstås men jag gissar att abborrefisket kan vara bra där ännu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
          När jag växte upp fiskade vi mycket precis där Norrleden korsar Svartån, då fanns inte den leden förstås men jag gissar att abborrefisket kan vara bra där ännu.
          Tack! Det är väl fiskeförbud i en del utav Svartån inne i Västerås vad jag har förstått det som, men hade tänkt utforska en del där inne i vår/sommar.
          Förstår att det inte är någon som vill avslöja sin hotspot men om man ser att ån är öppen och går och fiska i så får man gärna säga till.

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
            Bumpar denna tråd litegrann. För 1½ vecka sedan, innan köldknäppen kom, så var jag ute och fiskade i öppet vatten i Svartån kring Fläckebo.
            Känner att jag har relativt bra koll på området mellan Fläcksjön samt sjön som kommer under den, men tänkte kolla om det är några andra som har bra tips på ställen kanske närmare mot Västerås där man kan få stå ostört och fiska? Allra mest uppskattat vore det att kunna ställa bilen någonstans och sedan gå ut i vildmarken och ställa sig längst med ån, någonstans. Har haft bra gäddfiske och tycker det är rätt skoj och spännande fiske i åar sådär.

Hur är t.ex gäddfisket i Svartån inne/kring Västerås?

Hur gick fisket då?
            Svartån inne i Västerås har du ju dels p&t-fisket mellan Falkenbergska kvarnen och ner till slottet.

Givetvis finns ju gädda där med men aldrig hört om några stordåd, sträckorna norr om falkenbergska uppåt vallby är de fritt fiske. vet om att de tagits en del fina gäddor genom åren på b la ismete.

Nedanför slotten och sista biten ner mot Mälaren så är det ju också fiskekort på, och förbudstider på våren vid asp leken.
            Gå in på Västerås stad om du vill läsa mer om reglerna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
              Hur gick fisket då?
              Svartån inne i Västerås har du ju dels p&t-fisket mellan Falkenbergska kvarnen och ner till slottet.

Givetvis finns ju gädda där med men aldrig hört om några stordåd, sträckorna norr om falkenbergska uppåt vallby är de fritt fiske. vet om att de tagits en del fina gäddor genom åren på b la ismete.

Nedanför slotten och sista biten ner mot Mälaren så är det ju också fiskekort på, och förbudstider på våren vid asp leken.
              Gå in på Västerås stad om du vill läsa mer om reglerna.
              Tja du, det gick väl sådär. Eftersom det var halvsmält is en bra bit upp på åkrarna så gick det inget vidare att stå där och kasta så fick bli vid vissa ställen bara. Fick en gädda på 4 timmar så oerhört segt men det kändes ändå skönt att få något, gick bet så satans mycket i höstas innan kylan kom.

Jag tänker mig att det är ganska olika vilka sträckor det gäller men jag blir själv förvånad ibland hur mycket gädda det står på vissa små fläckar i Svartån. Det tyder väl på att det finns mycket bytesfisk, men fisket har ju framförallt varit bra vår och höst. Frågan är ju hur stor andel som är stationära eller som simmar emellan sjöar eller t.om ut i Mälaren. Tog 3 stycken över 6 kg i höstas på en sträcka på max 500 meter, och då vet jag även att en gubbe råkade misslyckas med återsättningen utav en på över 6 kg också. Kanske inte några superfiskar för vissa men för mig är det oerhört kul att ha ett sånt pass fin genomsnittsvikt som jag ändå hade.

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                Tja du, det gick väl sådär. Eftersom det var halvsmält is en bra bit upp på åkrarna så gick det inget vidare att stå där och kasta så fick bli vid vissa ställen bara. Fick en gädda på 4 timmar så oerhört segt men det kändes ändå skönt att få något, gick bet så satans mycket i höstas innan kylan kom.

Jag tänker mig att det är ganska olika vilka sträckor det gäller men jag blir själv förvånad ibland hur mycket gädda det står på vissa små fläckar i Svartån. Det tyder väl på att det finns mycket bytesfisk, men fisket har ju framförallt varit bra vår och höst. Frågan är ju hur stor andel som är stationära eller som simmar emellan sjöar eller t.om ut i Mälaren. Tog 3 stycken över 6 kg i höstas på en sträcka på max 500 meter, och då vet jag även att en gubbe råkade misslyckas med återsättningen utav en på över 6 kg också. Kanske inte några superfiskar för vissa men för mig är det oerhört kul att ha ett sånt pass fin genomsnittsvikt som jag ändå hade.

Okey. Att få gädda i öppet vatten i februari är inte illa!

Det låter som en bra sträcka du hittat på, att kunna dra 6 kilos gäddor är tyvärr inte vardagsmat.
                Du ska veta hur glest det är mellan 6kilos fiskar i Mälaren också nuförtiden.

Kommentera

Tyvärr är gäddfisket häromkring ingen höjdare. Börjat leta mig upp till Dalälven så vart iaf någon 6-6.5kgs på topp i höstas, polarn nöp ett par 7or.
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Trästa Visa inlägg
                    Nån som har nån koll på jiggfisket i Svartån / Västerås? /Henke
                    Hej Henrik;

I år är det 73 år sedan Hans Lidmans klassiker "Det nappar i Svartån" kom ut. Du kan kanske få tag på ett exemplar av den berömda och otroligt läsvärda boken ....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand
                    (Leif Engström)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X