meta gratis i Svartån, utanför Västerås - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

meta gratis i Svartån, utanför Västerås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• meta gratis i Svartån, utanför Västerås

Jag vet att man kan fiska inom V-ås stadskärnan men jag såg att det är gratis att fiska efter Vallbybron. Det är inte intressant bara för att det är gratis men jag vill fiska i lugn och ro och då utanför stadskärnan kan vara ett bra alternativ.

Känner ni nån lugn plats där man kan meta? Om jag kan ha bilen parkerad i närheten, eller kanske t.o.m. vid fiskeplatsen, kan vara bra.

Jag såg att i höjd med Skultuna ån blir bredd och kanske det lämpar sig för att meta där. Vad vet ni om detta?

Men vad vet ni nåt om fisket i Hällsjön? Alltså ca 1 mil norr om Skultuna.

Ha det!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kom igen! Ingen som vill dela med sig? Ni kan pm:a mig då. Tack på förhand!
    Tight lines!
    CDan

Kommentera

Du kanske har sett kartan: http://www.vasteras.se/Tvarsnittsdok...A5n%202012.pdf

Jag har ingen info om fisket ovanför Vallbybron, har själv bara fiskat båge i City med fiskekort, och nedanför Turbinbron förr som grabb då det var tillåtet att fiska gös och asp där utan kort.
      Cityfisket var rätt kul och lättillgängligt tyckte jag då i vart fall. På sina platser märkte man inte så mycket av att man satt i en stadskärna.

Kommentera

Tack för svaret!

Med turbinbron menar du slottsbron eller?

Jag har sett och läst allt som finns på nätet. Jag har varit och rekognoserat ett par gånger (jag menar att gå jätte nära och titta på hur djupt det var, om det fanns fiskar i vatten, om det går att meta, etc). Mest nära Skarpskyttebron (det är fortfarande inom kortområdet men ändå) och mellan Vallbybron och Norrleden. Men jag har inte kunnat få förstahandsinfo.

I de partierna där jag kolade sist var det inte så djupt, ganska små partier där man kan fiska, det var inte så öppet (alltså trångt och svårt att kasta), etc. Alltså det såg inte så lovande ut. För flugfisket var det perfekt men inte för mete. Jag såg att i city var vattnet djupare och större öppna partier där man kan meta. Kanske jag får kompromissa och köpa kort och fiska i city ändå.

Men jag är lite envis och jag ska först kolla lite mer.

Någon annan som kan berätta nåt mer?
        Tight lines!
        CDan

Kommentera

Turbinbron är ett annat namn för Slottsbron, men det kanske bara vi äldre Västeråsare som kallar den så...

Jag har bara flugfiskat i city. Köpte ett årskort när jag skulle lära mig att kasta fluga. Nu när jag tänker tillbaka var det faktiskt ganska kul och fiska där. Nedanför Falkenbergska kvarnen, direkt nedanför forsen var ett hett ställe. Likaså nedanför stenbumlingarna nedanför cykelbron vid Klippans parkering.

Det finns djupgropar här och där men överlag är det grunt. Har fått några skapliga gäddor på fluga ändå.

Har du sett detta: http://www.lansstyrelsen.se/vastmanl...n-Ra080428.pdf
          Det finns några idéer om utveckling av fisket iaf.

Lycka till med ditt sökande!

Ring annars: Per-Arne Blomberg, Fiskeklubben Aspen
          Telefon 021-39 39 50
          Han är hjälpsam, intresserad och kunnig.

Kommentera

Just den pdf:en har jag inte sett.

Tack för tel.nr. till Per-Arne. Det kan vara bra att ringa nån som kan mer konkret.

Jag vet inte vad Klippas parkering är.

Jag får sätta igång och läsa materialet. Tack än en gång.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Jag skrev till Arne men det hjälpte mig inte mycket. Jag metar men inte alls specimenmete. Vanligt mete alltså. Det ställer till problem med tanke på att det är inte många som gör det. Han berättade att klubben har en damm som håller karp. Jag vill inte testa: det kostar att köpa fiskekort och massa boilies och sånt, jag har inte karputrustning med mig, etc.

Jag spanade in idag och hittade en plats precis på gränsen mellan fiskekortområde och fritt fiske, alltså precis mellan Vallbybron och koloniområdet. Där ån är bredare och jag upplever att den är djupare oxå. Men först ska jag köra ut ur stan och kolla mer. Kanske 20 km utanför. Får se vad jag hittar. Samtidigt har jag samlat flera idéer runt Mälaren utanför V-ås, alltså runt stranden/kanten från Fullerö strand till Björnö.

Har nån av er andra idéer. PM:a gärna om ni inte vill skriva här.

Tack!
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X