Vart i Umeå fiskar man agnfisk till vintern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart i Umeå fiskar man agnfisk till vintern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart i Umeå fiskar man agnfisk till vintern?

Hej

Har febrilt letat efter bra ställen med mört, löja osv i eller runt Umeå i några veckor nu. Men oftast kommer man hem tomhänt eller med några få små mörtar. Testat nydalasjön, älven rakt över ica-maxi, stöcksjön och västerfjärden.

Nån där ute som sitter på några fina hotspots?
    Måste ju börja fylla upp frysen inför den kommande ismetesäsongen.

Mvh Sigge

Hej Sigge

Jag va ute med en grupp scouter förra veckan å metade i älven.
    Dom fick en maaaassa mört, å en sik tom.
    Vi stog vid gammkajen som ligger vid rondellen vid Strömpilen, prexis innan första sjöboden där.
    Den mesta mörten där togs längst ut i hörnet där på insidan.

/marcus

Ursprungligen postat av knuloff Visa inlägg
    Hej

Har febrilt letat efter bra ställen med mört, löja osv i eller runt Umeå i några veckor nu. Men oftast kommer man hem tomhänt eller med några få små mörtar. Testat nydalasjön, älven rakt över ica-maxi, stöcksjön och västerfjärden.

Nån där ute som sitter på några fina hotspots?
    Måste ju börja fylla upp frysen inför den kommande ismetesäsongen.

Mvh Sigge
    -------------------------------------------------------------------------------------
    >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

vi volleybollplan vid nydala ska det vara bra och vid småbåtshamnen i älven, den som är uppströms cykelbron på norra sidan älven

Kommentera

kring Lundåkern (småbåtshamnen)

Kommentera

Tänk nu på att hela Umeälven nedströms det sista kraftverket är bedömt som Kräftpest-smittat, beslutet om detta kom nu i oktober.

Betesfisk som fångats inom det smittade området får under inga omständigheter tas till något annat vatten då det kan smitta ner även dessa vatten.

Annars kan jag tipsa om Västerfjärden, utanför Strömbäcks folkhögskola så brukar man alltid kunna pimpla upp någon mörtstackare. Framförallt på våren under sista isarna är det så sjukt mycket mört att det nästan går att stoppa ner handen i hålet och ösa upp, där fyller jag min frys inför kommande ismetepass.
          Västerfjärden är dessutom utanför det smittade området då det räknas som havet och inte till Umeälven.
          Senast ändrad av Da_Moose; 2011-12-27, 09:45.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

ingen som säljer mört då

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
              Tänk nu på att hela Umeälven nedströms det sista kraftverket är bedömt som Kräftpest-smittat, beslutet om detta kom nu i oktober.

Betesfisk som fångats inom det smittade området får under inga omständigheter tas till något annat vatten då det kan smitta ner även dessa vatten.

Annars kan jag tipsa om Västerfjärden, utanför Strömbäcks folkhögskola så brukar man alltid kunna pimpla upp någon mörtstackare. Framförallt på våren under sista isarna är det så sjukt mycket mört att det nästan går att stoppa ner handen i hålet och ösa upp, där fyller jag min frys inför kommande ismetepass.
              Västerfjärden är dessutom utanför det smittade området då det räknas som havet och inte till Umeälven.
              Ja kräftpesten ska man passa sig för. Hittade tillslut lite mört i Nydalasjön, men de är på tok för lite. Räcker till en tur kanske.
              Västerfjärden har jag testat men inte där nere. Får bli en pimpeltur dit någon dag.

Har inte hittat nån bra återförsäljare av mört i området, kanske ni vet?

Nån som kan ge tips på bra gäddvik runt Umeå med förresten?

Har testat Täfteå och den är väl rätt grund som ja minns det i somras, Ängersjön är riktigt död då jag har varit dit. Tänkte testa viken vid Glasögern i helgen och se ifall det ger nått as.

Kommentera

När du ska pimpla mört i Västerfjärden så prova utanför Vidögersudden på följande karta:

Där har jag brukat få en del mört tidigare år men mest småmört, men där finns de även tidigare på året. Större mört och id kommer in senare när det närmar sig leken.

Jag var ner till älven idag och isen börjar se riktigt dålig ut på älven, typ som den brukar se ut i slutet på mars andra år. Mörk i mitten hela vägen ner till Storsand-ön några km nedanför Maxi, så där ska man nog definitivt inte röra sig.

Glasögern har jag aldrig provat ismeta i, provat lite spinnfiske några gånger men aldrig fått någon groving där. Kanske någon enstaka 5+ men det är ju bara att testa, nånstans skall ju slemgurkorna finnas.

Själv satsar jag på sikpimpel på söndag, tänkte ta turskidorna och åka ut och leta produktiva havsvikar innan isen försvinner helt.
                Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Okey! Ja de verkar som ett fint mörtområde, säkert mycke gädda ifall de är bra med betesfisk runtomkring.

Ja de är väl dom här förbannade plusgraderna som förstört isen.. Men de ser kallare ut till veckan, fryser väl på sig igen då.
                  Precis, de är ju ett stort område med lite djupbranter här och där enligt sjökortet. Nån stor borde ju stå där inne och vänta.

De lät ju inte så dumt, är väl vid kont de bruka dras stora sikar?

Lycka till eller skitfiske! kanske man ska skriva.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X